دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
"عسکری نیکزاد" در گفت‌وگو با آوای خزر عنوان کرد:
مدیریت دانش؛ راهی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری آموزشی/ جلوگیری از فرصت‌سوزی و دوباره‌کاری با مدیریت دانش
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اهمیت مدیریت دانش، استقرار آن را سبب کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و پرهیز از دوباره‌کاری‌ها دانست و گفت: 75 درصد اطلاعاتی که افراد برای کارهای تخصصی خود نیاز دارند در مستندات سازمانی یافت نمی‌شود و حدود 30 درصد وقت کارکنان صرف یافتن پاسخ برای مشکلاتی می‌شود که پیش از آن در سازمان اتفاق افتاده است.

عسکری نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار آوای خزر در ساری با بیان اینکه مدیریت دانش مفهومی بسیار جدید، جذاب و مجموعه عملکرد هایی‌ست که موجبات تسهیم، بازیابی آموزش و دانش و یکپارچه‌سازی سازمان را فراهم می‎آورد، اظهار می‌دارد که در این دیدگاه تازه تصمیم‌گیری‌ها اصولاً براساس رویکردهای دانشی که مبتنی بر تجربه میدانی کارکنان است، صورت می‌پذیرد.

وی با توجه به اینکه اهمیت مدیریت دانش به‌طور روز افزون در حال افزایش است، این مهم را تنها به این علت که تعداد زیادی از سازمان‌ها در کشورهای پیشرفته در حال تبدیل به سازمان‌های دانش‌محور هستند، ندانست و معتقد است که کل تمدن انسانی در فرایند انتقال به جامعه دانش‌محور است؛ جامعه ای که پیشرفت آن تا حد بسیار زیادی به کارایی مدیریت دانش بستگی دارد .

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در سازمان‌های سنتی نظارت و مدیریت معمولاً بر دارایی‌های مشهود خلاصه می‌شود، می‌افزاید: درحالی که به دانش پنهان کارکنان که محصول به‌کارگیری دانش و تجربه در گذر زمان است؛ کمتر توجه شده و نگهداری و تسهیم این دانش ارزشمند به حال خود رها می‌شود .

نیکزاد با طرح این سؤال که چرا مدیریت دانش باید بر فضای آموزش و پرورش حکمفرما باشد، یادآور می‌شود: 75 درصد اطلاعاتی که افراد برای کارهای تخصصی خود نیاز دارند در مستندات سازمانی یافت نمی‌شود و حدود 30 درصد وقت کارکنان صرف یافتن پاسخ برای مشکلاتی می‌شود که پیش از آن در سازمان اتفاق افتاده است.

* جلوگیری از خروج تجربیات نخبگان و متخصصان آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه فرهنگ جاری در بیشتر سازمان‎ها نگهداشتن دانش به جای تبادل آن است، اشاره‌ای نیز به سرعت شدید بازنشستگی در آموزش و پرورش و انتقال و جابجایی مدیران، نخبگان و متخصصان، دارد و اظهار می‌دارد: اصلاح ساختار سازمانی در آینده نزدیک سبب می‌شود تجربیات و دانش این افراد بدون آنکه در جایی ثبت و ضبط شود، به همراه آنها از سیستم خارج شود.

نیکزاد همچنین با عنوان این موضوع که اشتباهات پرهزینه به‌دلیل عدم ثبت داده‌ها سبب دوباره‌کاری می‌شود، بیان کرد: برای رفع این عیب بزرگ، گروه دانش‌محور راهبری سیستمی آموزش و پرورش استان مازندران از ابتدای سال 97 و براساس برنامه اعلامی اینجانب به وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است که یکی از وظایف اصلی این گروه در کنار سایر فعالیت‌ها ماموریتِ مطالعه درباره مدیریت دانش (اهمیت، ترسیم و پیاده‌سازی) است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران بیان کرد: اعضای گروه مذکور تا زمان تنظیم سند اجرایی مدیریت دانش، در جلسات متعدد (حدود هزار و چهارصد نفر ساعت) با مداقه و امعان نظر بر روی اسناد بالادستی پایدار، شیوه‌نامه‌ها و سایر فعالیت‌های اصلی و تاثیرگذار در بستر آموزش و پرورش به‌ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موفق به ترسیم مدل و شرح مدل اجرایی مدیریت دانش شده است.

* مزیت‌های مدیریت دانش

وی این سند اجرایی را محصول تکاپوی علمی و پژوهشی گروه "رَسا" تحت عنوان مدل پیشنهادی و سند اجرایی مدیریت دانش در "یک مقدمه، چهار گام" عنوان و بیان کرد:  گام نخست: فرهنگ‌سازی و مطالعات اولیه، گام دوم: زمینه‌سازی برای استقرار مدیریت دانش در سازمان، گام سوم: مطالعه و طراحی توصیفی نظام مدیریت دانش، و گام چهارم: استقرار نظام مدیریت دانش و 6 مرحله شامل آموزش کارکنان، تشکیل کمیته راهبری مدیریت دانش، تدوین چشم‌انداز دانشی سازمان، استقرار ابزارهای فن‌آوری اطلاعات، ارزیابی سطح دانشي سازمان، تدوین استراتژی‌های دانشی تنظیم شده است.

این مسئول ابراز امیدواری کرد که با همت و پشتکار مدیران ارشد، گامی اساسی در تبدیل اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران به سازمانی دانشگر، پویا و پُربازده در عرصه تولید و استفاده از دانش آشکار و پنهان برداشته خواهد شد.

وی نتیجه اجرای این سند را اجرای فرایند مدیریت دانش یاد گیری کارآمد، تصمیم گیری مؤثر و کم‌هزینه، بهره‌وری بیشتر از سرمایه‌های سازمانی، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از دوباره کاری‌ها و نیز تفویض اختیار به کارکنان و ایجاد فضای نوآورانه عنوان کرد.

نیکزاد درباره اقدامات صورت‌گرفته توسط گروه رسا در زمینه اجرای مدیریت دانش بیان کرد: سند اجرایی استقرار مدیریت دانش به همراه نقشه راه، چشم انداز و ماموریت‌های آن به منظور حفظ، تولید، انتقال و نشر دانش و تجربیات کارکنان جهت جلوگیری از هدررفت این دانش در کارکنان تدوین شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین از طراحی سامانه نرم‌افزاری مدیریت دانش و آمار و اطلاعات خبرداد و گفت: این سامانه به منظور ذخیره دانش تولیدی کارکنان و به اشتراک‌گذاری آنها جهت هم‌افزایی و انتقال تجربیات و رصد آنلاین آمار و اطلاعات اداره‌کل است.

وی یادآور شد که 3 دوره آموزشی با عنوان تغییر نگرش کارکنان سازمان، مدیریت دانش و مفاهیم آن و مسئله‌یابی و حل مسئله برای کارکنان اداره‌کل  به‌منظور افزایش بهره‌وری سازمان برگزار شده است.

نیکزاد اظهار داشت: مدل اجرایی مدیریت دانش نیز طراحی شده و امید است با اجرای این فرایند، زمینه‌های گفتگو و و همدلی کارکنان افزایش یابد تا با تشریک اندیشه‌ها، بروکراسی اداری و هزینه‌ها نیز کاهش یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه "بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل متحد، تا سال 2025 به‌ازای هر 75 روز حجم دانش در جهان 2 برابر می‌شود"، گفت: توجه به مدیریت دانش و اجرای آن، سبب افزایش زمینه‌های گفتگو و و همدلی کارکنان می‌شود و از طرفی با تشریک اندیشه‌ها، بروکراسی اداری و هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها