دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
کار گروهی؛ با شنیدن این واژه در ذهن غالبا یک ورزش گروهی را بیاد آورده که در آن اعضای یک تیم چند نفره برای یک هدف مشخص یعنی برنده شدن، همه تلاش خود را بکار می‌گیرند.

لازمه یک کار گروهی مناسب داشتن یک تیم همدل و موافق است که هدف مشترکی را دنبال کنند. یکی از آفات و آسیب‌های کار گروهی منیت و خودخواهی است. فقدان هدف و منافع مشترک تمام اعضای گروه نیز از دیگر مصائب کار گروهی به شمار می‌رود.

به گزارش آوای خزر به نقل از ایسنا، اما اینکه چرا همیشه پای کار گروهی در جامعه ایرانی لنگ می زند خود سوال مهمی است که جای بحث و بررسی دارد. اگر دقت کرده باشید ایرانیان همواره در عرصه‌های ورزش انفرادی جهان و المپیک توانستند مقام‌ها و رتبه‌های نخستین را کسب کنند اما این اتفاق در مورد ورزش‌های تیمی کشورمان به ندرت رخ می‌‍دهد.

این اتفاق نه تنها در ورزش که حتی در بین نهادها و دستگاه‌های اجرایی، اداری و خصوصی کشور نیز صدق می‌کند. کمتر اتفاق افتاده که یک کار گروهی بین نهادی دولتی با بخش خصوصی به سرانجامی درخور بیانجامد. این موضوع به ویژه در استان مازندران که در بسیاری از شاخص‌ها نظیر کشاورزی و گردشگری در ردیف برترین استان کشور قرار دارد، یکی از چالش‌های اساسی محسوب می‌شود.

*ما روش کار تیمی را بلد نیستیم

مدیر تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران معتقد است: دلیل عدم تعامل و توافق بین نهاد دولتی و خصوصی برای انجام یک کار گروهی مطلوب، این است که ما روش کار تیمی را بلد نبوده و ناگهان وارد یک ساختار وظیفه‌ای شده ایم، در واقع کسی هم آموزش کار تیمی به ما نداده است.

رمضان مهدی زاده در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، مبحث آموزش کار گروهی را اینگونه تشریح کرد: کار تیمی مستلزم تکنیک‌هایی است که آموزش آن در حین کار گروهی داده شود و یا آموزشی است که به صورت کلاسی و از پایه انجام شده است.

*نبود سیستم نظارتی عملکرد گرا

وی از نبود سیستم نظارتی درست براساس ارزیابی، کارایی و عملکرد و بر پایه هزینه سخن به میان آورد و تصریح کرد: عدم مطالبه مقامات بالادستی نسبت به صحت اجرای عملکرد مجریان در این سیستم هزینه‌ای باعث شده تا مجری هم الزامی برای بکارگیری یک تیم قوی ندیده و شخصا بدون اتکا و همکاری با بخش خصوصی تصمیم گیری کرده و عملیات اجرایی شود.

مدیرگروه مدیریت و حسابداری مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مازندران به اثرات مطلوب سیستم نظارتی نتیجه گرا و برپایه ارزیابی عملکرد و بهره‌وری اشاره کرد و گفت: اگر برای نتایج نامطلوب مدیران توبیخ در نظر گرفته شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی ملزم به پاسخگویی شوند قطعا کار تیمی برای حصول نتیجه ثمربخش و مفید شکل خواهد گرفت.

*نبود زبان مشترک بین صاحبان فکر و عمل

مهدی زاده یکی از چالش های کار گروهی را عدم وجود زبان مشترک بین صاحبان فکر و عمل دانست و تاکید کرد: وقتی مجموعه ایده پرداز و اندیشه‌مندی مانند دانشگاه مطالعه‌ای را انجام داده و پیشنهادی را مطرح می کند، مدیر دستگاه اجرایی یا به دلیل مشغله روزمره و یا به لحاظ آشنا نبودن به مسائل تخصصی قادر به درک نظرات صاحب فکر نیست.

وی خاطرنشان کرد: یا دانشگاهیان باید به رویکرد اجرا آشنا شوند و یا اینکه باید مجریان زبان علمی و فکری دانشگاه را درک کنند در غیر این صورت نیاز به واسطه‌ای است که زبان مشترک ایجاد کند.

*منفعت طلبی شخصی آفت کار گروهی

کارشناس مدیریت بحران ضمن بیان مسئله فرهنگ سازی با یادآوری عدم آموزش در زمینه کار گروهی به ویژه از پایه و مراحل دانش آموزی، می گوید: فرزندان در مدارس برای کار گروهی تربیت نشده و بیشتر در حوزه تربیت بر روی بعد شخصیتی و فردی آنان کار شده است.

رستم زرودی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، بحث منافع را در مورد عدم شکل گیری کار تیمی در اجتماع مطرح کرد و افزود: دستگاه‌های دولتی دنبال منافع خود بوده و بخش خصوصی نیز منافع خود را دنبال می‌کند بنابراین نمی‌توانند یک کار تیمی مطلوب را به صورت هماهنگ انجام دهند.

وی با بیان اینکه کار تیمی موفق زمانی شکل می گیرد که منافع مردم لحاظ شود، خاطرنشان کرد: اگر بخش دولتی و خصوصی منفعت مردم و جامعه را مد نظر قرار دهند کار تیمی به خوبی شکل گرفته و پیش خواهد رفت زیرا هدف مشخص است و پای منفعت شخصی در میان نبوده و منافع عموم مطرح است.

*مصائبی بنام جریانات و گرایش‌های سیاسی

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران یکی از شکاف‌های موجود در عدم شکل گیری کار گروهی را مربوط به جریان‌های سیاسی دانست و تصریح کرد: باید در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی خصوصا اجرای پروژه‌ها نگاه سیاسی را کنار گذاشت.

زرودی اختلافات سیاسی را سبب حاشیه نشینی بسیاری از نیروهای مستعد و توانمند اعلام کرد و گفت: نگرش‌های سیاسی باعث شده بسیاری از ظرفیت‌ها و استعدادهای درخور در حاشیه قرار گیرند که این روند باید اصلاح شود.

*اهلیت بخش خصوصی لازمه شکل گیری کار تیمی

وی با انتقاد از طرز تفکر نهادهای دولتی نسبت به خصوصی بیان کرد: بخش دولتی باید به خصوصی‌ها بیشتر بها داده و اینگونه فکر نکنند که بخش خصوصی برای غارت جامعه به میدان آمده است.

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران با مطرح کردن اصطلاح اهلیت بخش خصوصی، یادآور شد: اگر در شناسایی بخش خصوصی توسط نهادهای دولتی بحث اهلیت و شایستگی و لیاقت در نظر گرفته شود اعتماد لازم برای شکل گیری کار تیمی مطلوب و مفید بین دو نهاد پایه ریزی می‌شود.

زرودی تخصص و تجربه، دانش، توان و استطاعت مالی و اقتصادی را از مشخصات اهلیت یک نهاد خصوصی مناسب عنوان و تاکید کرد: چون این اتفاق در گذشته درست انجام نشد و افرادی فاقد شایستگی، اختیار امور را بر عهده گرفتند و موجب بروز برخی تنش ها و حاشیه ها شدند بنابراین شکاف بین بخش دولتی و خصوصی بیشتر شد.

*چرا جنگ تحمیلی نمونه بارز کار تیمی در ایران است؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از جنگ تحمیلی به عنوان نمونه بارز کار تیمی موفق در ایران نام برده می‌شود، تصریح کرد: در جنگ، منافع شخصی برای منافع نظام و جامعه کنار گذاشته شده بود و همه یک هدف مشخص داشتند.

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران با بیان اینکه در جنگ تحمیلی منیت ها دور ریخته شده و منفعت جامعه لحاظ شده بود، اظهار کرد: هدف گذاری در آن روز با اهداف کنونی متفاوت بود، آنجا هدف سلامت جامعه و نظام بود و اکنون شاهدیم که اهداف شخصی و منافع اقتصادی در نظر گرفته می شود در نتیجه، ثمره کار بازخورد خوب و مفیدی ندارد.

رسانه های مازندران

انتهای پیام/4000

برچسب ها: استانی-اجتماعی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار