دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۱
به بهانه تقدیر محیط زیست از بانوی دوستدار طبیعت
«شبنم» محیط زیست!
نامش«شبنم» است، هدفش چیزی جز اطلاع‌رسانی نبود، کاری است که شده و فیلمی است که انتشار یافت، توله‌خرس قهوه‌ای سنگ‌باران شد، لطافت شبنم اما بر گلبرگ محیط زیست نشست و قدم‌هایی برای تقدیر برداشته شد.

آوای خزر - آزاده بابانژاد: «شبنم» بانویی است که انسی دیرینه با طبیعت دارد، در 6 رودبار سوادکوه در منطقه «دراسله» پای کوه زندگی می‌کند، متولد 1355 است، در حیاط منزلش نیز آوای طبیعت به گوش می‌رسد از گل و درخت تا لانه مرغ و خروس.

شبنم با دوستانش عصر روز شنبه 25 خرداد در حال قدم‌زدن بود، آنها نزدیک منزل شاهد سقوط توله‌خرس از صخره می‌شوند و شاهد چند مرد که به سمت خرس سنگ پرتاب می‌کنند، او با لهجه مازندرانی از این افراد می‌خواهد دیگر به حیوان سنگ نزنند زیرا حیوان توانی ندارد. اما گویا «سنگ‌پران‌ها» دست‌بردار نبودند. شبنم برای کنجکاوی از این صحنه فیلم می‌گیرد و صدای خودش نیز در حالیکه می‌خواهد افراد را از سنگ زدن به خرس جوان منصرف کند، روی فیلم ضبط شده است.

او در حالیکه استرس شدیدی دارد و خودش می‌گوید: زمانی که فیلم می‌گرفتم و زمانی که به دامادم(آقای حمزه‌نژاد) زنگ می‌زدم تا بتواند با محیط‌بان‌ها تماس بگیرد؛ دستانم می‌لرزید. دیدن سر و صورت خونین خرس برایم سخت بود.

«شبنم» محیط زیست!

آقای حمزه‌نژاد از فرهنگیان سوادکوه است. یک گروه کوهنوردی هم دارند، آن روز او نیز با دوستانش در حال کوهنوردی بود. تلفن که زنگ خورد و ماجرا را شنید، متعجب و نگران شد، نهایتاً با دوستش آقای باوند تماس می‌گیرد و او هم با محیط‌بان جوان، آقای علی‌اکبر ایمانی. سرانجام محیط‌بان‌ها به محل حادثه می‌رسند، توله‌خرس در حالی که رمق چندانی نداشت و خود محیط‌بان می‌گوید: "سر و صورت زخمی خرس و ناتوانی او خیلی برای ما آزاددهنده بود" ... با هماهنگی مدیر محیط زیست شهرستان و استان، به کلینیک سمسکنده در ساری منتقل می‌شود. اما به دلیل صدماتی که دیده  است، تلف شد.

تلف‌شدن توله‌خرس از طرفی و انتشار فیلمی که بانو شبنم آن را ضبط کرده است، به سرعت در فضای مجازی سر و صدا می‌کند و شرح ماوقع تا آن سوی مرزها و شبکه‌های خارجی معاند نیز می‌رسد و به تحلیل و تفسیر در این زمینه می‌پردازند.

در داخل نیز غوغایی به پا شد، وزارت کشور و نماینده قوه قضائیه هم وارد میدان شدند... با دستور دادستانی به سرعت ضاربان خرس دستگیر و بازداشت شدند، حتی قرار وثیقه نیز کارساز نبود. زیرا افکار عمومی داخل و خارج به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و رفتار آنها محلی از دفاع نداشت.

عصر روز گذشته بود که با جمعی از همکاران خبری عازم سوادکوه شدیم. در اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان و سپس به پیشنهاد فرماندار سوادکوه در فرمانداری، نشستی برگزار شد. در این دورهمیِ محیط زیستی از بانو "شبنم فتاحی" که صدای مهربانی او برای طبیعت، در فیلم مربوط به سنگ‌باران خرس ماندگار شد، از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان به نیابت از عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست، تجلیل کردند.  

ابراهیم فلاحی رئیس اداره محیط زیست سوادکوه می‌گوید: در چند روز اخیر تماس‌هایی از مشهد، سیستان و بلوچستان، آذربایجان و کردستان داشتیم، آنها از همکاری محیطبان‌ها تقدیر کردند. از طرفی دیگر نیز پاسخگوی رسانه‌ها و گروه‌های محیط زیستی بودیم.

" 2 فرد ضارب در این حادثه دستگیر شدند؛ یکی بومی نبوده و مهاجر است و دیگری اهل سوادکوه است. شاید او نمی‌دانست چه می‌کند و چه اتفاقی قرار است بیفتد"....

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران نیز معتقد است که در کشور 80 میلیون محیطبان داریم و یکی از آنها خانم «شبنم فتاحی» است و جامعه نیاز به چنین افرادی دارد تا احترام به محیط زیست همگانی شود.

او کشور زیبای ایران را جامعه‌ای مترقی در زمینه حفاظت از محیط زیست توصیف کرد که در این رابطه نیز قوانین خوبی دارد.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی از اینکه برخی‌ها اتفاق رخ‌داده در سوادکوه را به تمامی شهروندان نسبت داده‌اند، این رفتار را مبین عملکرد مردم منطقه «دراسله» و سوادکوه ندانست و گفت: «برخی‌ها می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و حاکمیت را ناکارآمد نشان بدهند».

«...در برخی از رسانه‌ها شاهد این باج‌خواهی بودیم اما ما به آنها باج نمی‌دهیم و روی آرمان‌های خود ایستاده‌ایم».

حسین منفرد مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران نیز در سخنانی با بیان اینکه احترام به طبیعت و خوشرفتاری با حیوانات در آموزه‌های دینی ما آمده است، می‌گوید: سنگ زدن به حیوان هم از نگاه دینی و از هر نگاه اخلاق‌مدارانه محکوم است. ما پیرو دینی هستیم که می‌گوید حتی به حیوان ناسزا نگویید.

وی اقدام بانو فتاحی را مصداق بارزی از امر به معروف و نهی از منکر داست.

سعید یزدانی فرماندار سوادکوه با تاکید بر اینکه مردم سوادکوه مردمانی تاریخ‌ساز بوده و این شهرستان در منطقه‌ای تاریخی با پوشش گیاهی و تنوع جانوری نادر واقع شده است، اظهار می‌دارد که باید با آموزش صحیح، "فتاحی‌"ها بسازیم، فرهنگ محیط زیست و باور اجتماعی را نهادینه کنیم، مازندران مردمان بافرهنگی دارد و باید در داشتن فرهنگ غنی زبانرد باشد.

"آنچه در سوادکوه اتفاق افتاد؛ به تمام مردم این شهرستان بازنمی‌گردد هرچند سوادکوه روی زبان‌ها افتاد اما ما قول می‌دهیم:"حتی پشه هم نکشیم""!

به گزارش آوای خزر، بانو شبنم در این مدت حرف‌هایی نیز شنیده است از خوب و بدش را. حرف‌هایی در حد تهدید و حرف‌هایی از جنس انسان‌دوستی. او این‌ها را در ترازو گذاشته است و می‌بیند خوبی‌هایش بیشتر است. او به هیچ وجه خواستار این نبود که اتفاقی برای همشهریانش بیفتد و 2 نفر از آنها بازداشت شوند؛ شبنم نمی‌دانست فیلم کوتاه او آنقدر بزرگ می‌شود که دهکده جهانی را تکان می‌دهد.

در نشستی که ترتیب داده شد؛ از بانو شبنم فتاحی و همراهانشان به بهانه اینکه نشان دادند چقدر به طبیعت اهمیت می‌دهند و دوستدار طبیعت هستند؛ قدردانی شد. همچنین رئیس اداره محیط زیست و محیطبان سوادکوه، همچنین آقایان حمزه‌نژاد و باوند که به موقع موضوع را به یگان حفاظت اطلاع‌رسانی کردند، تجلیل شد.

... یادمان باشد که "انتشار فیلم‌های حیوان‌آزاری با هدف تشویش اذهان عمومی جرم است". با این توضیح که انتشار تصاویر یا فیلم‌های حیوان‌آزاری در شبکه‌های اجتماعی با هدف تشویش اذهان عمومی و نه اطلاع‌رسانی، جرم محسوب می‌شود و دارای مجازات است. همچنین براساس مصوبه شماره ۳۸۰ شورای عالی محیط زیست با موضوع جرائم نقدی قابل پرداخت بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار و صید غیرمجاز جانوران وحشی، میزان جریمه برای خرس، 500 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

تصاویر از حسین خادمی

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1001

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار