دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
پولیپ بینی زائده‌ای به شکل اشک و غیر سرطانی است که در بینی یا حفره سینوس تشکیل می‌شوند.

به گزارش آوای خزر؛بنابر اعلام وب‌سایت دکتر سوشا، در متن زیر اطلاعاتی درباره پولیپ بینی و راه‌های درمان آن آمده است که می‌خوانیم.

پولیپ بینی چیست

پولیپ بینی معمولاً در ناحیه‌ای یافت می‌شود که حفره سینوس به حفره مجاری بینی متصل می‌شود. پولیپ بینی بزرگ به‌اندازه یک‌دانه انگور هستند.

پولیپ بینی معمولاً به آلرژی یا آسم مرتبط هست و علائم خاصی از خود بروز نمی‌دهد. اگر زائده پولیپ کوچک باشد، معمولاً نیازی به درمان ندارد اما اگر بزرگ باشد، می‌تواند مسیر سینوس را مسدود کرده و اجازه عبور ترشحات سینوس را ندهد. وقتی مخاط زیادی در سینوس تجمع کن، باعث التهاب سینوزیت می‌شود.

برخلاف پولیپ‌های روده و مثانه، پولیپ بینی به ندرت سرطانی است. دانشمندان باور دارند که علت به وجود آمدن پولیپ ها، التهاب و عفونت طولانی‌مدت و یا زمینه ارثی است.

پولیپ بینی دردناک نیست، و داروها یا عمل جراحی می‌تواند آن را درمان کند اما احتمال بازگشت آن‌ها وجود دارد.

نشانه‌های پولیپ بینی

اگر شما پولیپ بینی داشته باشید، احتمالاً نشانه‌های زیر را بروز می‌دهید:

- بینی گرفته

- داشتن ترشحات بینی

- آبریزش بینی از انتهای مجرای بینی به داخل حلق

- درد در صورت

- کاهش حس بویایی

- کاهش حس چشایی

- حس خارش در اطراف چشم‌ها

- عفونت

بیشتر افرادی که به پولیپ بینی مبتلا هستند، دچار آبریزش بینی و عطسه شدید هستند و حدود ۷۵ درصد آن‌ها در بویایی مشکل دارند. همچنین ممکن است افراد دارای تنفس با صدای خرخر، عفونت سینوس، حساسیت به بخار، دود، بو، گردوخاک و مواد شیمیایی داشته باشند. در موارد نادر ممکن است افراد حساسیت شدید به آسپرین داشته باشند. داشتن پولیپ بینی احتمال ابتلاء به سینوزیت مزمن را افزایش می‌دهد.

علت پولیپ بینی چیست

اینکه چه چیزی باعث به وجود آمدن پولیپ بینی می‌شود کاملاً مشخص نیست. برخی موارد می‌توانند احتمال ابتلاء به پولیپ بینی را افزایش دهند:

- آسم

- واکنش حساسیت شدید به آسپرین

- پولیپ‌های بینی در کودکان به ندرت دیده می‌شوند.

چه کسانی به پولیپ بینی مبتلا می‌شوند

هرکسی می‌تواند به پولیپ بینی مبتلا شود، اما این مشکل در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر است و احتمال وقوع آن در مردان دو برابر بیشتر از زنان است. کودکان کوچک‌تر از ۱۰ سال به ندرت به آن دچار می‌شوند. پولیپ بینی با آلرژی رینیت، آسم، حساسیت به آسپرین، عفونت سینوزیت، عفونت‌های مزمن و حاد و فیبروئید کیستیک ارتباط مستقیم دارد؛ با این وجود در بیشتر مواقع علت اصلی ناشناخته است.

شما می‌توانید به وب‌سایت دکتر سوشا مراجعه و برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و جستجوی متخصص در این ضمینه از طریق بانک اطلاعات پزشکان و جراحان این وب سایت اقدام کنید.

درمان پولیپ بینی

اگر فکر می‌کنید که پولیپ بینی دارید، به پزشک مراجعه کنید تا تحت معاینه قرار گیرید. پزشک از یک آندوسکوپ بینی (ابزاری با دوربین یا عدسی بزرگ‌نما که جزئیات شرایط سینوس و بینی را نشان می‌دهد) کمک می‌گیرد تا شرایط شما را بررسی کند. گاهی مواقع پزشک آزمایش‌های بیشتری مثل بیوپسی را توصیه می‌کند.

اگر نیاز به درمان داشت باشید، احتمالاً با یک اسپری کورتیکواستروئید شروع می‌شود. بیشتر مواقع، بعد از گذشت یک هفته پولیپ تا حد زیادی کوچک‌شده یا کاملاً از بین می‌رود. متأسفانه پولیپ‌های بینی بعد از مدتی مجدداً عود می‌کنند، پس ممکن است لازم باشد شما علاوه بر استفاده از اسپری بینی حتماً تحت نظر هم باشید.

به طور کلی داروهایی مثل آنتی‌هیستامین به بهبود پولیپ بینی کمک زیادی نمی‌کنند. اما می‌توانید از این داروها برای کنترل حساسیت یا از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت استفاده کنید.

عمل جراحی

گاهی مواقع پولیپ‌های بینی تا حدی بزرگ هستند که اسپری‌های بینی و قطره بتامتازون بر آن‌ها تأثیری ندارند. در این مواقع، جراحی تنها راه درمان است. برای عمل جراحی، پزشک از وسیله‌ی خاصی استفاده کرده و پولیپ بینی را کاملاً خارج می‌کند. عوارض خاصی بعد از انجام عمل جراحی وجود ندارد و شما می‌توانید همان روز به خانه منتقل شوید.

بیشتر اشخاصی که از عمل جراحی برای برداشتن پولیپ بینی استفاده می‌کنند، کاملاً بهبود پیدا می‌کنند؛ اما پولیپ‌ها می‌توانند مجدداً طی چند سال عود کنند.

درمان خانگی

اگر پولیپ بینی به دلیل حساسیت به وجود آمده است، بهترین کار این است که عوامل آلرژی‌زا حذف شوند. به نظر می‌رسد با استفاده از روغن درخت چای می‌تواند پولیپ بینی را تا حدی درمان کرد، اما اثر این روغن به صورت کامل اثبات نشده است. علائم گرفتگی بینی را می‌توان با استفاده از حمام بخار بهبود بخشید.

استفاده از ویتامین د می‌تواند مفید باشد، اما باید به مقدار زیاد مصرف شود. البته اثر این مکمل هم به صورت کامل به اثبات نرسیده است.

پیشگیری از پولیپ بینی

با استفاده از چند روش می‌تواند پولیپ بینی را درمان کرد. روش اول این است که عامل به وجود آمدن پولیپ از محیط زندگی حذف شوند. روش دیگر این است که محرک‌های ایجادکننده آلرژی در محیط وجود نداشته باشند. همچنین می‌توان با استفاده از داروهای ضدالتهابی از عود کردن این مشکل جلوگیری کرد. گاهی مواقع نیاز است که داروها به‌صورت ترکیبی استفاده شوند تا بهترین نتیجه حاصل شود. ترکیب کردن داروها با یکدیگر می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد، برای اطلاع از تداخلات دارویی و عوارض جانبی آن‌ها می‌توانید به بخش اطلاعات دارویی از وب‌سایت دکتر سوشا مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ خبری

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: