دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های مازندران/ 24
رسانه‌ها شفاف‌سازی کنند تا به آنها اعتماد کنیم
یک زوج میانسال با حضور در غرفه آوای خزر در یک دورهمی صمیمی شرکت کردند، آنها بی‌تعارف حرف‌های خود را گفتند، آنها تاکید داشتند که "خبرنگاران چراغ جامعه‌اند، جامعه نیاز به نور دارد و خبرنگاران باید شفاف‌سازی کنند تا اعتماد به آنها حاصل شود".

به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های مازندران در مرکز تجارت بین‌المللی سعید واقع در فرح‌آباد ساری از 26 آبان‌ماه تا اول آذرماه برگزار شد.

بازدیدهای مردمی از نمایشگاه مطبوعات در پایین‌ترین سطح قرار داشت اما جای خوبش اینجاست که اندک افراد بازدیدکننده از غرفه‌ها تصور خود نسبت به رسانه‌ها را تغییر دادند و متوجه شدند، رسانه تنها صدا و سیما نیست، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و پایگاه‌های خبری زیر نظر صدا و سیما نیستند و اصلا ماهیت و فعالیت هر کدام از آنها فرق دارد.

آنها متوجه شدند که خبرنگاران به‌خوبی پذیرای مردم هستند، باید ارتباط دوسویه شکل بگیرد، باید اعتماد و اطمینان حاصل شود و مردم نپرسند"مطالب ما را سانسور می‌کنید؟" ، "پخش می‌شود؟"، "ما را از کار اخراج نمی‌کنند؟!" و ....

رسانه‌ها شفاف‌سازی کنند تا به آنها اعتماد کنیم

یک زوج میانسال نیز که از غرفه‌ها بازدید می‎کردند؛ در یک نشست کوتاه و صمیمی در غرفه آوای خزر مطالب جالب و خواندنی عنوان کردند.

خانم که رضایت نداشت نام خود را بگوید، گویا اعتمادی به رسانه‌ها نداشت. او فکرش را نمی‌کرد که وقتی وارد غرفه شود، پای یک مصاحبه هم در میان باشد، فکرش نمی‌کرد که اینهمه رسانه در استان مازندران داشته باشیم.

در خلال گپ و گفت‌های دوستانه و خودمانی، مسائلی درباره رسانه‌ها و فعالیت آنها عنوان شد و پاسخ دادیم که هر کدام فعالیت خاص خود را دارند و مسائل سازمانی و جناحی نیز در فعالیت آنها بی‌تاثیر نیست. و اینکه کمتر، رسانه‌ها استقلال و ماهیت وجودی خود را حفظ می‌کنند زیرا حیات آنها به اقتصاد و امنیت اجتماعی وابسته است.

رسانه‌ها شفاف‌سازی کنند تا به آنها اعتماد کنیم

آقای بهرام‌سری که بازنشسته تامین اجتماعی‌ست، اطلاعات نسبتا خوبی از تاریخ و فعالیت‌های رسانه‌ای داشت، او این سوال مهم را پرسید که به راستی اگر خبرنگاری وقایعی در آمریکا مانند رسوایی "واترگیت" یا ماجرای "مک فارلین" که به آن "ایران گیت" هم می‌گویند را منتشر کند، چه بلایی بر سر او می‌آورند؟

پاسخ ما این بود که ما اساسا یا نباید به دنبال چنین اخباری برویم و یا اگر می‌رویم باید بسیار هوشمندانه و زیرکانه باشد، خبرنگار اگر بخواهد افشاگری کند لازم است ابتدا کم و کیف و جوانب خبر را بسنجد، اینکه در چه شرایط زمانی و بنا بر کدام مصلحت و با چه هدفی قرار است یک موضوع مانند واترگیت منتشر شود؛ بسیار مهم است. معمولا خبرنگار چنین اخباری با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد اما چه خوب است که خبرنگار پیش از انتشار(اگر واقعا تصمیم بر انتشار گرفته است و به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید)، مشورت با افراد صاحب نفوذ، مسئول و امین را سرلوحه کار خود قرار بدهد.

"معمولا اخباری که جنبه امنیتی دارند، خبرنگار را با محدودیت‌هایی مواجه خواهد کرد. البته به نظر من ابتدا باید از خودم بپرسم انتشار این خبر چه منفعتی برای مردم و جامعه هدف یعنی تمام مخاطبان دارد؟ تاکید داریم که پیش از انتشار جوانب کار را بسنجد".

رسانه‌ها شفاف‌سازی کنند تا به آنها اعتماد کنیم

آقای بهرام‌سری از تعطیلی روزنامه سلام گفت و از تعطیلی چند رسانه دیگر،  چیزهایی که به گفته او "ذهنش را بسیار مشغول کرده است".

او می‌پرسد:" جامعه احتیاج به نور دارد؛ اگر یک خبرنگار چراغ مردم است، آنگاه خبری را بگوید و مردم آگاه بشوند. در همین قضیه اختلاسگران... چه می‌شود"؟

به آقای بهرام‌سری پاسخ دادم، در این قضیه خبرنگاران خوب پای کار آمدند، شاید بسیاری از موارد دستگیری به دلیل همین پیگیری رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌هایی بود که حرف مردم مبنی بر محاکمه اختلاسگران را با صدای بلند فریاد زدند و با تیتر درشت، نوشتند.

رسانه‌ها شفاف‌سازی کنند تا به آنها اعتماد کنیم

از او و همسرش پرسیدم، در مجموع از خبرنگاران راضی هستید؟ گفتند، خیر.  جامعه بسته است، باید روزنامه سلام ادامه داشت، باید جناح‌بازی – که شما گفتید - را کنار بگذارند.

سوال بعدی من از آقای بهرام‌سری این بود که چه رسانه‌هایی را می‌شناسید و مطالعه می‌کنید؟ گفت: "من از روزنامه اطلاعات خوشم می‌آید اما کیهان را کمتر مطالعه می‌کنم. اخبار صدا و سیما را تعقیب می‌کنم اما چون جناحی و "میلی" شده است کمتر دنبال می‌کنم. در خبرگزاری‌ها هم مهر و فارس و ایسنا را دنبال می‌کنم اما خبرگزاری دانشجویان را بیش از همه قبول دارم.

او در پاسخ به این سوال که توقع شما از رسانه‌ها چیست؟ گفت: رسانه‌ها باید شفاف‌سازی کنند. نترس باشند. مردم از اینکه خبرنگاران حقایق را بگویند احساس اعتماد می‌کنند، خانم بهرام‌سری نیز بر همین موضوع یعنی شفاف‌سازی و اعتمادسازی رسانه‌ها تاکید دارد و این را هم گفت که رسانه‌ها باید برای گفتن حقایق، حمایت شوند.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار