دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران/۳
مراقبت‌های دیابت و فشارخون افزایش یافت/ هشدار نسبت به افزایش سگ‌های ولگرد در شهرها/ هزینه ۱۰۰ میلیاردی در مازندران برای واکسن و سرم هاری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اهمیت مراقبت‌های سلامت گفت و اینکه با حذف یا کاهش بسیاری از هزینه‌ها ازجمله رقم ۱۰۰ میلیارد تومانی که سالانه برای واکسن و سرم هاری در استان متحمل می‌شویم، می‌توانیم در بخش بهداشت و پیشگیری هزینه کنیم.
آوای خزرآزاده بابانژاد: نشست خبری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بعد از ظهر امروز با دعوت از خبرنگاران در سالن کنفرانس این معاونت پیرامون موضوعات مختلف برگزار شد.

دیابت، فشارخون، هاری و سگ‌های ولگرد، ازجمله مسائل مهمی بود که در این نشست عنوان شد.

دکتر عباس علیپور در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه در سال گذشته، ۱۷۴ هزار و ۱۹۴ دیابتی در استان مازندران (غیر از بابل) به ثبت رسیده است، اظهار داشت: این رقم تا پایان شهریورماه امسال به ۱۸۱ هزار و ۸۰۳ مورد افزایش یافته است.

او ادامه داد: در سال گذشته، ۲۷۵ هزار و ۶۹۹ نفر با بیماری فشارخون شناسایی شدند و این عدد در پایان ۶ ماهه امسال به ۲۸۶ هزار و ۶۱۱ نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: در سال گذشته برای نیمی از جمعیت شناسایی شده دیابتی، یعنی ۵۲.۶ درصد آن‌ها مراقبت صورت گرفت و این رقم تا پایان شهریورماه امسال به ۷۱.۹ درصد رسیده است و این یعنی نزدیک به ۲۰ درصد افزایش مراقبت داشتیم.

علی‌پور ادامه داد: ۵۴.۲ درصد از آن‌هایی که بیماری فشارخون بالا دارند در سال ۱۴۰۰ مراقبت شدند و این میزان در نیم‌سال جاری تاکنون به ۷۵.۱ درصد افزایش یافته و این یعنی از هر ۴ بیمار فشارخون، ۳ نفر مراقبت شدند.

او با بیان اینکه باید اولویت را بر بهداشت و سلامت بگذاریم تا مردم کمتر بیمار شوند، افزود: باید ببینیم برای بهداشت و برای اینکه از بیماری پیشگیری شود، چقدر هزینه شده است، این هزینه بسیار حائز اهمیت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از معضلات در سطح استان را آب‌های آلوده عنوان و اظهار کرد: در سال گذشته ۱۰۰ مورد و امسال در ۶ ماهه، ۲۸۲ مورد طغیان بیماری ناشی از آب آلوده داشتیم که به دلیل بی‌توجهی به سلامت آب در روستا‌ها از سوی مسوولان محلی بوده است.

این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حادی به نام سگ‌های ولگرد و همچنین هاری اشاره و اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به ۷۰ درصد افزایش واکسن و سرم ناشی از هاری در استان داشتیم و حتی امسال تاکنون دو مورد مرگ بر اثر بیماری هاری اتفاق افتاده که البته تایید نهایی نشده است.

علی‌پور گفت: در استان مازندران مواردی از هاری را در سگ‌های چوپان و نگهبان می‌بینیم و حتی مواردی در حیواناتی مثل گاو محرز شده و این بسیار خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه استان مسافرخیزی هستیم و مورد داشتیم که یک مسافر با سه سگ وارد محمودآباد شد، گفت: یکی از سگ‌های این فرد آلوده به هاری شد و به دلیل گزش سگ به پزشک مراجعه می‌کند. به او گفته شد که تا ۱۰ روز حیوان را ببندد و غذا بدهد تا اگر هاری مورد تایید بود، معدوم شود؛ ولی سگ را پس از یک روز در خیابان رها می‌کند.

او ادامه داد: این سگ در ساحل محمودآباد یکی از شهروندان را مورد گزش قرار می‌دهد، در آنجا فردی با دیدن ظاهر خوب حیوان به این فکر می‌افتد که آن را به عنوان سگ نگهبان برای مرغداری پدرش در فریدونکنار ببرد، متاسفانه در فریدونکنار پدر این فرد را هم مورد گزش قرار می‌دهد که پس از نمونه‌گیری هاری او تایید شد.

دکتر علی‌پور با بیان اینکه بیماری هاری درمان ندارد و تنها می‌شود مدت طول عمر را کمی بیشتر کرد، گفت: ویروس هاری رشته‌های عصب مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نهایت آن، صد درصد مرگ است، اگر هاری به سمت حیوانات اهلی برود، بسیار خطرناک است.

این مسوول ادامه داد: بار‌ها و بار‌ها نشست‌هایی در خصوص این موضوع و ضرورت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد صحبت شد، اما همچنان شاهد وجود و تردد سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف روستایی و به ویژه شهری هستیم که بعضا به صورت گله‌ای هم دیده می‌شوند.

او با بیان اعلام اینکه سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برای واکسن و سرم هاری در مازندران هزینه می‌شود، اظهار داشت: این اعتبار می‌تواند در جای دیگری هزینه شود و خیلی از کمبود‌های تجهیزاتی و عمرانی را حل کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان این بحث، خواستار توجه دستگاه‌های مربوطه نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شد و گفت: نظام سلامت پای کار است، اما تکلیف دستگاه‌های دیگر مشخص است و به دلیل سهل‌انگاری باید متحمل خسارات و صرف هزینه‌های سنگین مالی شویم.

به گزارش آوای خزر، سال گذشته سه مورد فوتی ناشی از حمله سگ‌های ولگرد در استان مازندران داشتیم و امسال این عدد تا کنون دو مورد بوده است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار