دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۱۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
در گفتگو با رئیس اداره جهاد کشاورزی بهشهر اعلام شد
برگزاری هفتمین جشنواره  انار اشرف  در آبان‌ماه 98/ پیش‌بینی برداشت 12 هزار تن انار از باغات بهشهر
رئیس اداره جهاد کشاورزی بهشهر از برگزاری هفتمین جشنواره انار اشرف در این شهرستان خبرداد که پس از عزاداری محرم و صفر، و به احتمال زیاد در نیمه نخست آبان‌ماه سال‌جاری بازگشایی خواهد شد.

آوای خزر - آزاده بابانژاد: پاییز فصل هزاررنگ طبیعت است. فرشی رنگارنگ از برگ‌ها نقش زمین است و درختان در کشاکش باد و باران پاییزی مناظری رویایی را خلق می‌کنند تا آرام‌آرام به سپیدی زمستان سلام دهند و در رستاخیز طبیعت بار دیگر سبزی خود را بازیابند. پاییز برگ‎ریزان میوه‌های رنگارنگ و خاصی را نیز با خود به همراه دارد از میوه‌های ریز و درشت و خوش‌مزه با خواص دارویی در دل جنگل‌ها و مراتع تا میوه‌هایی که در باغ و حتی خانه‌های مردم می‌توان یافت.

در پاییز مازندران از ازگیل و زالزالک وحشی گرفته تا انار و خرمالو را از جنگل‌ها و دامنه‌های جنوبی تا دشت‌ها می‌توانی ببینی و مزه‌های متفاوت آن را بچشی.

هر کدام از شهرهای مازندران با یک برند شناخته می‌شود و از این‌روست که در تمام ماه‌های سال شاهد جشنواره‌های متعددی در اقصی نقاط این استان پهناور خزری به نام یک محصول هستیم.

در شرق مازندران پس از تمشک و هلو و شلیل در نکا و انجیر در گلوگاه، جشنواره انار 6 سالی‌ست که علاقمندان خاص خود را پیدا کرده است. هر چند این جشنواره‌ها نیاز به توجه بیشتری دارند و باید اطلاع‌رسانی و ساماندهی و مدیریت بهتری در برگزاری انجام شود و از طرفی مطالبات به‌حق بهره‌برداران نیز مورد عنایت مسئولان قرار بگیرد؛ اما از این منظر که در تقویم بهره‌برداران و برخی از علاقمندان به نمایشگاه‌های بومی محلی ثبت شده و خیلی‌ها منتظر زمان اجرای آن هستند، جشنواره‌ها خوب یا بد برگزار می‌شوند.

برگزاری هفتمین جشنواره

انار اشرف به این دلیل که هم ارگانیک است و هم سابقه دیرینه‌ای در این شهرستان دارد و در آثار برجای مانده از غارهای هوتو، کمربند و کمیشان و برخی گودبرداری‌ها نشانه‌هایی از انار را می‌توان یافت؛ به همین دلیل مورد توجه واقع شده است.

"نام انار سه بار در قرآن آمده و در سوره "الرحمن" كه عروس قرآن است از آن به ميوه بهشتي ياد شده است. بهترین زمان مصرف انار را صبح ناشتا گفته‌اند. انار خواص بسیاری دارد، براساس تحقيقات دانشمندان آب انار سلول‌هاي سرطاني و سموم بدن را كشف و آن‌ها را از بين مي‌برد و 40 درصد نياز روزانه انسان به ويتامين A را تامين مي‌كند. اين ميوه بهشتي علاوه بر داشتن ويتامين‌هاي A، B، E و C تقويت‌كننده اعصاب بوده و خاصيت خون‌سازي هم دارد. با این حال هرگز در مصرف انار زیاده‌روی نکنید زیرا سبب یبوست می‌شود. خوردن زیاد انار ترش در مردان سبب کاهش هورمون‌های مردانه خواهد شد".

در ایران پهناور 760 رقم انار کشت می‌شود. 29 رقم آن در مازندران کشت می‌شود و در بهشهر تمام این ارقام قابلیت کشت را دارند. بیشترین و بهترین عملکرد انار در کشور را برابر آنچه که مرکز تحقیقات انار یزد بررسی کرده است؛ در بهشهر وجود دارد و یکی از دلایل آن نیز آب و هوای چندوجهی آن است به‌طوریکه در یک فصل، تمام چهارفصل را در آن می‌یابی.

* پیش‌بینی برداشت 12 هزار تن انار از باغات بهشهر

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار آوای خزر از برگزاری هفتمین جشنواره انار اشرف در مجتمع تفریحی توریستی "هوتو" در کنار مجموعه غارهای هوتو و کمربند در ورودی شهر بهشهر و روستای شهیدآباد خبر داد و اینکه تاکنون نشست‌های مربوطه برگزار شد و زمان دقیق آن نیز - که پس از ایام عزاداری محرم و صفر است- به‌زودی اعلام می‌شود.

خلیل حقیقی از آغاز برداشت انار در بهشهر گفت که تقریبا از اواخر شهریورماه با ارقام زودرس مانند "گل انار" بوده و همچنان ادامه دارد.

برگزاری هفتمین جشنواره

وی با بیان اینکه اوج برداشت انار از نیمه دوم مهرماه بوده و البته از نظر علمی دهه دوم آبان‌ماه بهترین زمان برداشت آن است، این را هم گفت که برخی باغداران بنا به دلایلی که باید حق را به آنها داد؛ انار را کمی زودتر برداشت می‌کنند.

حقیقی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی می‌کنید امسال چه میزان برداشت انار داشته باشید؟ می‌گوید: پیش‌بینی ما 12 هزار تن در سطح 1000 هکتار است، البته سطح زیر کشتی که اکنون داریم 1100 هکتار است که 100 هکتار آن نهال و مابقی بارده است.

وی این را هم گفت که 900 بهره‌بردار انار در بهشهر فعالیت دارند یعنی حدود یک نفر برای هر هکتار باغ.

"این میزان برداشت غیر از برداشت انارهای "خودرو"ست که از سوی مردم و یا تعاونی‌ها در دامنه‌ها و میانکاله به طور سنتی جمع‌آوری می‌شود".

این کارشناس کشاورزی با اعلام اینکه 16 رقم انار در بهشهر داریم و غالب آن نیز انارهای شکر، شیرین و گل انار است، می‌افزاید: انارهای شیرین نیز خود به دسته‌های مختلفی چون انار شیرین کابدار و بدون کاب تقسیم می‌شوند و علاوه بر این‌ها انارهای ملس، ترش، سفید خزری و قرمز خزری نیز در بهشهر برداشت می‌شوند.

" اخیراً انارهای ساوه را از شهرستان‌های دیگر در بهشهر پرورش داده‌اند و باردهی خوبی دارد، انار معروف صاحبی نیز در بهشهر سرمایه‌گذاری خواهد کرد".

حقیقی با اشاره به سبقه انار در بهشهر به رونمایی از"گردن‌آویز انار" در ششمین جشنواره انار اشرف گفت که از آثار برجای‌مانده از کاوش‌های گوهرتپه است و 3 هزار سال قدمت دارد.

برگزاری هفتمین جشنواره

رئیس جهاد کشاورزی بهشهر گریزی به وجود 12 هزار هکتار از انارستان‌های شبه‌جزیره میانکاله زد و گفت: "در هیچ جای دنیا به این وسعت جنگل انبوه آن‌هم به شکل خودرو نداریم و میانکاله حداقل از این منظر بسیار حائز اهمیت است".

این مسئول در پاسخ به اینکه به نظر شما 6 دوره برگزاری جشنواره انار چه دستاوردی برای شهرستان داشته است؟ اظهار می‌دارد که پیش از آن باید بگویم از طرفی این جشنواره به جذب گردشگر کمک کرده است، از سوی دیگر اشتغال جانبی فراهم آورده، غذاهای سنتی خود با محوریت انار و از طرفی فرآورده‌های انار را رونق داده، و مهمترین دستاورد آن را در توسعه باغات انار داشتیم که در این 6 سال بیش از 300 هکتار بوده است.

حقیقی در پاسخ به اینکه آیا بیماری و آفت انار مانند کرم گلوگاه همچنان وجود دارد، اظهار می‌دارد که این بیماری همچنان هست، اما کشاورزان و باغداران آگاه و مجرب، به‌موقع با این بیماری مبارزه می‌کنند.

برگزاری هفتمین جشنواره

" 90 درصد انار بهشهر ارگانیک است و باغداران این شهرستان از قدیم‌الایام بر این باورند که نباید این میوه را سمپاشی کرد. بنابراین سمپاشی به میزان بسیار معدود و در برخی ارقام جدید آن‌هم به میزان بسیار کم و نزدیک به صفر انجام می‌شود به‌طوری که می‌توانیم با قاطعیت بگوییم انار بهشهر تا صد درصد ارگانیک است".

* همچنان صنایع تبدیلی غایب است

به گزارش آوای خزر، 58 درصد انار استان مازندران در بهشهر تولید می‌شود و آوازه انار اشرف در این استان و استان‌های همجوار پیچیده است. انار ترش بهشهر علاقمندان خاص خود را - که معمولا مالکان رستوران‌ها و غذاخوری‌ها هستند- دارد.

باغ‌های روستاهای آسیاب‌سر، کوهستان و خلیل‌شهر در بهشهر و بخش‌هایی از شهرستان گلوگاه در ضلع شرقی بهشهر که به نام انار کلباد مشهورند و انار روستای مهدی‌رجه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع مناسب از سطح دریا، منابع مهمی از انار هستند که این‌روزها اگر سری به شرق مازندران بزنید در کناره‌های جاده محال است که خبری از این میوه بهشتی نباشد.

برگزاری هفتمین جشنواره

برخی از باغستان‌های انار در این شهرستان به دلیل قدمت بالایی که دارند باید بازتولید شوند. مرکز تحقیقات انار که در یزد و ساوه و فردوس راه‌اندازی شده باید در مازندران نیز تاسیس شود تا تحقیقات برای ارقام جدید صورت بگیرد. این وظیفه دولتمردان مازندران و نمایندگانی‌ست که در کمیسیون کشاورزی حضور دارند.

متاسفانه انار و فرآورده‌های آن در مازندران به دلیل نبود صنایع تبدیلی برنامه‌ای برای صادرات ندارد، امیدواریم دولت همانطور که از بخش کشاورزی می‌خواهد تا امنیت غذایی کشور را با ادامه تولید و افزایش تولید در سطح حفظ کنند؛ خود نیز به بخش خصوصی کمک کند تا صنایعی هم‌راستا با بخش کشاورزی راه‌اندازی شود.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ابراهيمي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
0
سلام چه تاريخي برگزار ميشود؟
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار