دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران خبرداد
شناسایی رویشگاه جدید سوسن چلچراغ در مازندران + تصاویر
رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: رویشگاه جدید سوسن چلچراغ واقع در جنوب شهرستان بابل شناسایی شده است و پیشنهاد دادیم از این منطقه به‌عنوان اثر طبیعی حفاظت شود.

به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، مناطق کوهستانی و دشت مازندران با مناظر دلفریب خود تنوع گیاهی و جانوری منحصربه‌فردی دارد. این امر در ارتفاعات و به‌ویژه در زیستِ گیاهی از جاذبه بیشتری برخوردار است.

نقش ارتفاعات و شیب، شرایط آب و هوایی و رشد گیاهان رنگارنگ در فواصل مختلف آن، در غنای گیاهان تاثیرگذار است به‌طوری که اگر گیاه روییده در ارتفاع بالا را به پایین انتقال دهیم - و یا بالعکس - شاهد از بین رفتن یا رشد بسیار کند و ضعیف آن خواهیم بود.

اما در مازندران تاکنون چند گونه گیاهی شناسایی شده است؟

امروز که با رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران درباره شناسایی رویشگاه جدید «سوسن چلچراغ» در مازندران گفت‌وگویی داشتم. برایم این سوال پیش آمد که تاکنون چند گونه گیاهی در منطقه هیرکانی شناسایی شده است؟ از این‌رو به سراغ نوشته‌های پیشین رفتم تا ابتدا پاسخ این سوال را دریافت کنم.

علیرضا نقی‌نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران می‌گوید: آخرین گیاه شناسایی‌شده در منطقه هیرکانی در ارتفاع 4900 متری بوده است.

این محقق و زیست‌شناس با اعلام اینکه 3 هزار و 287 گونه گیاهی غیر از خزه‌ها را در ارتفاعات هیرکانی ثبت کرده‌ایم، اظهار می‌دارد: در سه استان گیلان، گلستان و مازندران تمرکز گیاهی از غرب به شرق مشهودتر است.

دکتر نقی‌نژاد با توجه به پژوهش‌هایی که انجام داده اشراف بالایی بر گونه‌های گیاهی دارد و موضوع حفاظت از پوشش گیاهی هیرکانی را مورد تاکید قرار می‌دهد، او شناخت جوامع گیاهی و عوامل اکولوژیکی تاثیرگذار بر حیات گیاهان را تا اندازه زیادی در مدیریت حفاظت از زیستگاه‌ها موثر دانست.

بار دیگر به سراغ محیط زیست مازندران می‌رویم و آقای کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران. او از رویشگاه جدید سوسن چلچراغ گفت که در جنوب بابل در محلی به نام "یخچال‌پشت" شناسایی شده است، جایی در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا که در واقع حد نهایی رویشگاه هیرکانی است.

او درباره سایر رویشگاه‌های سوسن چلچراغ گفت: این گیاه در مازیچال تنکابن و رودبارک کلاردشت و اخیرا در بابل دیده شده است. نخستین‌بار در سال 1354 در ارتفاعات «عمارلو» رودبار گیلان دیده شد و همان سال به عنوان اثر ملی به ثبت رسید.

"سوسن چلچراغ با نام علمی Lilium ledebourii که توسط گیاه‌شناس فرانسوی به نام «لدر بوری» شناخته شد؛ گل زیبایی است با گلبرگ‌های سفید متمایل به بنفش شبیه لوستر و پرچم‌های بلند قرمز، با ارتفاع 50 تا 150 سانتی‌متر".

ربیعی با اشاره به زیبایی و جذابیت این گونه گیاهی بیان کرد: علاوه بر سوسن چلچراغ، گونه‌های زیبای دیگری چون گیاه درختچه‌ای و گل‌دارعلفی «تاج الملوک»، گیاه «صد تومنی»، «زبان در قفا» و «بارانک» را با ارزش حفاظتی در مازندران داریم.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه رویشگاه جدید سوسن چلچراغ در بابل یک منطقه آزاد است، گفت: پیشنهاد دادیم که محدوده‌ای از رویشگاه سوسن زیر پوشش برنامه حفاظت سازمان عالی محیط زیست قرار بگیرد و به عنوان اثر طبیعی ملی انتخاب شود.

"سوسن چلچراغ گیاه آسیب‌پذیر و حساس است. در هر ارتفاعی رشد نمی‌کند و محدوده خاصی از ارتفاعات را شامل می‌شود. تکثیر این گونه تاکنون بی‌نتیجه مانده و بهترین گزینه، حفاظت از آن برای جلوگیری از انقراض است".

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها