دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مدیرکل شیلات مازندران در پاسخ به آوای خزر:
10 تا 15 گونه آبزیان خزر ارزش اقتصادی بالایی دارند/ نگهداری 3 هزار نوع ماهیان خاویاری به‌عنوان بانک ژن
مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه 10 تا 15 گونه از مجموع 113 آبزی زیستمند در دریای خزر دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند؛ بر ضرورت حفظ این گونه‌های ارزشمند تاکید و روسیه و ایران را حافظان اصلی ذخایر ژنتیک بزرگترین دریاچه جهان عنوان کرد. وی همچنین اعلام کرد: با راه‌اندازی مرکز پرورش میگو در بهشهر اطلس آبزی‌پروری مازندران تکمیل می‌شود.

به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، ولی‌الله محمدزاده پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران و در ادامه مجموعه نشست‌های داغ که از سوی روابط عمومی استانداری مازندران ترتیب داده شده است، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگار آوای خزر درباره ماهیان در خطر معرض انقراض دریای خزر، اقدامات بیوتکنولوژی برای حفظ ذخایر آبزیان، تولید میگو در مازندران و همچنین اینکه آیا تولیدات فراسرزمینی دارند یا خیر،اظهار کرد: 80 تا 85 درصد ورودی آب دریای خزر از رودخانه ولگاست، یعنی به همان نسبت در شمال دریای خزر آلودگی را در دریای خزر داریم.

"سهم ایران از ورودی آب دریای خزر 5 تا 7 درصد است".

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه این موضوع در گیلان و گلستان نیز وجود دارد، افزود: باید اقدامات بین بخشی صورت بگیرد که همکاری فعلی بین آب منطقه‌ای، محیط زیست، شیلات و گردشگری باید بیشتر شود تا این آلودگی حداقلی را کاهش بدهیم.

محمدزاده تاکید کرد: براساس تحقیقاتی که پژوهشکده اکولوژیک دریای خزر انجام داده است؛ در حال حاضر هیچ نگرانی از بابت مصرف آبزیان خزر وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه 113 گونه آبزی در دریای خزر داریم که عمدتاً 10 تا 15 گونه از نظر اقتصادی برای ما خیلی مهم است، تصریح کرد: 80 تا 85 درصد این آبزیان "رودکوچ" هستند و برای تکثیر حتما باید داخل آب شیرین بیایند. بر همین اساس با مراکز ذخایر و شیت‌گذاری که انجام می‌شود می‌خواهیم کارهای جامعه صیادی اقتصادی باقی بماند.

مدیرکل شیلات مازندران تاکید کرد: برخی گونه‌ها در خطر معرض انقراض قرار دارند ازجمله ماهیان خاویاری و ماهیان آزاد خزر که ماهیان خاویاری توسط یک نهاد بین‌المللی حمایت از گونه‌های در معرض خطر انقراض(ساینس) مورد توجه است و صید تجاری ماهیان خاویاری را برای تمامی کشورهای حاشیه خزر حدود 10 سال است که ممنوع کرده است و هر ساله نیز تمدید می‌شود.

10 تا 15 گونه آبزیان خزر ارزش اقتصادی بالایی دارند/ نگهداری 3 هزار نوع ماهیان خاویاری به‌عنوان بانک ژن

هدف از ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریای، آن است تا این گونه ارزشمند بخواهد خود را احیا کند، دو کشور روسیه و ایران با رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریا، به احیای گونه‌های ماهیان خاویاری کمک می‌کنند".

محمدزاده ادامه داد: سایت شهید رجایی ساری در تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری فعالیت دارد و کمک می‌کند تا ماهیان خاویاری را از عنوان در معرض خطر انقراض نجات دهد. البته احیای ماهیان خاویاری به همکاری همه کشورهای حاشیه خزر نیاز دارد.

وی بیان کرد: تلاش ما این است که تمهیداتی برای رهاسازی بچه ماهیان و مبارزه با صیادان غیرمجاز ماهیان خاویاری به کمک همه کشورهای حاشیه خزر جهت احیای گونه‌ها انجام بدهیم ضمن اینکه در مازندران تعداد زیادی را به عنوان بانک ژن نگهداری می‌کنیم.

"در حال حاضر 3 هزار قطعه ماهیان خاویاری در اوزان و گونه‌های مختلف را در مرکز شهید رجایی به عنوان بانک ژن نگهداری می‌کنیم".

مدیرکل شیلات مازندران همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما درباره اقداماتی که در زمینه تولید میگو در استان صورت گرفته است، اظهار کرد: میگو گونه اقتصادی وصادرات‌محور است دارد، استان مازندران در مدار صید میگو قرار دارد. اقداماتی انجام شد. در اراضی شمال بهشهر که در ید بانک زمین قرار است مطالعاتی در حال انجام است. حدود 1500 هکتار را برای پرورش میگو اختصاص دادند.

"امیدواریم با انجام مطالعات اجرایی، بخشی را که به پرورش میگو اختصاص دادند؛ شرایط راه‌اندازی آن مهیا شود، سرمایه‌گذاران زیادی داریم و انتظار این است که با تاسیس مجموعه پرورشی و تولیدی، اطلس آبزی‌پروری مازندران کامل شود".

وی همچنین درباره پرورش برون‌مرزی ماهیان خاویاری نیز به آوای خزر پاسخ داد: پیشنهاداتی برای این نوع همکاری داشتیم؛ از ترکیه نیز اعلام آمادگی کردند که پرورش ماهی در قفس در قالب کنسرسیوم انجام شود و ترکیه به عنوان شریک تجاری سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش آوای خزر، مازندران با تولید بیش از 52 درصد خاویار پرورشی کشور و 55 درصد از گوشت ماهیان خاویاری قطب و کانون تولید ماهیان خاویاری در کشور است.

انتهای پیام/ 1354/ب

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها