دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۷۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
یادداشت سردبیر
بیایید سالم رأی بدهیم
یکی از جنبه‌های دموکراتیک‌بودن یک نظام، برگزاری انتخابات است. در انتخابات ممکن است عده‌ای برای کسب آرای بیشتر دست به خرید رای بزنند و همیشه افرادی هستند که با یک تفکر التقاطی فکر می‌کنند رای آنها هیچ فایده‌ای ندارد! اما این دسته از افراد باید بدانند که هر رای مسلماَ ارزش خود را در سرنوشت یک شهر، منطقه و کشور خواهد گذاشت. وگرنه خریدنی نبود! بنابراین بیایید سالم رای بدهیم تا شهر و دیار و جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

آوای خزر – آزاده بابانژاد: برگزاری انتخابات به مدد پول و امکانات حرف تازه‌ای نیست اگرچه آقای عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان تازگی‌ها این حرف‌ها را زده و گفته است؛ "واضح است که «پول‌سالاری قابل لمس است"، "در قانون انتخابات به این مسئله توجه نشده است"، و از طرفی «در چند دوره اخیر هم مدام افزایش پیدا کرده است".

برخی‌ها نیز از "پول و پلو" گفته‌اند و خوب هم گفته‌اند. این‌ها مسائل مبتلابه جوامع امروز جهان است و به‌طور شدیدی در ایران وجود دارد، همیشه عده اندکی از این قاعده مستثنی هستند و به همین دلیل نیز عقب "رانده" یا "عقب" نگه داشته می‌شوند.

اگرچه شکل و ماهیت هزینه‌کرد در انتخابات خبرگان رهبری و ریاست جمهوری فرق داشته و از طرفی حرکت‌ها و جریانات بنا بر مصالح عمومی و نظام است اما در انتخابات شورای شهر و نمایندگی مجلس، انتخابات پولی بیداد می‌کند.

این هزینه‌های مالی بسیار خطرناک است و از همین‌رو چند ماه پس از انتخابات آرام‌آرام عواقب خود را نشان می‌دهد، همین می‌شود که  زود به زود خبری از بازداشت یک نماینده مجلس، بازداشت شهردار و اعضای شورای شهر را می‌شنویم و پای افراد دیگری نیز به میان می‌آید مثلا فلان دهیار، فلان بخشدار، فلان فرماندار، فلان مدیر و فلان کارمند و فلانی‌های دیگر در سطح بالاتر.

*** وقتی که جان‌مایه یک جنبش و فعالیتی از پول آغاز شود و معیار و شاخص همین باشد؛ تا به آخر دلال‌بازی، رانت، تسویه‌حساب‌های شخصی، باج‌خواهی و باج‌گیری ادامه دارد. و این به دلیل توقعاتی‌ست که به پشتوانه پول ایجاد شده و این پشتوانه نمی‌تواند ادامه یابد و در نتیجه، در جایی و زمانی متوقف می‌شود.

چنین روندی توسعه جوامع را حداقل برای دوره‌ای دچار چالش می‌کند و تبعات ناخوشایند آن تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

در دهمین دوره انتخابات مجلس و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر شاهد گزارشات زیادی از این دست بودیم(تخلفاتی که بارزترین آنها خرید آرا بود). در تخلفات محرزی که پیگیری شد، ابطال آرا قابل عرض نبود زیرا برای دولت هزینه‌بردار است!(ثروت – قدرت).

*** نقش پول در انتخابات در شکل سنتی تنها به ولیمه یا در پیوند با گروه‌های مرجع جامعه مثل روحانیت و متنفذین محل خلاصه می‌شد اما در چند سال اخیر ادبیات جدیدی همچون معجونی وارد انتخابات شد.

این ادبیات جدید در پیوند "پول و رسانه" بوده و مکانیزم بازی را تغییر داده است. یعنی موضوع پول به جای اینکه در شکل سنتی روی فرد اثرگذار باشد؛ در حوزه رسانه و به یاری وسایل ارتباط جمعی جدید، بر روی اندیشه طیف وسیعی از جامعه اثرگذاری داشته است ضمن اینکه همچنان شکل سنتی به قوت خود باقی‌ست.

*** اما نباید از نقش مردم در این زمینه غافل شد، آن‌چیزی که نهایتاً وارد صندوق می‌شود و تقریباً تمامی آنها، آرایی‌ست که مستقیماً از سوی شخص حقیقی صورت گرفته است این یعنی عامل نهایی خود فرد است.

جامعه دموکراسی امروز نیازمند نگاه جدیدی به پروسه انتخابات و انتخاب است. همیشه تاکید بزرگان بر روی فرد اصلح است. متاسفانه تنها درصد بسیار پایینی از جامعه با مطالعه و تحقیق دست به گزینش می‌زنند. انتخابات باید از حالت قومی و قبیله‌ای و جبر و انحصار بیرون بیاید. یعنی افراد باید دارای "اقتدار دموکراتیک" باشند.

*** همچنین نیازمند سواد انتخاباتی در کشور هستیم. احزاب نقش مهمی دارند اما متاسفانه بسیاری از آنها فعال نیستند؛ احزاب حتی در مشارکت‌های انتخاباتی طی دو دوره گذشته خوب عمل نکردند در حالیکه به‌خوبی می‌دانند تاثیرگذاری و عملکرد آنها در ساختار کشور چیست.

این حزب است که فعالیت‌های اساسی یک جامعه را سازماندهی کرده، جهت می‌دهد، مشاوره و راهنمایی می‌کند و هم مطالبه‌گر است و هم پاسخگو. متاسفانه فضای حاکم بر جامعه به سمتی رفته است که فعالیت‌های حزبی را در حاشیه قرار داده و به‌جای آن مدعیانی بی‌هویت و بی‌ریشه سر برآوردند.

*** وجدان‌های بیدار جامعه کم نیستند؛ آنها می‌دانند که انتخابات آلوده برای هیچ جامعه‌ای سعادت و پیشرفت نیاورده است. از طرفی سواد انتخاباتی باید شکل بگیرد. بسیاری از افرادی که رای می‌فروشند می‌پندارند یک رای آنها مگر چه تاثیری در انتخابات افراد خواهد داشت و یا اینهمه دورانی که گذشته است مگر انتخابات چه فایده‌ای برای آنها داشته و یا چه دردی از دردهای آنها را درمان شده است؟! کاش از خود می‌پرسیدند که اگر رای‌شان تاثیری ندارد و مهم نیست، پس چرا در ازای آن پول پرداخت می‌شود؟؟ "در اینجا از برخی افراد مانند معتادان، زنان خیابانی و کارتن‌خواب‌ها نمی‌توان توقع چندانی داشت. آنها از بد حادثه محتاجند! از آنها فاکتور می‌گیریم".

در واقع این همان تفکر غلط و التقاطی‌ست که انسان برای راه گریز به آنها متوسل می‌شود. بهتر است اندیشه‌ها اصلاح شوند؛ هر رای مسلماَ ارزش خود را در سرنوشت یک شهر، منطقه و کشور خواهد گذاشت. بنابراین بیایید سالم رای بدهیم تا شهر و دیار و جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1001

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها