دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
فصل تابستان و آفتاب تموز گرمایی که شاید به مذاق برخی خوش نیاید و علتی شود برای مراجعه آن‌ها به اورژانس
فصل تابستان است و آفتاب تموزبه گزارش آوای خزر ؛ فصل تابستان و آفتاب تموز گرمایی که شاید به مذاق برخی خوش نیاید و علتی شود برای مراجعه ان‌ها به اورژانس، معلول این علت گرمازدگی است، گرمازدگی عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود چهل درجه سانتی‌گراد است که به علت فعالیت شدید بدنی و افزایش گرمای هوا ایجاد می‌شود.
به عبارت دیگر گرمازدگی به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است که بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می‌یابد که می‌تواند در نوع شدید ان اندام‌های اصلی بدن اسیب ببیند.

دکتر زیبا علوی متخصص طب اورژانس درباره کسانی که مستعد گرمازدگی هستند می‌گوید: تمام افرادی که در محیط گرم فعالیت و یا ورزش می‌کنند درمعرض ابتلا به گرمازدگی هستند، اما افراد مسن یا بچه‌های کوچک که سیستم خنک کننده بدن آن‌ها هنوز کامل نشده است -افراد چاق ویا افرادی که از آرام بخش‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض گرمازدگی هستند.

وی سرگیجه، سردرد و اسهال، ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی و... را علائم گرمازدگی عنوان کرد و گفت:: درمان عوارض گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد، اما اولین اقدام، کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن است.

علوی با بیان اینکه مصرف مایعات فراوان و خنک کردن بدن مهمترین درمان گرمازدگی است خاطر نشان کرد:انتقال بیمار به یک مکان خنک و سایه -دادن مایعات به بیمار برای جبران کم آبی بدن به صورتیکه اندکی نمک به نسبت یک قاشق چای خوری نمک در یک لیتر آب حل شود، مرطوب کردن و خنک کردن بدن فرد گرمازده راه حل‌های ساده گرمازدگی خفیف است، اما در گرمازدگی شدید که بسیار خطرناک است و می‌تواند خطر مرگ را در پی داشته باشد حرارت مرکزی بدن از ۴۰/۵ درجه سلسیوس فراترمی رود که اغلب ارگان‌های بدن در معرض آسیب بافتی قرار می‌گیرد و یک وضعیت اورژانس بوده که باید فرد به اورژانس منتقل شود و دمای بدن فرد گرمازده سریعا کاهش یابد.

این متخصص طب اورژانس تاکید کرد: در صورتیکه گرمازدگی شدید درمان نشود منجر به تشنج، کما و مرگ می‌شود.
دکتر علی آراسته متخصص طب سنتی نیز درباره رفع گرمازدگی با نوشیدنی‌های سنتی پیشنهاد می‌کند که در این ایام نوشیدن خاکشیر یخ زده و شربت ابلیمو را فراموش نکنید.

وی با تاکید بر فواید شربت سنکنجبین خنک در دفع صفرا و کاهش حرارت معده افزود: اگر سکنجبین را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه‌ای پر سود و شگفت‌آور می‌شود، به خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای کسانی که مبتلا به نفخ هستند منافع زیادی دارد، اما برای مبتلایان به زخم معده و روده، مضر است.

وی گفت: هندوانه میوه این فصل است که ارام بخش و مناسب برای افراد گرم مزاج است چرا که طبیعتی سرد و‌تر دارد.
آراسته خاطر نشان کرد: پژوهش‌های دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان داد گلاب با مقداری یخ مناسب برای فرد گرمازده است چرا که گلاب خنک گرمی درون را از بین می‌برد حتی میتوان با خوراندن گلاب یخ به فرد گرمازده تا جاییکه باعث استفراع شود صفرای بدن را خارج کرد.

بنابر توصیه کارشناسان با گرما و شدت تعریق بدن غلظت خون افزایش می‌یابد لذا نوشیدن مایعات باید بیش از پیش در برنامه روزانه قرار گیرد نوشیدن روزانه ۸ لیوان اب را فراموش نکنید، اگر مقدور بود فعالیت‌های شدید خارج از منزل پیش از ۱۰ و یا پس از ساعت ۱۸ برنامه ریزی شود و در صورت اجبار برای فعالیت بدنی در ساعات گرم روز حتما از لباس‌های گشاد و رنگ روشن و کلاه‌های لبه پهن و بادبزن استفاده کرد و حتما از کرم‌های ضد افتاب با فاکتور حفاظتی بالاتر از ۳۰ پوست را محافظت کرد.
 
انتهای پیام/1000
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار