دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷
سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های مازندران/ 13
آرزو ولی‌پور: عدالت مطالعاتی سرلوحه اقدامات کتابخانه‌هاست/ ترویج مطالعه در شالیزار و مناطق دوردست/ افتتاح بخش مطالعه نابینایان در کتابخانه ساری
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با تاکید بر اینکه عدالت مطالعاتی را سرلوحه کار خود در حوزه کتاب قرار داده‌ایم، گفت: حتی برای ترویج مطالعه، کتاب را بر سر شالیزار و مناطق روستایی بردیم، طرح "کتاب‌رانه" را راه‌اندازی کردیم. و بخش مهمی به نام مطالعه کتاب برای نابینایان را به‌زودی در کتابخانه آزادگان ساری افتتاح می‌کنیم.

آرزو ولی‌پور در سومین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری مازندران و چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان، در بازدید از غرفه‌های نمایشگاهی و با حضور در غرفه پایگاه خبری تحلیلی آوای خزر در گفت‌وگو با مدیرمسئول و سردبیر این رسانه، به بیان بخشی از عملکردهای حوزه کتاب و نظراتی درخصوص نمایشگاه‌ها پرداخت.

وی که ابتدا سری به غرفه‌های کتاب زده است، اظهار امیدواری می‌کند که در دو روز باقیمانده به پایان نمایشگاه، وضعیت فروش کتاب بیشتر باشد و ناشران خاطره خوبی از نمایشگاه ساری داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در پاسخ به اینکه به نظر شما آیا افزایش قیمت کتاب تاثیر مستقیمی در میزان مطالعه دارد؟ می‌گوید: وقتی با کتاب دوست شدی و به مطالعه عادت داری؛ هیچ بهانه‌ای نمی‌تراشی. اگر قیمت کتاب افزایش پیدا کرده است و توانایی خرید پایین آمده است اما ما کتابخانه‌ها را داریم و تنها با کارت عضویت می‌توانید کتاب مورد نظر را به رایگان امانت بگیرید.

"معتقدم که برای فرد کتابخوان هیچ بهانه‌ای وجود ندارد".

ولی‌پور با بیان اینکه اعتماد مردم را در حوزه کتاب جلب کرده‌ایم، اعلام می‌کند: امسال 92 هزار نفر در مسابقات کتابخوانی مازندران شرکت داشتند و از این‌رو استان ما رتبه نخست را در جلب کتابخوان به دست آورده است.

وی ادامه داد: به نسبت سال گذشته 12 درصد رشد اعضا را در کتابخانه‌ها داشتیم؛ از طرفی تعداد اعضای کتابخانه‌ها در سال 95 یعنی در سالی که مسئولیت کتابخانه‌های عمومی مازندران را برعهده گرفتم؛ 78 هزار نفر بود و تا امروز 137 هزار و 500 نفر عضو شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با بیان اینکه اگر طبق ذائقه مردم فعالیت کنیم بسیار تاثیرگذار است، اظهار داشت: ما حتی به شالیزارها هم رفتیم و به ترویج کتابخوانی پرداختیم؛ در بیمارستان، آسایشگاه سالمندان، مدارس، مهد کودک، زندان و حتی بچه‌های کار را جلب کردیم ضمن اینکه در کنار آن کافه‌کتاب خبر و کافه‌کتاب انقلاب، همچنین موکب کتاب حسینی را داشتیم.

"اوضاع کتاب و کتابخوانی در مازندران خیلی خوب است و نسبت به گذشته جهش خوبی داشتیم".

وی همچنین از تشکیل انجمن خیران فرهنگی و برگزاری 16 جلسه تاکنون خبرداد و گفت: نتیجه این انجمن را در کتابخانه عمومی دیدیم، از محل این مشارکت‌ها منابع را به‌روز می‌کنیم.

ولی‌پور ادامه داد: در بحث تجهیزات رسانه‌ای 22 کتابخانه را شاداب‌سازی و تجهیزات آن را به‌روز کردیم. معتقدم باید فضای فرهنگی باید شاداب باشد و از کهنگی بیرون بیاید.

آرزو ولی‌پور: عدالت مطالعاتی سرلوحه اقدامات کتابخانه‌هاست/ ترویج مطالعه در شالیزار و مناطق دوردست/ افتتاح بخش مطالعه نابینایان در کتابخانه ساری

این مسئول با بیان اینکه بیشتر طرح‌ها را در کتابخانه‌های روستایی برگزار کردیم، می‌گوید: طرح کتاب‌آباد ویژه روستاهای کم‌برخوردار از برنامه‌های خوب است و این اقدام را از 5 روستا در فریدونکنار استارت زدیم، کتاب و قفسه کتاب بردیم و جلسه توجیهی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در پاسخ به اینکه برای مخاطبان خاص مثل نابینایان و ناشنوایان چه اقدامی در راستای "عدالت مطالعاتی" انجام داده‌اید، اظهار می‌دارد: کتاب‌های صوتی در تمام کتابخانه‌ها وجود دارد؛ قفسه دیداری و شنیداری داریم. برای خدمات‌رسانی در بخش کتابخوانی مختص نابینایان و ناشنوایان سه شهرستان ساری، بهشهر و چالوس را در شرق، مرکز و غرب مازندران پایلوت قرار دادیم و در واقع منطقه‌بندی کردیم.

 "فعالیت‌هایی که برای ناشنوایان انجام دادیم، کارهایی‌ست که تاکنون اصلا به آنها پرداخته نشده است" سعی کردیم که عدالت مطالعاتی را داشته باشیم. برای این منظور بخشی را در کتابخانه آزادگان ساری به ناشنوایان اختصاص دادیم که در ماه آینده افتتاح می‌شود".

ولی‌پور البته آمار دقیقی از افراد نابینایی که در استان مازندران عضو کتابخانه هستند، نداشت اما این را گفت که در غرب استان حدود 340 نفر نابینا و کم‌بینا عضو کتابخانه هستند.

وی با بیان اینکه اداره‌کل کتابخانه‌های مازندران همانند اداره‌کل پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای کتابخانه سیار نیست، این را گفت که طرح "کتاب‌رانه" فعال است و با خودرو به روستاهیا دورافتاده می‌رویم و در آنجاست که متوجه می‌شویم، تا چه اندازه اشتیاق به مطالعه وجود دارد و از همین‌روست که تاکید ما و شخص استاندار مازندران بر "عدالت مطالعاتی" است.

به گزارش آوای خزر، استان مازندران دارای 113 باب کتابخانه عمومی با 2 میلیون و 574 هزار جلد کتاب است.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها