دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
در گفت‌وگو با معاون آموزش متوسطه مازندران اعلام شد
هدایت تحصیلی 39 هزار دانش‌آموز در مازندران/ معیار انتخاب رشته، معدل درس است نه معدل کل
هدایت تحصیلی در مدارس مازندران همگام با سراسر کشور آغاز شده است و این‌روزها دغدغه خانواده‌ها بر سر انتخاب رشته فرزندانشان است. در گفت‌وگو با معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران به سوالات دانش‌آموزان و خانواده‌ها پاسخ داده شد.

به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان آغاز شده است، در این بین ثبت‌نام و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ورودی به مقطع دوم متوسطه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا آینده تحصیلی و شغلی آنها را رقم خواهد زد.

دانش‌آموزان ورودی به این مقطع باید فرم‌های 6 و 7 را به‌خوبی مطالعه و براساس آن رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند. این روزها شاهد اصرار خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در رشته‌ای که خود می‌پسندند هستیم این در حالی‌ست که در فرم هدایت تحصیلی براساس شاخص‌های مورد نظر، هدایت تحصیلی صورت گرفته است.

برخی از دانش‌آموزان نیز اصرار دارند در رشته‌ای غیر از گروه‌هایی که برای آنها تعیین شده است، تحصیل کنند در حالی که امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند و یا ممکن است استعداد آن را نداشته باشند.

هدایت تحصیلی 39 هزار دانش‌آموز در مازندران/ میانگین انتخاب رشته، معدل درس است نه معدل کل

نتیجه این اصرارها در سال بعد مشخص می‌شود؛ با نگاهی به ثبت‌نام در یازدهمین سال تحصیلی می‌بینیم؛ از یک سو برخی از دانش‌آموزان که در رشته تجربی و ریاضی امتیاز لازم را هم به دست آوردند؛ دیگر مایل به ادامه تحصیل در این رشته نیستند و برخی دیگر نیز که یا علاقمند بودند و یا به اصرار وارد این رشته‌های نظری شدند؛ توانایی ادامه تحصیل در آنها را ندارند و از سال دوم تغییر رشته می‌دهند.

آن‌دسته از دانش‌آموزانی که براساس علایق خود، شاخص‌های به‌دست آمده و توانایی و استعداد، رشته تحصیلی خود را انتخاب کردند، در سال یازدهم روند رو به رشدی را دارند و بدون هیچ دغدغه‌ای و یا با کمترین استرس ادامه تحصیل می‌دهند و نتیجه آن را در کنکور خواهند دید؛ زمانی‌که در همان سال نخستِ آزمون در یکی از رشته‌ها موفق به ثبت‌نام در دانشگاه می‌شوند.

اما یک سوال؛ آیا برای آنهایی که واقعاً می‌خواهند به رشته دیگری غیر از آنچه فرم هدایت تحصیلی برای آنها اولویت قرار داده است وارد شوند وجود دارد یا خیر؟ بله وجود دارد، راه نخست این است که اعتراض کنند و مستندات ارائه دهند، یا اینکه در سال یازدهم تغییر رشته دهند یعنی وقتی که معدل بالا و امتیاز لازم را برای رشته دلخواه داشته باشند، و سوم اینکه در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند.

اگر دانش‌آموزی داشته باشیم که براساس فرم هدایت تحصیلی در هیچ‌کدام از رشته‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش قادر به ثبت‌نام نباشد؛ این فرد حتی در مدرسه غیرانتفاعی هم نمی‌تواند ثبت‌نام کند. در این صورت باید در امتحان تعیین رشته شهریورماه شرکت کند.

دانش‌آموزانی که متقاضی ثبت‌نام در مدارس استعداد درخشان و نمونه دولتی هستند و در آزمون 31 خرداد شرکت کردند نیز در صورت کسب احراز رشته‌ای که آزمون دادند؛ می‌توانند برای ثبت‌نام مراجعه کنند، در غیر اینصورت بدون احراز امتیاز برای رشته مورد نظر، قبولی آنها امکانپذیر نخواهد بود.

هدایت تحصیلی 39 هزار دانش‌آموز در مازندران/ میانگین انتخاب رشته، معدل درس است نه معدل کل

درباره اینکه در سال تحصیلی 98 – 99 چه تعداد دانش‌آموز در مازندران وارد مقطع دوم متوسطه می‌شوند و بحث هدایت تحصیلی و نکاتی که لازم است دانش‌آموزان و خانواده آنها در این روزها بدانند، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران که در ادامه می‌خوانید:

آوای خزر: آقای نظری، فصل هدایت تحصیلی است و دانش‌آموزان و خانواده‌ها از یک‌سو به‌دنبال مدارس خوب هستند و از یک‌سو به‌دنبال اینکه فرزندشان در یک رشته مناسب تحصیل کند، و همین سبب شده که مراجعات و تقاضاهایی را داشته باشند که برخی‌ها مغایر با هدایت تحصیلی و اهداف آموزش و پرورش است، در این زمینه توضیح بفرمایید و اینکه چه توصیه‌ای برای خانواده‌ها دارید.

آنچه اکنون حائز اهمیت است این است که خانواده‌ها باید با دریافت کارنامه و فرم‌های شماره‌های 6 و 7 هدایت تحصیلی به مدارس متوسطه مراجعه و فرزندانشان را براساس اولویت‌هایی که مشخص شده است در یکی از گروه‌ها ثبت نام کنند.

در اولویت (الف) دانش‌آموز می‌تواند در هر رشته‌ای که مایل باشد ثبت‌نام کند. در گروه (ب) در صورت خالی بودن گروه الف از نظر ظرفیت می‌تواند ثبت‌نام کند و در گروه (ج) نیز به همین ترتیب یعنی اگر ظرفیت اجازه دهد می‌تواند در نیمه دوم مردادماه ثبت‌نام کند.

هدایت تحصیلی 39 هزار دانش‌آموز در مازندران/ میانگین انتخاب رشته، معدل درس است نه معدل کل

تحت هیچ عنوان نباید براساس هیجانات و احساسات تصمیم گرفته شود، خانواده‌ها و دانش‌آموزان بدانند که دنیای شغلی در 6 سال آینده تجربی نخواهد بود؛ کشور نیازمند مهندس، معلم و همچنین تکنسین‌ها و نیروهای توانمندی است که در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل کرده‌اند.

آوای خزر: برخی از خانواده‌ها اعلام می‌کنند؛ "معدل فرزندمان 19 و بالاتر است اما نمی‌تواند در ریاضی و تجربی ثبت‌نام کند" دلیل آن چیست؟

خانواده‌ها باید براساس اطلاعات مندرج در فرم هدایت تحصیلی، نظر معلم و مشاور، نسبت به ثبت‌نام فرزندشان اقدام کنند

اشتباهی که خانواده‌ها دارند این است که فکر می‌کنند هدایت تحصیلی براساس میانگین نمرات است؛ اما در هدایت تحصیلی کاری به معدل کل دانش‌آموز نداریم و ملاک، تنها نمره و معدل درس است؛ ممکن است معدل دانش‌آموزی 19 باشد اما معدل او در زیست و شیمی یا ریاضی و فیزیک زیر 14 باشد؛ این دانش‌آموز نمی‌تواند در تجربی و ریاضی ثبت‌نام کند و در فرم شماره 7 به رشته‌های علوم انسانی و فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هدایت می‌شود.

آوای خزر: اگر دانش‌آموز در هیچ‌کدام از گروه‌ها حائز امتیاز نشد، چه راهی برای انتخاب رشته او وجود دارد؟

اگر دانش‌آموز در سه گروه الف، ب و ج قرار نگیرد باید برای تعیین رشته مجدد به مدیر و مشاور مدرسه مراجعه کند تا در شهریورماه در امتحان تعیین رشته مجدد شرکت کند و اگر باز هم نتوانست رتبه‌ای به دست آورد، کمیته تحصیلی استان و شهرستان، دانش‌آموز را به نزدیک‌ترین رشته هدایت می‌کند.

"در آغاز سال تحصیلی، تمامی دانش‌آموزان ورودی متوسطه دوم هدایت تحصیلی می‌شوند و این از رسالت‌های مهم آموزش و پرورش کشور است که هیچ دانش‌آموزی در این مقطع و سایر مقاطع در اول مهر از ادامه تحصیل بازنماند".  

آوای خزر:  شانس قبولی در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی چند درصد است؟     

پیش از آن باید تاکید کنم که خانواده‌ها از مقایسه فرزند خود با دیگران خودداری و باتوجه به استعداد، علاقه و توانایی آنها نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. در انتخاب رشته پایه نهم نهایت دقت را داشته باشند زیرا ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و شانس قبولی در دانشگاه‌ها کاملاً مشخص شده است:

گروه انسانی: 150.26، در گروه ریاضی: 163.53 و در گروه تجربی: 27.24 و در نهایت نیز 72.26 درصد بایستی مجدداً پشت کنکور بمانند.

هدایت تحصیلی 39 هزار دانش‌آموز در مازندران/ میانگین انتخاب رشته، معدل درس است نه معدل کل

رقابت فوق‌العاده سنگینی در گروه تجربی است و باتوجه به درصد شرکت‌کنندگان، شانس قبولی نیز بسیار پایین است.

" در حال حاضر 20 درصد دانش‌آموزان شاخه نظری در رشته ریاضی و 41 درصد در رشته تجربی تحصیل می‌کنند. باتوجه به نیاز کشور، لازم است که رشته ریاضی تقویت شود".

آوای خزر: از نیاز کشور به رشته‌های ریاضی و به‌ویژه مهارتی گفتید، مازندران در سال گذشته چند درصد از دانش‌آموزان را برحسب توانمندی به این رشته‌ها هدایت کرده است؟

سال گذشته 59.5 درصد دانش‌آموزان به شاخه نظری و 40.5 درصد به فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هدایت شدند.

آوای خزر: سخن پایانی

ببینید، انتخاب رشته تحصیلی یک انتخاب و تصمیم برای آینده است، این مهم باید به‌درستی و براساس علاقه و توانایی و استعداد صورت بگیرد؛ اگر این چنین نباشد ممکن است حق بسیاری از افرادی که توانایی و علاقه را داشتند و ظرفیت خالی برای آنها فراهم نشد ضایع شود. صرف اینکه فرد در اولویت الف قرار دارد هم نمی‌توان تصمیم گرفت بلکه علاقه و استعداد بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به نتایج امتحانات نهایی سال دهم، درصد قبولی دانش‌آموزانی که بالاجبار، بدون استعداد و توانایی و با اصرار خانواده  به یک رشته هدایت شدند بسیار پایین و متاسفانه درصد ردی آنها بسیار بالا بوده است.  

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: