دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
یک استاد حوزه علمیه گفت: هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا، احیای دین خدا، بازگرداندن ارزش‌ها به جامعه، اصلاح افکار انحرافی حاکم بر جامعه، زنده کردن روح ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلوم بود.

به گزارش آوای خزر،حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عدالتیان در خصوص فلسفه قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: همانطور که در فرمایشات خود امام حسین(ع) است، حضرت می‌فرمایند که من دیدم دین جدّم تحریف شده و کسانی بر قدرت تکیه زدند که هیچ نسبتی با ارزش‌های دینی ندارند و همه ارزش‌های پیامبر ما که ۲۳ سال برای آن زحمت کشیدند، یک به یک محو می‌شود و به جای آن باطل جایگزین می‌شود؛ لذا این منکر و خطاها را نتواستند تحمل کنند و به خاطر امربه معروف و نهی از منکر قیام کردند. ایشان تحریف در دین خدا را دیدند و نتوانستند تحمل کنند؛ لذا هدف حضرت احیای دین خدا، بازگرداندن ارزش‌ها به جامعه، اصلاح افکار انحرافی حاکم بر جامعه، زنده کردن روح ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلوم بود که در فرمایشات خود حضرت این اهداف انعکاس دارد.

وی پیرامون پررنگ کردن مفاهیم و فرهنگ عاشورایی در جامعه امروز تصریح کرد: برای این که ما بتوانیم ارزش‌ها و مفاهیم عاشورایی را در جامعه پیاده کنیم، قدم اول شناسایی و کسب معرفت نسبت به ارزش‌های عاشوراست و در این راستا باید تاریخ عاشورا را با دقت مطالعه و تفسیر کرد و اصحاب فرهنگ، سخنران‌ها، رسانه‌ها، معلمان و اساتید نیز باید این تاریخ را برای مردم تبیین کنند که قدم اول آن روشنگری و آگاهی‌بخشی است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در قدم دوم باید برای آن ارزش‌ها، مصادیق امروزی آن را شناسایی کرد؛ مصادیقی مانند ظلم، عدل، مظلوم؛ به دلیل این که مفاهیم کلی در عاشورا بوده، ولی مصداق‌ها در هر زمانی تغییر می‌کند. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که همیشه در طول تاریخ ارزش‌ها ثابت هستند، ولی مصداق‌ها متفاوت هستند و تغییر می‌کنند؛ به عبارتی عنوان خیرخواهی و دلسوزی هست ولی مصداق‌ها تفاوت دارد. مصادیقی مانند ظلم‌ستیزی، دفاع از مظلوم، رعایت عدالت، احسان به دیگران؛ مفاهیمی که در آن زمان یک نوع مصادیق داشته و اکنون مصادیق آن فرق می‌کند.

عدالتیان افزود: پس، قدم اول روشنگری و آگاهی‌بخشی و تبیین آن است و قدم دوم مشخص کردن مصادیق امروزی. سپس باید راهکارهای پیاده کردن آن را تبیین کنیم و فراخوان جمعی داشته باشیم که همه مردم و ملت ما به پیام‌های عاشورا عمل کنند. به عنوان مثال ما نسبت به ظالمانی که امروز به مردم فلسطین، یمن و بحرین ظلم می‌کنند، بی‌تفاوت نباشیم؛ حتی در کشور خودمان اگر ببینیم که بی‌عدالتی در بعضی از قسمت‌ها وجود دارد، باید هر کسی به نوبه خودش تذکر دهد. در محیط جامعه وقتی شاهد برخوردهایی هستیم که نمایانگر ظلم به دیگری است، نباید بی‌تفاوت باشیم؛ هم‌چنین نسبت به امربه معروف و نهی از منکر نباید بی‌تفاوت باشیم و با همان روش‌های صحیحی که معصومین فرمودند، اقدام کمیم. ابتدا از طریق روشنگری با اخلاق و راه‌های درست می‌توانیم آن ارزش‌ها را پیاده کنیم و جامعه خودمان را به فرهنگ حسینی نزدیک‌تر کنیم.

وی عنوان کرد: کاری که دشمنان اسلام کردند، این بود که ابتدا فرهنگ اصیل اسلامی را تحریف کردند و این تحریف باعث شد که اسلام به‌گونه‌ای دیگر جلوه کند. نکته مهم دیگری که نقش بسیاری داشت، این است که پیامبر(ص)، اهل‌بیت(ع) را به عنوان الگوی مهم، ارزشمند و یک الگوی کامل معرفی کرده بودند، اما آن‌ها الگوهای دیگری را به عنوان جایگزین آوردند؛ مانند یزید، معاویه، ابوسفیان و... و با هزینه‌های بسیار زیادی از معاویه مدح می‌گفتند و فضائل امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین(ع) را از بین مردم جمع می‌کردند و محو می‎کردند؛ حتی معاویه هزینه می‌کرد که بر علیه امیرالمومنین(ع) مذمت‌هایی بتراشند و انتقادهایی ایجاد کنند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: این که الگوهای اصیل و ارزشمند در جامعه کنار زده شوند و الگوهای منفی جای آن‌ها را بگیرند، نقش مهمی در تغییر فرهنگ جامعه دارد که همین درس را ما امروز نیز می‌توانیم بگیریم. به عنوان مثال باید شهدای عزیزمان و شخصیت‌هایی که با جان و مالشان در جامعه خدمت می‌کنند را الگو قرار دهیم؛ ولی اگر بخواهیم افرادی را الگو قرار دهیم که فکر، فرهنگ و رفتارشان اسلامی، دینی و انسانی نیست، طبیعتا نوجوان و جوان امروز با دیدن آن‌ها به آن سمت گرایش پیدا می‌کند.

عدالتیان ادامه داد: شجاعت یک اصل اساسی برای مسلمانان است و حتی در زمان امیرالمومنین(ع) وقتی کسی از خوارج و مخالفین ایشان است و در مجلس ایشان انتقاد می‌کند، حضرت می‌فرمایند تا وقتی که شما آسیبی به جامعه نزنید و اختلالی ایجاد نکنید، صحبت کردن شما آزاد است؛ وقتی این فرهنگ عوض شود و حریت و آزادی از بین برود، جهل و بی‌خبری جای آن را می‌گیرد و به جامعه آسیب می‌رساند.

وی هم‌چنین در خصوص بزرگ‌ترین درس از عاشورا و قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: بزرگ‌ترین درس عاشورا و کربلا که خود امام حسین(ع) هم به شکلی بیان کردند، آزادمردی، حریت، دفاع از مظلومان، مقابله با ظالم و ظلم‌ستیزی است  که امروز دنیای ما خیلی به این اصل نیازمند است و باید این فرهنگ جهانی شود تا ان‌شاءاللّه مقدمات ظهور امام زمان(عج) فراهم شود./ایسنا

انتهای پیام/1000

برچسب ها: محرم 98
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار