عسکری نیکزاد در گفتوگو با خبرنگار آوای خزر در ساری با بیان اینکه مدیریت دانش مفهومی بسیار جدید، جذاب و مجموعه عملکرد هاییست که موجبات تسهیم، بازیابی آموزش و دانش و یکپارچهسازی سازمان را فراهم میآورد، اظهار میدارد که در این دیدگاه تازه تصمیمگیریها اصولاً براساس رویکردهای دانشی که مبتنی بر تجربه میدانی کارکنان است، صورت میپذیرد.
وی با توجه به اینکه اهمیت مدیریت دانش بهطور روز افزون در حال افزایش است، این مهم را تنها به این علت که تعداد زیادی از سازمانها در کشورهای پیشرفته در حال تبدیل به سازمانهای دانشمحور هستند، ندانست و معتقد است که کل تمدن انسانی در فرایند انتقال به جامعه دانشمحور است؛ جامعه ای که پیشرفت آن تا حد بسیار زیادی به کارایی مدیریت دانش بستگی دارد .
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در سازمانهای سنتی نظارت و مدیریت معمولاً بر داراییهای مشهود خلاصه میشود، میافزاید: درحالی که به دانش پنهان کارکنان که محصول بهکارگیری دانش و تجربه در گذر زمان است؛ کمتر توجه شده و نگهداری و تسهیم این دانش ارزشمند به حال خود رها میشود .
نیکزاد با طرح این سؤال که چرا مدیریت دانش باید بر فضای آموزش و پرورش حکمفرما باشد، یادآور میشود: 75 درصد اطلاعاتی که افراد برای کارهای تخصصی خود نیاز دارند در مستندات سازمانی یافت نمیشود و حدود 30 درصد وقت کارکنان صرف یافتن پاسخ برای مشکلاتی میشود که پیش از آن در سازمان اتفاق افتاده است.
* جلوگیری از خروج تجربیات نخبگان و متخصصان آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه فرهنگ جاری در بیشتر سازمانها نگهداشتن دانش به جای تبادل آن است، اشارهای نیز به سرعت شدید بازنشستگی در آموزش و پرورش و انتقال و جابجایی مدیران، نخبگان و متخصصان، دارد و اظهار میدارد: اصلاح ساختار سازمانی در آینده نزدیک سبب میشود تجربیات و دانش این افراد بدون آنکه در جایی ثبت و ضبط شود، به همراه آنها از سیستم خارج شود.
نیکزاد همچنین با عنوان این موضوع که اشتباهات پرهزینه بهدلیل عدم ثبت دادهها سبب دوبارهکاری میشود، بیان کرد: برای رفع این عیب بزرگ، گروه دانشمحور راهبری سیستمی آموزش و پرورش استان مازندران از ابتدای سال 97 و براساس برنامه اعلامی اینجانب به وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است که یکی از وظایف اصلی این گروه در کنار سایر فعالیتها ماموریتِ مطالعه درباره مدیریت دانش (اهمیت، ترسیم و پیادهسازی) است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران بیان کرد: اعضای گروه مذکور تا زمان تنظیم سند اجرایی مدیریت دانش، در جلسات متعدد (حدود هزار و چهارصد نفر ساعت) با مداقه و امعان نظر بر روی اسناد بالادستی پایدار، شیوهنامهها و سایر فعالیتهای اصلی و تاثیرگذار در بستر آموزش و پرورش بهویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موفق به ترسیم مدل و شرح مدل اجرایی مدیریت دانش شده است.
* مزیتهای مدیریت دانش
وی این سند اجرایی را محصول تکاپوی علمی و پژوهشی گروه "رَسا" تحت عنوان مدل پیشنهادی و سند اجرایی مدیریت دانش در "یک مقدمه، چهار گام" عنوان و بیان کرد: گام نخست: فرهنگسازی و مطالعات اولیه، گام دوم: زمینهسازی برای استقرار مدیریت دانش در سازمان، گام سوم: مطالعه و طراحی توصیفی نظام مدیریت دانش، و گام چهارم: استقرار نظام مدیریت دانش و 6 مرحله شامل آموزش کارکنان، تشکیل کمیته راهبری مدیریت دانش، تدوین چشمانداز دانشی سازمان، استقرار ابزارهای فنآوری اطلاعات، ارزیابی سطح دانشي سازمان، تدوین استراتژیهای دانشی تنظیم شده است.
این مسئول ابراز امیدواری کرد که با همت و پشتکار مدیران ارشد، گامی اساسی در تبدیل ادارهکل آموزش و پرورش مازندران به سازمانی دانشگر، پویا و پُربازده در عرصه تولید و استفاده از دانش آشکار و پنهان برداشته خواهد شد.
وی نتیجه اجرای این سند را اجرای فرایند مدیریت دانش یاد گیری کارآمد، تصمیم گیری مؤثر و کمهزینه، بهرهوری بیشتر از سرمایههای سازمانی، کاهش هزینهها، جلوگیری از دوباره کاریها و نیز تفویض اختیار به کارکنان و ایجاد فضای نوآورانه عنوان کرد.
نیکزاد درباره اقدامات صورتگرفته توسط گروه رسا در زمینه اجرای مدیریت دانش بیان کرد: سند اجرایی استقرار مدیریت دانش به همراه نقشه راه، چشم انداز و ماموریتهای آن به منظور حفظ، تولید، انتقال و نشر دانش و تجربیات کارکنان جهت جلوگیری از هدررفت این دانش در کارکنان تدوین شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین از طراحی سامانه نرمافزاری مدیریت دانش و آمار و اطلاعات خبرداد و گفت: این سامانه به منظور ذخیره دانش تولیدی کارکنان و به اشتراکگذاری آنها جهت همافزایی و انتقال تجربیات و رصد آنلاین آمار و اطلاعات ادارهکل است.
وی یادآور شد که 3 دوره آموزشی با عنوان تغییر نگرش کارکنان سازمان، مدیریت دانش و مفاهیم آن و مسئلهیابی و حل مسئله برای کارکنان ادارهکل بهمنظور افزایش بهرهوری سازمان برگزار شده است.
نیکزاد اظهار داشت: مدل اجرایی مدیریت دانش نیز طراحی شده و امید است با اجرای این فرایند، زمینههای گفتگو و و همدلی کارکنان افزایش یابد تا با تشریک اندیشهها، بروکراسی اداری و هزینهها نیز کاهش یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه "بر اساس پیشبینی سازمان ملل متحد، تا سال 2025 بهازای هر 75 روز حجم دانش در جهان 2 برابر میشود"، گفت: توجه به مدیریت دانش و اجرای آن، سبب افزایش زمینههای گفتگو و و همدلی کارکنان میشود و از طرفی با تشریک اندیشهها، بروکراسی اداری و هزینهها نیز کاهش مییابد.
اخبار مازندران
انتهای پیام/ 1354