کتاب «چگونه یک داستان کوتاه دفاع مقدس بنویسیم» رونمایی شد
یک گام برای داستان کوتاه دفاع مقدس
دولتمردان ما و تصمیمسازان بر تأثیرات ادبیات داستانی واقف نیستند و هر آنچه در این زمینه انجام شده بضاعت نویسندگان است، بهعنوان نمونه قبل از حمله امریکا به عراق بیش از ۱۵ عنوان رمان مبنی بر وجود سلاحهای شیمیایی در عراق منتشر شد تا زمینهسازی این حمله بهوجود آید
به گزارش آوای خزر به نقل از جوان آنلاین: ورود بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس به آموزش وتربیت نویسندگان جوان میتواند گامی امیدوارکننده برای جدی گرفتن این حوزه از ادبیات جنگ باشد.
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثارونشر ارزشهای دفاع مقدس در آیین رونمایی از کتاب «چگونه یک داستان کوتاه دفاع مقدس بنویسیم» با بیان اینکه بدون آموزش و تربیت نیروهای جوان در عرصه داستاننویسی دچار مشکل میشویم، گفت: انتشار این اثر مقدمه یک حرکت تازه و شروع برنامههای آموزشی این سازمان است.
شروع یک کار نوین در سازمان ادبیات دفاع مقدس
سردار مهدی امیریان در آیین رونمایی از کتاب «چگونه یک داستان کوتاه دفاع مقدس بنویسیم» در سرای اهل قلم که همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و با حضور احسان عباسلو نویسنده این کتاب، سارا عرفانی داستاننویس و کامران پارسینژاد منتقد ادبی و علاقهمندان برگزار شد با اشاره به اهمیت آموزش در تربیت نویسندگان جوان و برگزاری بیش از ۱۲ دوره جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس یوسف توسط این بنیاد تصریح کرد: این کار شروع یک کار نوین در سازمان ادبیات دفاع مقدس است و بیتردید ما به آموزش مدون و برنامهریزی شده برای تربیت نویسندگان جوان تراز انقلاب نیازمندیم.
عنوان کتاب توقعات بالایی را ایجاد میکند
کامران پارسینژاد هم با بیان اینکه ماحصل این کتاب با دامنه فعالیت نویسنده در کارگاههای نویسندگی منطبق است، گفت: عنوان کتاب عنوان بزرگی است و توقعات بالایی را ایجاد میکند، ما توقع داریم بخشی از کار راجع به داستاننویسی کوتاه باشد که با رمان متفاوت است، داستان کوتاه یک ویژگیهایی خاصی دارد و موضوع دوم هم دفاع مقدس است و مخاطب ما انتظار دارد، راهنمایی لازم را در این زمینه کسب کند. وی تأکید کرد: این کتاب باید به عنوان شروع ادامه پیدا کند و به عنوان طرح اولیه موشکافانه استمرار یابد و پیچیدگیها و ریزهکاریها استخراج و کار ماندگاری به عنوان منبع در این عرصه خلق شود.
اهمیت ادبیات در غرب
وی ادامه داد: دولتمردان ما و تصمیمسازان بر تأثیرات ادبیات داستانی واقف نیستند و هر آنچه در این زمینه انجام شده بضاعت نویسندگان است، بهعنوان نمونه قبل از حمله امریکا به عراق بیش از ۱۵ عنوان رمان مبنی بر وجود سلاحهای شیمیایی در عراق منتشر شد تا زمینهسازی این حمله بهوجود آید.
این پژوهشگر ادبی تأکید کرد: در حوزه آموزشی نیز با توجه به اینکه نسل جوان تحت آموزش قرار میگیرند، باید دغدغه آنان شناسایی شود سؤالاتشان قبل از دانستن چگونه جنگیدیم، این است که برای چه جنگیدیم؟
پارسینژاد افزود: جدای از تکنیک و ساختار، نویسنده باید با سبک و سیلقه جدید داستان دفاع مقدس هم آشنا باشد، چراکه ساختارهای قبلی جوابگو نیست.
چالش جذب نسل جوان و نوجوان
سارا عرفانی نیز با بیان اینکه آثار دفاع مقدس افزون و پرشمار شده است با طرح این سؤال که چرا هر چقدر آمار و تعداد کتابها بیشتر میشود، ما در جذب بیشتر نوجوانان و جوانان موفقیت کمتری داریم، گفت: شاید یکی از علتها دور شدن از کارکردهای حرفهای و کمتوجهی به نویسندگان دفاع مقدس باشد.
نویسنده «پنجشنبههای فیروزهای» با بیان اینکه چرا ما در حوزه دفاع مقدس همه شرایط را برای نویسنده فراهم نمیکنیم تا آثاری جدی و تأثیرگذار تولید کند، ادامه داد: ما در هشت سال دفاع مقدس شخصیتهای بیشمار قهرمانی داریم و باید نوجوانان را با تصویر کردن چهره این قهرمانان واقعی آشنا کنیم تا سراغ قهرمانان تخیلی و غیرواقعی آثار غرب نروند.
وی خاطرنشان کرد: برای حسبرانگیزی شخصیتهای داستان کوتاه دفاع مقدس باید شخصیتپردازی اصولی و حرفهای را فرا گرفت.
داستان کوتاه باید بدرخشد و به هیجان بیاورد
داستان کوتاه گونهای از ادبیات داستانی است که نسبت به رمان یا داستان بلند حجم بسیار کمتری داشته و نویسنده در آن، برشی از ماجرا و حوادث را آورده یا تمام ماجرا را بهطور خلاصه در آن مینویسد. درحالیکه در داستان بلند یا رمان، نویسنده به جنبههای مختلف زندگی یک یا چند شخصیت میپردازد و در شاخ و برگ دادن به موضوعات مدنظرش محدودیتی در تعداد کلمات ندارد.
در نگارش داستان کوتاه ایجاز (خلاصهنویسی) اهمیت بسیاری دارد و نویسنده کمتر به موضوعات غیرضروری میپردازد. داستانهای کوتاه از نظر حجم و تعداد کلمات، استاندارد تعیین شدهای ندارند، اما میتوان به داستانی که در کمترین تعداد کلمات یک روایت نتیجهگیری شده ادبی را در خود جای داده یک داستان کوتاه گفت. یک داستان کوتاه میتواند از ۱۰۰ تا ۵ هزار کلمه (و حتی بیشتر تا حدودی که همچنان از نظر عموم به عنوان یک داستان کوتاه خطاب شود) دربر بگیرد.
«ادگار آلن پو»، نویسنده امریکایی میگوید: داستان کوتاه قطعهای تخیلی است که حادثه واحدی را خواه مادی باشد و خواه معنوی، مورد بحث قرار دهد.
این قطعه تخیلی بدیع باید بدرخشد، خواننده را به هیجان بیاورد یا در او اثر بگذارد و باید از نقطه ظهور تا پایان داستان در خط صاف و همواری حرکت کند. داستان کوتاه «باید کوتاه باشد، اما این کوتاهی حد مشخص ندارد.»
ادگار آلن پو در این مورد نیز گفته است: داستان کوتاه، روایتی است که بتوان آن را در یک نشست (بین نیم ساعت تا دو ساعت) خواند. همه جزئیات آن باید پیرامون یک موضوع باشد و یک اثر واحد را القا کند.
انتهای پیام/