دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر مازندران:
کاهش مصرف مواد مخدر با اجتماعی‌کردن اقدامات پیشگیرانه
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر مازندران با بیان اینکه کاهش مصرف مواد مخدر و مبارزه با عاملان توزیع از طریق اجتماعی‌کردن اقدامات پیشگیری و مقابله‌ای امکانپذیر است، گفت: هفته مبارزه با مواد مخدر را با برگزاری برنامه‌های متنوع در پیش داریم که یکی از آنها، جشنواره "یاریگر هم باشیم" ، نام دارد.

به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، در آستانه هفته مبارزه با مواد مخدر نشستی در دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر استان به ریاست علی اصغر میرزایی دبیر این شورا برگزار شد.

یکی از مشکلاتی که رسانه‌ها در گذشته با این مجموعه داشتند، نبود شفافیت درباره میزان آمار معتادان و بعضاً کشفیات بود اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و اکنون در دولت دوازدهم، اطلاع‌رسانی بهتری انجام شده است و بیشتر سوالات خبرنگار بدون پاسخ نمانده است.

علی اصغر میرزایی می‌گوید: در دولت تدبیر و امید در بحث آسیب‌های اجتماعی اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای زیادی انجام شد و پنهان‌کاری نسبت به آمار اعتیاد و کارتن‌خواب‌ها از بین رفت.

او با اشاره به کشفیاتی که در 3 ماهه نخست امسال صورت گرفته است؛ این میزان را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بدون تغییر اعلام کرد، در صورتی که در دستگیری، سه درصد افزایش داشتیم.

عمده‌ترین کشفیات نیز به تریاک و حشیش اختصاص داشت که بیشتر در محورهای مواصلاتی تهران به مازندران، مازندران به گلستان و بالعکس بوده است.

این آمار، نشان از سختی اقداماتی است که مسئولان مربوطه در نیروی انتظامی، آگاهی و اطلاعات و قضایی دارند و فعالیت آنها را سخت‌تر می‌کند.

میزرایی همچنین به مصرف گل و اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با آن گفت که با راه‌اندازی کمپین‌های مختلف و اطلاع‌رسانی به جامعه نسبت به مضرات آن، میزان مصرف آن کاهش یافت، اقدامات مازندران در این بخش تا حدی خوب بوده که از بین 13 استانی که بیشتر در معرض خطر بودند، رتبه نخست را در کاهش مصرف این مواد به دست آورده است.

او از آگاهی جامعه نسبت به اثرات سوء مصرف مواد مخدر از هر نوعی گفت و اینکه "در واقع اجتماعی‌کردن فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، بسیار کمک‌کننده است. خوشبختانه در بحث مواد مخدر صنعتی کاهش بسیار زیادی داشتیم و این آگاهی ایجاد شده است".

در همین زمینه دکتر فاطمه پورفاطمی از کارشناسان بهزیستی می‌گوید: برای پیشگیری از افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی و گل، گفته بودند که اقدامات تنها در مرکز استان باشد اما در مازندران 4 تا 5 شهر را در نظر گرفتیم و در هر کدام 10 تا 15 پایگاه اطلاع‌رسانی قرار دادیم.

او ادامه داد: در سال گذشته، 782 معتاد متهاجر با شکایت خانواده‌ها در 6 کمپ نگهداری شدند، 650 نفر دیگر نیز در سایر مراکز نگهداری شدند. (تنکابن و آمل - مردان ، عباس‌آباد و ساری - زنان). از این تعداد، 10 درصد آنها زن هستند. در مجموع  نیز 10 درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

نظارت بر اقدامات کمپ‌ها نیز صورت می‌گیرد و کمپ‌های غیرمجاز تعطیل می‌شوند، همچنان که سال گذشته 11 کمپ تعطیل شدند.

اشتغال معتادان بهبود یافته در کمپ‌ها، مورد نظر بود و از اینرو تنها سازمان بهزیستی 388 اشتغال را ایجاد کرد، حدود 5 میلیارد توان در سال گذشته هزینه شد.

در بحث متادون‌درمانی نیز در استان 450 مرکز سرپایی داریم که البته این میزان مرکز بسیار زیاد است، در واقع باید برای هر 30 تا 40 هزار جمعیت یک مرکز راه‌اندازی شود اما اکنون در مازندران برای هر 10 تا 15 هزار نفر یک مرکز داریم، لذا مجوز مراکز جدید تنها در شرایط خاص امکان دارد و فعلا مجوز فعالیت مراکز جدید، صادر نمی‌شود.

اما در سال جاری چه میزان کشفیات مواد مخدر داشتیم؟ علیرضا ثقفی در پاسخ به این سوال می‌گوید: در سه ماهه نخست امسال 830 کیلوگرم مواد مخدر کشف شد که عمده آنها مواد سنتی و حشیش بوده است.

کاهش مصرف مواد مخدر با اجتماعی‌کردن اقدامات پیشگیرانه

در همین رابطه نیز 3 هزار و 870 نفر دستگیر شدند که عمده آنها فروشنده کلان بودند. از این تعداد هزار و 870 نفر معتاد بودند که بخشی از آنها با انجام 500 طرح پاکسازی مناطق آلوده و اعلام‌شده از سوی مردم، دستگیر شدند.

در سه ماهه نخست امسال 29 باند مربوط به خرید و فروش مواد مخدر متلاشی، و در همین رابطه 3 هزار و 442 پرونده تشکیل شد.

در مجموع، به گفته علی اصغر میرزایی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر مازندران، از ابتدای سالجاری تاکنون در بخش دستگیری عاملان توزیع مواد مخدر و معتادان 3 درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد داشتیم و در میزان کشفیات تغییری نداشتیم.

به گزارش آوای خزر غبارروبی گلزار شهدا، برگزاری جشنواره "یاریگر هم باشیم"، تقدیر از فعالان مبارزه با مواد مخدر، اجرای تئاتر خیابانی، همایش پیاده‌روی، همایش بهبود یافتگان و برگزاری مراسم یادبود شهدای عرصه مبارزه با مواد مخدر، از برنامه‌هایی است که برای هفته مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار