دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
سنبل آبی طبق گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) یکی از 10 علف هرز مهاجم دنیا و طبق گزارش برنامه محیط زیست ملل متحد، مهمترین گیاه مهاجم آبزی دنیا است

آوای خزر - زهرا رمضانی: مردم بخاطر زیبایی سنبل آبی آن را با نیلوفر آبی اشتباه گرفته و این گیاه سمی رابه عنوان گیاه زینتی خریدوفروش کنند. این دوگیاه درمحل رویش(آب بندان ها و تالاب ها) ، شکل پهن برگ و رنگ گل ها به هم شباهت دارند و همین سبب شده عده ای سودجو اقدام به تکثیروخریدوفروش این گیاه کنند.

سنبل آبی از گیاهان بومی مناطق گرمسیری و استوائی است که از طریق حمل ونقل دریایی وارد حوزه آبی کشورماشده است و یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های گیاهان آبزی است که در جهان شناخته شده که با توجه به قابلیت تکثیر ، گسترش سریع و غیر قابل مهار در مدت زمان کوتاه بخش های وسیعی از تالاب ها را فرامی گیرد.

درحال حاضر 58 کشور دنیا درگیر مقابله با سنبل آبی هستند. در ایران اولین بار درسال 1390 ودر رشت تالاب عینک سنبل آبی مشاهده شده است. در مازندران در سال94 در آغوز بن بابل مشاهده و درمردادماه امسال این گیاه دررودخانه های محمودآباد نیزمشاهده شده است.

به گزارش آوای خزر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران :علی محمد دعاگو رئیس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد بابیان اینکه سنبل آبی یک گیاه غیربومی ومهاجم آمریکای جنوبی است گفت:عملیات پاکسازی این گیاه سمی درشهرمحمودآباد از ده روز گذشته توسط نیروهای شهرداری شروع شده است.

وی گفت:گیاه سنبل آبی درمازندران اولین باردرآغوزبن بابل و در مردادماه سال جاری در محمودآباد حدود 500متر ازمساحت رودخانه شهرود وپیت رود این شهرراپوشانده است.

دعاگو افزود:مردم بخاطر زیبایی این گیاه ازآن به عنوان گیاه زینتی استفاده کرده و اقدام به تکثیر آن می کنندکه این امر سبب رشد بی‌رویه این گیاه و ایجاد مشکلات محیط‌زیستی برای طبیعت می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد درمورد خطرات زیست محیطی این گیاه گفت: محل رویش سنبل آبی درآبگیرها وتالاب ها می باشدو بخاطر رشد زیاد اکسیژن آب را کاهش و حجم زیادبرگ های سنبل آبی مانع رسیدن نورخورشید به گونه های گیاهی وجانوری می شود وهمین عامل تلف شدن ماهی ، حیات زیستمندان دیگررابه خطر و اکوسیستم منطقه رادچاراختلال می کند.

وی بااشاره به سمی بودن گیاه تصریح کرد: پساب‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی بستر مناسبی را برای رشد و تکثیر این گیاه مهاجم می باشدو با جذب فلزات سنگین مواد سمی درداخل بافت این گیاه قرارمی گیرد.

وی بابیان اینکه روش جمع آوری سنبل آبی روش مکانیکی (دستی)می باشد به گونه ای که نیروهای شهردرای سنبل آبی راازسطح آب پاکسازی ودریک نقطه دپو می کنند تااین گیاه خشک وازبین رود.

حذف سنبل آبی از آب بندان آغوزبن بابل باتلاش جوامع محلی

کوروس ربیعی رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گفت:سنبل آبی برای اولین بار درسال 1394 درآب بندان آغوزبن بابل مشاهد شده و درسال 95گسترش زیادی پیدا کرده بود.

ربیعی افزود:گیاه سنبل آبی حدود چندهکتار ازسطح این آب بندان راپوشانده و رشد بی رویه این گیاه سبب نگرانی جوامع محلی این منطقه شده بود.

رئیس اداره حیات وحش اظهارکرد: جوامع محلی منطقه با تلاش زیاد و باهمکاری یکدیگرتوانستند بالایروبی آب بندان و با استفاده از روش مکانیکی این شیطان سبز را از سطح آب بندان ها پاکسازی ودرمنطقه دپو و بخشکانند.

ربیعی بیان کرد: درحال حاضر می توان گفت 95 درصد سطح آب بندان آغوزبن بابل از گیاه مهاجم پاکسازی شده وتنها بوته های اندکی درحاشیه ودهانه رودخانه به جامانده است .

کوروس ربیعی درپایان گفت: بهترین روش برای نابودی این گیاه استفاده از روش مکانیکی ،جوامع محلی و همچنین آگاهی و هشدار دادن به مردم برای پرهیز از هرگونه خریدوفروش و تکثیر این‌گونه گیاه می باشد.

امیداست باتلاش مسولین وجوامع محلی رشد بی رویه این گیاه مهاجم درآب بندان وتالاب های استان متوقف و خطرات زیست محیطی زیان باری برای طبیعت ایجاد نشود.

اخبار محیط زیست مازندران

انتهای پیام/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها