دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸
سرپرست معاونت بهداشتی مازندران اعلام کرد
مرگ قطعی 6 تن در مازندران بر اثر آنفلوآنزا/ تاکید بر رعایت بهداشت فردی و پرهیز از خوددرمانی
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه عدم خوددرمانی و رعایت بهداشت فردی دو اصل مهم در پیشگیری یا کنترل بیماری آنفلوآنزاست، از مرگ قطعی 6 تن در مازندران بر اثر ابتلا به این بیماری از آغاز فصل سرما تاکنون خبرداد.

به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، حامد روحانی‌زاده روز سه‌شنبه 5 آذرماه در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه موج آنفلوآنزای فصلی امسال یک‌ماه زودتر از سالهای گذشته و با شدت بیشتری شروع شده است، از گسترش این بیماری در تمام منطقه غرب آسیا و حتی برخی کشورهای اروپایی خبرداد.

وی با اعلام آمادگی تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان جهت رسیدگی به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا، افزود: به اورژانس بیمارستان‌ها ابلاغ شده که معاینه و تعیین تکلیف بیماران تنفسی را در اولویت قرار دهند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه از آغاز فصل سرما تاکنون، 350 مورد ابتلا به بیماری حاد تنفسی (شبه آنفلوآنزا) در استان مازندران داشتیم، بیان کرد: برای 318 نفری که علائم شدیدتری داشتند، نمونه‌گیری انجام شد که 54 مورد آنفلوآنزا شایع بود. از بین 318 نفر که بستری شدند 10 مورد فوتی داشتیم. که 6 مورد آنفلوآنزا قطعی شده است.

"این در حالی‌ست که رِیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که در یک هفته گذشته 15 نفر در کشور بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا جان باختند. و تهران، مازندران و آذربایجان شرقی سه استانی هستند که بیشترین میزان ابتلا به آنفلوآنزا در آنها گزارش شده است.

* علائم آنفلوآنزا و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری

وی با اشاره به علائم آنفلوآنزا که بارزترین آن حالت ناخوش، درد عضلات، و گاها افت فشارخون است، تصریح کرد: این بیماری علائم بسیار شدیدتری نسبت به سرماخوردگی دارد؛ در سرماخوردگی با بروز علائمی مانند آبریزش بینی سردرد و ... کم کم حالمان بد می‌شود اما در آنفلوآنزا شخص بیمار به یکباره توانایی خود را از دست می‌دهد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه از نظر عموم مردم، یا سرما می‌خوریم یا سرما سبب بیماری می‌شود، عامل اصلی را ویروس عنوان و اظهار کرد: سرماخوردگی 200-300 ویروس دارد اما آنفولانزا حدود 5-6 ویروس دارد، البته ویروس آنفلوآنزا دائما در تغییر بوده و هوشمند است و هر سال قوی‌تر می‌شود.

این مسئول ادامه داد: ویروس آنفلوآنزای جدید بسیار قوی‌تر شده و قدرت بیماری‌زایی آن نیز افزایش پیدا کرده است لذا باید بیشتر مراقب باشیم. ساده نگیریم و خوددرمانی نکنیم. اگر سرماخوردگی و علائم آنفلوآنزا بیش از یک هفته طول کشید یا اگر علائم روز به روز بدتر می‌شود باید حتما به پزشک مراجعه کنیم.

"دوره درمان آنفلوآنزا 5 تا 7 روز است".

روحانی‌زاده درباره راه‌های پیشگیری از این بیماری گفت: رعایت بهداشت فردی، تزریق واکسن آنفلوآنزا، شست و شوی مرتب دست‌ها، دست ندادن و روبوسی نکردن، استراحت کردن و استفاده از ماسک از مواردی است که سبب پیشگیری از این بیماری می‌شود.

وی درباره نگرانی جامعه نسبت به سلامت واکسن‌های موجود در بازار با تایید اینکه، واکسن‌های آنفلوآنزا کاملاً ایمن هستند و براساس ویروسی که در آن سال خطر و چرخش بیشتری داشته باشد، انتخاب می‌شود، تصریح کرد: بنابراین واکسن باید مخصوص همان سال باشد، افرادی که حساسیت به تخم مرغ دارند یا در شرایط سرما خوردگی و تب هستند؛ نباید واکسن تزریق کنند.

مرگ قطعی 6 تن در مازندران بر اثر آنفلوآنزا/ تاکید بر رعایت بهداشت فردی و پرهیز از خوددرمانی

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه واکسیناسیون برای کودکان زیر 5 سال، سالمندان بالای 65 سال ،خانم‌های باردار، افرادی که دارای بیماری قلبی، آسم، بیماری‌های ریوی، دیابت و کسانی که بیماری‌های جدی مثل سرطان دارند باید واکسن تزریق کنند.

"زمان مناسب تزریق واکسن در تمام طول سال امکانپذیر است و برای هر زمان، دارای منفعت است".

وی در پایان گفت: مصرف خودسرانه دارو به‌ویژه کورتون، خوددرمانی و مراجعه دیرهنگام به پزشک علت بیشتر موارد فوتی بوده است.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار