به گزارش آوای خزر از نکا، سید علی قاسمی دوشنبه شب در چهاردهمین جشنواره
خیران مدرسهساز نکا با بیان اینکه همه تلاشهای وزارت آموزش و پرورش برای این است
که این نهاد نقش خود را به درستی ایفا کند، اظهار داشت: اگر خیران از جان و مال
خود برای مدرسهسازی استفاده میکنند به این خاطر است که بتوانیم نسل خوبی را
تربیت کنیم و تحویل جامعه بدهیم.
وی افزود: توسعه هر کشوری مرهون تمرکز بر آموزش و پرورش است و هر کسی به این
بخش و تعلیم و تربیت رسید؛ آن کشور رشد پیدا میکند زیرا رشد و توسعه با انسانهای
فرهیخته و تحصیلکرده و شهروند خوب اتفاق میافتد از این رو کار تولید سرمایه
انسانی، در مدرسه است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه آموزش و پرورش وظیفه سنگینی را
بر دوش دارد، گفت: کار مدرسه، تربیت همه جانبه است اما تربیت تنها در مدرسه نیست؛
در تربیت رسمی، جامعه نیز نقش دارد،حتی منابر روحانیون هم نقش دارند و نمیتوانیم آموزش و پرورش را از سایر بخشهای جامعه
جدا کنیم.
* ساخت بیش از 190 مدرسه در مازندران در دولت تدبیر و امید
این مسئول اظهار داشت: آموزش و پرورش در ایران با مردم توسعه پیدا کرد، خواهش
و تقاضای ما از خانوادهها، خیران و بزرگان شهر و روستا این است که تنها در امر مالی
مشارکت نکنید بلکه باید در برنامهها، هدایتها و نظارت بر آموزش و
پرورش نقش داشته باشیم.
قاسمی اعلام کرد: در دولت تدبیر و امید بیش از 190 مدرسه و 1162 کلاس درس
ساخته شده است، 77 پروژه خیرساز نیز با 150 کلاس را در دست ساخت داریم.
وی بیان کرد: تا قبل از سال 92 اگر تعداد دانشآموزان یک مدرسه در روستا 15 دانشآموز
بود، مدرسه در آن روستا دایر میشد اما در دولت تدبیر و امید بیش از 10 مدرسه
دارای یک دانشآموز و 122 مدرسه کمتر از 10 دانشآموز داریم و بطور کلی، 800 کلاس درس در
روستاها زیر حد نصاب بلحاظ تعداد دانشآموز هستند که نشان میدهد دولت به امر
آموزش توجه ویژهای دارد.
دبیر شورای آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و تربیتی در
سال 92 ، در 1059 مدرسه استان برنامه اقامه
نماز داشتیم و این تعداد در سال 95 به بیش از 1300 مدرسه افزایش یافته است.
* اعزام 16 هزار دانشآموز در سال تحصیلی 95-96 به مناطق عملیاتی جنوب
قاسمی با اشاره به عملکرد آموزش و پرورش در حوزه فرهنگی هنری و تربیتی بیان
کرد: در مسابقات فرهنگی هنری بیش از نیمی از دانشآموزان مشارکت دارند تا حدی که گاه
پاسخگویی به آنها سخت است.
وی ادامه داد: برنامه 2000 یادواره شهید فرهنگی بصورت ابتکاری از سوی آموزش و
پرورش مازندران را از سال گذشته آغاز کردیم و امسال نیز ادامه دارد که این مراسم
با حضور خانوادههای شهید در 2 هزار مدرسه و طی دو سال برنامهریزی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: در بخش راهیان نور نیز با توجه به منویات
مقام معظم رهبری در این زمینه بویژه در بخش نوجوانان و جوانان، این تعداد از اعزام
4500 دانشآموز در سال 92 به 16 هزار اعزام در سال 94 و 95 افزایش یافته است که علیرغم
مشکلات صورت گفت با این توضیح که طبق برنامه باید 30 هزار دانشآموز اعزام میشدند
اما بهدلیل شرایط جوی و گرد و غبار در جنوب، این امکان ایجاد نشد.
* افزایش دوبرابری گزارشهای تحقیقی در سال 95
قاسمی با بیان اینکه ادارهکل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: در سال 95، 560
میلیون تومان برای آموزش پیش دبستانی در مناطق محروم و بیش از 500 میلیون تومان از
محل صرفه جوییها برای سرویس دانشآموزان در مناطق محروم هزینه کرده است.
وی ادامه داد: تعداد پژوهشسراهای دانشآموزی نیز از 15 واحد در سال 92 به 32 واحد
در سال 95 افزایش یافته است و در تمامی مناطق آموزش و پرورش مازندران پژوهشسرا دایر
است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در سال 92 تعداد 1250 گزارش
تحقیقی داشتیم و این تعداد در سال تحصیلی جاری به 2725 پژوهش رسیده است، افزود:
این بیعنی آموزش پرورزش در امر پژوهش دو برابر کار کرده است و دو برابر گذشته نیز
به آن توجه شده است.
* نرخ باسوادی در مازندران 97.61 است
قاسمی اظهار داشت: انجمن علمی معلمان را از 3 به 15 رساندیم و آموزش ضمن خدمت در
سال 92 از 56 ساعت به 83 ساعت رسید، نرخ باسوادی مازندران نیز در سال 90 به میزان 95.7
بود که در سال تحصیلی جاری به 97.61 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: در بخش تولید محتوای کتب درسی نیز در سال تحصیلی جاری، 4 کتاب
درسی و 8 کتاب پیش دبستانی در مازندران تولید شد و بیش از 80 کتاب نیز نقد و تحلیل
محتوایی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: میانگین حقوق معلمان نیز از 14.5 میلیون ریال
در سال 92 به بیش از 27 میلیون ریال در دولت تدبیر و امید رسیده است.
* ساخت 103 واحد رفاهی معلمان با صرفهجویی در بخش انرژی
قاسمی با بیان اینکه با صرفهجویی در حوزه انرژی نیز بیش از 12.5 درصد صرفهجویی
کردیم، اظهار داشت: فقط مدیریت هزینهای اعمال نمیکنیم بلکه از محل صرفهجوییها تاکنون 103 واحد رفاهی برای معلمان ساختیم.
وی با اعلام اینکه مازندران در تمامی شاخصها توانست رتبههای یک تا چهار را به دست بیاورد، تصریح
کرد: امسال در بین استانها رتبه دوم را در پوشش و ثبت نام در المپیاد علمی داشتیم،
در کنکور رتبه 4 و در پروژه مهر نیز رتبه نخست را به دست آوردیم همچنین در قبولی
امتحان به 91 درصد و در پوشش تحصیلی به 99.98 درصد رسیدیم.
* تناسب دانشآموز و پرسنل در مازندران 11 به یک است
دبیر شورای آموزش و پرورش مازندران گفت: در هوشمندسازی مدارس از 30 هزار کلاس به
10 هزار و 300 کلاس درس رسیدهایم.
قاسمی ادامه داد: هدایت تحصیلی و
تناسب پرسنل و دانشآموز در کشور 13 و در مازندران 11 است، اما با این شرایط، بیش
از 2 تا 3 هزار نیروی مازاد داریم، امسال نیز 750 نیروی جدید از تربیت معلم وارد
مجموعه آموزش و پرورش میشوند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نیازمند همکاری و مشارکت خیران و
خانوادهها است، گفت: این مشارکت زمانی به نتیجه اصلی میرسد که مشارکتها همه
جانبه باشد و بتوانیم به اعتلای دانش و پرورش انسانهای فرهیخته که آینده مملکت را
در دست خواهند گرفت؛ کمک کنیم.
انتهای پیام/ 1354