دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹

چطور داروی ضد افسردگی را بدون خطر تغییر دهیم؟

معمولاً بدون مشورت با روانپزشک و بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها، مصرف داروهای ضدافسردگی خود را به تنهایی متوقف نکنید. اگر قرار باشد دارو را به طور ناگهانی قطع کنید، خطر بدتر شدن علائم اضطراب و افسردگی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

چطور داروی ضد افسردگی را بدون خطر تغییر دهیم؟

به گزارش آوای خزر به نقل از وری ول مایند، اگر برای شما یک بیماری روانی مانند افسردگی تشخیص داده شده است، پزشک شما ممکن است داروهای ضد افسردگی را برای کمک به درمان آن تجویز کند. این داروها با متعادل کردن مجدد برخی از مواد شیمیایی در مغز بکه به عنوان انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند، عمل می کنند.

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد و مهم است که بهترین داروهای ضد افسردگی را پیدا کنید. طبق یک مطالعه در سال 2016، تا دو سوم افرادی که افسردگی دارند، به اولین داروی ضد افسردگی که برایشان تجویز شده پاسخ نمی‌دهند و قبل از مشاهده نتایج، باید داروی خود را تغییر دهند.

جفری زابینسکی، روانپزشک در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، می گوید: از آنجایی که انواع مختلف داروهای ضد افسردگی به روش های مختلفی کار می کنند، بسته به آنچه مصرف می کنید، روش های مختلفی برای تعویض داروهای ضد افسردگی وجود دارد.

دکتر زابینسکی می گوید:« تعویض داروهای ضد افسردگی با دقت و هماهنگی با روانپزشک بسیار مهم است تا خطر عوارض جانبی ناخوشایند، تداخلات دارویی یا بدتر شدن علائم را به حداقل برسانید.»

تغییر ایمن داروهای ضد افسردگی

تعویض داروهای ضد افسردگی فرآیندی است که باید با دقت و تحت نظارت دقیق پزشکی انجام شود.

دکتر زابینسکی مراحلی را به اشتراک می‌گذارد که می‌تواند به شما در انجام ایمن انتقال کمک کند:

  • دریابید که چه چیزی باید انتظار داشته باشید: از روانپزشک خود بپرسید که هنگام تعویض داروهای ضد افسردگی چه انتظاری دارید و در صورت بروز علائم چه کاری باید انجام دهید.
  • به طور منظم به روانپزشک مراجعه کنید: روانپزشک ممکن است از شما بخواهد تا زمانی که در حال تعویض داروهای ضدافسردگی هستید، بیشتر به او مراجعه کنید. بهتر است مرتباً با آنها تماس بگیرید و هیچ یک از قرارهای بعدی خود را از دست ندهید.
  • هر گونه عوارض جانبی را گزارش دهید: در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است لازم باشد برای تغییر استراتژی تعویض داروهای ضدافسردگی با یکدیگر همکاری کنید یا روند را کاهش دهید تا راحت تر باشید.
  • برای شرایط اضطراری آماده باشید: اگر افسردگی دارید که در طول تعویض دارو به میزان قابل توجهی بدتر می شود، ممکن است منجر به یک بحران سلامت روانی شود که نیاز به مراقبت اضطراری دارد. به عزیزان مورد اعتماد خود اطلاع دهید که داروی خود را تغییر خواهید داد، به آنها بگویید که به چه علائمی توجه کنند. اجرای این طرح توسط پزشک نیز می تواند مفید باشد.

راهکارهایی برای تعویض داروهای ضد افسردگی

اینها برخی از استراتژی‌هایی هستند که پزشک شما ممکن است در حین تغییر دارو از آنها استفاده کند:

  • سوئیچ مستقیم: این روش شامل قطع داروی فعلی و شروع داروی جدید از روز بعد است. به‌عنوان سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای تعویض دارو، این روش فقط در شرایط خاصی قابل استفاده است، مانند زمانی که داروی فعلی خود را برای مدت طولانی مصرف نکرده‌اید یا در حال تعویض بین داروهایی هستید که به روش‌های مشابهی کار می‌کنند.
  • سوئیچ مخروطی و فوری: این روش شامل کاهش تدریجی دوز داروی فعلی و سپس تغییر به داروی دیگر است. این استراتژی بیشتر از تغییر مستقیم طول می کشد، اما اگر داروی فعلی خود را بیش از شش هفته مصرف کرده باشید، ممکن است لازم باشد، زیرا در صورت قطع ناگهانی مصرف ممکن است با عوارض قطع مواجه شوید.
  • کاهش تدریجی و به آرامی: این روش برای انواع خاصی از داروها استفاده می شود که نیاز به زمان و مراقبت بیشتری دارند. دکتر زابینسکی توضیح می دهد که این روش شامل کاهش و سپس قطع یک دارو، صبر کردن برای مدتی تا زمانی که از بدن شما خارج شود و سپس شروع داروی دیگر است. استفاده از این روش می تواند به جلوگیری از تداخل این دو دارو با یکدیگر و ایجاد عوارض جانبی مضر کمک کند.

دکتر زابینسکی توضیح می‌دهد که معمولاً بدون مشورت با روانپزشک و بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها، مصرف داروهای ضدافسردگی خود را به تنهایی متوقف نکنید. اگر قرار باشد دارو را به طور ناگهانی قطع کنید، خطر بدتر شدن علائم اضطراب و افسردگی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

عواملی که قبل از تعویض داروهای ضد افسردگی باید در نظر گرفت

به گفته دکتر زابینسکی، اینها برخی از عواملی است که متخصص سلامت روان هنگام تعویض داروی ضد افسردگی شما در نظر می گیرد:

  • نوع داروی ضد افسردگی که در حال حاضر مصرف می کنید.
  • نوع داروی ضد افسردگی که مصرف خواهید کرد.
  • دوز دارویی که مصرف می کنید.
  • مدت زمانی که دارو مصرف کرده اید.
  • شدت بیماری و علائمی که تجربه می کنید.
  • شدت عوارض جانبی که تجربه می کنید.
  • هر داروی دیگری که مصرف می کنید و هرگونه تداخل دارویی احتمالی.

 

عوارض جانبی تعویض داروهای ضد افسردگی

هنگامی که بین داروهای ضد افسردگی جابه‌جا می‌شوید، ممکن است با عوارض جانبی مواجه شوید، زیرا بدن شما ممکن است به داروهای قبلی عادت کرده باشد، به خصوص اگر بیش از چهار تا شش هفته آن را مصرف کرده باشید. بنابراین، قطع آن می تواند منجر به نوعی ترک شود که به عنوان سندرم قطع داروهای ضد افسردگی شناخته می شود .

اکثر عوارض جانبی بالقوه ناخوشایند هستند، اما خطرناک یا تهدید کننده زندگی نیستند. ممکن است طی دو تا چهار روز پس از قطع یا کاهش مصرف دارو شروع شود و یک یا دو هفته ادامه یابد.

علائم سندرم قطع داروهای ضد افسردگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات گوارشی، مانند تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی معده یا از دست دادن اشتها
  • مشکلات تعادل، مانند سرگیجه یا سبکی سر
  • مشکلات خواب، مانند مشکل در خواب یا کابوس
  • مشکلات کنترل حرکت، مانند لرزش، بی قراری پاها، مشکل در جویدن، یا مشکل در صحبت کردن
  • مشکلات خلقی، مانند اضطراب، شیدایی، افسردگی، تحریک پذیری، بی قراری، پارانویا، گیجی یا افکار خودکشی
  • علائم شبیه آنفولانزا، مانند خستگی، سردرد، یا درد عضلانی

به گفته دکتر زابینسکی، احساسات الکتریکی در مغز که گاهی اوقات به عنوان ضایعات مغزی شناخته می شوند، اگرچه این تنها در موارد نادری اتفاق می افتد. علاوه بر این، شروع داروی ضد افسردگی جدید همچنین می تواند عوارض جانبی مانند افزایش وزن، خستگی، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب و اختلال عملکرد جنسی را ایجاد کند.

نظرات شما
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها