دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
کباب و خوراک جگر گوسفند یا گوساله، از غذا‌های مفید با خاصیت فراوان ذکر شده‌اند. اما فرق جگر گوسفندی با گوساله در مواردی مانند میزان چربی، پروتئین، کالری و ... است که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید.
فرق جگر گوسفندی با گوساله
 
آوای خزر:دل، جگر و قلوه در گروه گوشت‌ها هستند. ویتامین B۱۲، روی، آهن قابل جذب و اسید آمینه‌های ضروری، از جمله مواد مغذی هستند که در سبزیجات، میوه‌ها، شیرینی‌ها، چربی‌ها و غلات، معمولا به وفور وجود نداشته و همین سبب ضرورت استفاده از گوشت می‌شود. از طرفی خواص جگر سیاه بسیار بالاست و از لحاظ مقدار ویتامین A تقریبا ماده غذایی شبیه به آن وجود ندارد. اما جالب است بدانید که جگر سیاه گوسفند و گوساله دارای تفاوت‌هایی هستند؛ از این‌رو در این مطلب، به فرق جگر گوسفندی با گوساله خواهیم پرداخت.
در این مطلب خواهید خواند:
  • فرق جگر گوسفندی با گوساله
  • نکات مهم در رابطه با مصرف جگر

فرق جگر گوسفندی با گوساله

جگر یکی از مواد پروتئینی مفید بوده که بسیار مناسب برای تمامی گروه‌های سنی است؛ مصرف این ماده برای درمان کم‌خونی بسیار توصیه شده و معروف‌ترین غذایی که با جگر طبخ می‌شود را می‌توان جغور بغور یا واویشکا دانست. اما بد نیست بدانید که جگر گوسفند، جگر گوساله و جگر مرغ تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

۱. میزان کالری

میزان کالری ۱۰۰ گرم از جگر گوساله، از جگر گوسفند کمتر بوده و اصطلاحا گوشت گوساله طبع سرد و گوشت گوسفند طبع گرم دارد. یعنی می‌توان گفت که جگر گوسفند باعث نشاط و انرژی بیشتر‌ی در بدن، نسبت به جگر گوساله می‌شود. (کالری بالاتر جگر گوسفند به دلیل چرب‌تر بودن این جگر است.)

۲. سرعت هضم

جگر گوسفند موافق‌ترین مزاج را با طبع و مزاج بدن انسان دارد و سرعت هضم آن بیشتر از جگر گوساله است. لازم به ذکر است که گوشت گاو نیز در مقایسه با گوساله، چاق‌کننده و دیر هضم‌تر است.
 
فرق جگر گوسفندی با گوساله
 

۳. پروتئین

جگر گوسفند بافت نرم و طعمی دلچسبی دارد، اما باید بدانید جگر گوسفند و گوساله از نظر ارزش غذایی با یکدیگر برابری می‌کنند و میزان روی، آهن و ویتامین B۱۲ در آن‌ها یکسان است. از طرفی حجم بافت پروتئینی جگر گوساله نسبت به بافت چربی، در مقایسه با جگر گوسفند بیشتر بوده و به همین دلیل به افزایش قدرت و حجم عضلانی بدنسازان کمک می‌کند.

 

۴. چربی

جگر گوسفند بسیار چرب و افزاینده کلسترول و تری‌گلیسیرید خون است، اما جگر گوساله علاوه بر آن‌که کم‌چرب‌تر است در مقایسه با گوشت گوسفند کلسترول پایین‌تری دارد.


نکات مهم در رابطه با مصرف جگر

  • بیمارانی که مبتلا به چربی خون هستند، برای تأمین آهن مورد نیاز بدن خود باید از مواد غذایی حاوی آهن و جایگزین جگر، همچون مغز پسته و بادام و نان‌های سبوس‌دار استفاده کنند.
  • از زمانی که جگر سیاه تازه تهیه می‌شود، تنها دو روز فرصت دارید که آن را استفاده کنید. همچنین بدانید جگر پس از خرید برای مصرف نباید در فریزر نگهداری شود.
  • مصرف جگر برای کودکان زیر یک سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اما دانش آموزان برای تأمین انرژی بدن خود، می‌توانند هفته‌ای ۹۰ گرم جگر مصرف کنند.
  • خوب است بدانید که مصرف جگر مرغ با جگر گاو و گوسفند تفاوتی نداشته و جگر مرغ در بیشتر موارد شبیه به جگر گوسفند است.

 

فرق جگر گوسفندی با گوساله

 

سخن پایانی

جگر علاوه بر اینکه غنی از آهن بوده، حاوی املاح دیگری همچون منیزیم، کلسیم و فسفر نیز هست. از آنچایی که بدن روزانه به ۱۸۰ گرم پروتئین نیاز دارد، اگر روزی از جگر در وعده‌های غذایی استفاده شود، تقریبا نیمی از پروتئین بدن تأمین شده و نیازی به مصرف بیشتر نیست. توجه داشته باشید که جگر را باید از مراکزی تهیه کرد که مورد تأیید دامپزشکی بوده و همچنین از بوی جگر می‌توان به فاسد بودن یا نبودن آن پی برد.

منبع: ستاره

انتهای پیام/1000

 

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار