به گزارش آوای خزر، شایعه اکران نوروزی «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» را آنهایی کلید زدند که به هر دلیل به سایت سینماتیکت سر زدهند و آنجا در مواجهه با آغاز پیشفروش بلیتهای این فیلم حیرتزده برجای ماندند، بهخصوص که تا همین امروز قرارداد رسمی اکران این فیلم در شورای صنفی نمایش ثبت نشده و آغاز پیشفروش بلیت فیلمها پیش از ثبت قرارداد اکران تاکنون کاری غیرقانونی شمرده میشده است!
از زمانی که خبر اکران نوروزی فیلمهای «خروج»، «انفرادی» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» رسانهای شد، زمان زیادی نمیگذرد. اما در این مدت زمان کوتاه اتفاقات بسیاری رخ داده و این اتفاقات باعث شدهاند اکران نوروزی فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا، مسعود اطیابی و پیمان قاسمخانی در هالهای از ابهام فرو رود. اتفاقاتی که مهمترینشان را میتوان شایعه انتخاب ترکیب فیلمهای روی پرده براساس قرعهکشی نامید که هر گونه برنامهریزی و طراحی اکران را از سوی سازندگان فیلمها بیمعنا جلوه میدهد.
در واقع از زمانی که عنوان شد در آییننامه اکران سال آینده سینماها قرار است فیلمها بهخصوص در زمانهای مهم اکران براساس قرعهکشی به نمایش درآیند، شایعات موجود درباره اکران فیلمهای خاص در اکرانهای خاص بیاعتبار شد. ظاهرا مدیران سینما که در سالهای اخیر با انتقادات و اعتراضات گستردهای درباره نقشآفرینی مافیای اکران در سرنوشت اقتصادی فیلمها و در کل درباره چیدمان غلط اکران مواجه بودند، چاره کار را نه در حل مشکل که در پاک کردن صورت مسأله دیده و ترجیح داده بودند سرنوشت فیلمها را نه به نفوذ و قدرت تهیهکنندگان و پخشکنندگان که به شانس و اقبال گره بزنند. چنین شد که شایعه اکران نوروزی «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» نیز اعتبارش را از دست داد و از قول یکی از قدرتمندترین تهیهکنندگان و پخشکنندگان سینمای ایران چنین عنوان شد که «قرار است فیلمهای اکران نوروز ۹۹ توسط وزارت ارشاد اعلام و برای سایر فصلها نیز قرعهکشی انجام شود».
اما ظاهرا سازندگان تنها فیلم کمدی جشنواره امسال ترفندی دیگر در آستین داشتند که از آن در قالب قرارداد سه ماهه اکران فیلمشان رونمایی کردند. درواقع درست از آن زمانی که در تبلیغات رسانهای این فیلم عنوان شد که «خوب، بد، جلف۲» قرار است از سیام بهمن اکران سراسری خود را آغاز کند، شایعهای در فضای رسانهای کشور پیچید با این مضمون که پخشکننده این فیلم صاحبان سینماها را زیر فشار قرار داده که برای اکران این فیلم یک قرارداد نمایش سه ماهه در سالن اصلی سینماها تنظیم کنند. شایعهای که به سرعت پیچید و انتقادات بسیاری را سامان داد...
ایده اکران «خوب، بد، جلف۲» درست بعد از پایان جشنواره، ایدهای هوشمندانه بود که خود قاسمخانی و گروهش در مورد فیلم اول «خوب، بد، جلف» نیز آن را آزموده و در مورد فیلم اول به موفقیت هم رسیده بودند. در حقیقت آغاز اکران فیلم در اسفندماه نهتنها باعث میشود فیلم در «زمان مرده اکران»، بیرقیب و در نبود هیچ فیلم پرفروش دیگری روی پرده آید که این امر عایدی دیگری نیز دارد و آن این است که در صورت نرسیدن فروش فیلم به کف فروش نمایش آن به اکران عید هم کشیده خواهد شد و این یعنی یک تیر و دو نشان. یعنی «خوب، بد، جلف۲» نهتنها داغداغ روی پرده میآید و احتمالا فروش خوبی هم میکند که علاوه بر این، بیچک و چانه و بدون درگیری در بحثهای اکران نوروز و... اکران عید را هم اتوماتیک به دست میآورد.
واکنشها اما یکبهیک از راه رسیدند، هم از جانب سرمایهگذاران، تهیهکنندگان و پخشکنندگانی که در تدارک گرفتن اکران نوروزی هستند و هم مدیران فرهنگی. علاوه بر رسانهها که آغاز پیشفروش «خوب، بد، جلف» و بهخصوص وادار کردن صاحبان سینماها به انعقاد قرارداد سه ماهه اکران را بیاخلاقی و دور زدن قانون خواندند، غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز وارد میدان شد و درباره اینکه برخی پخشکنندگان اعلام میکنند که فیلمشان در نوروز 99 بهصورت قطعی اکران میشود و پیشفروش و روزشمار خود را نیز آغاز کردهاند، عنوان داشت که اکران هیچ فیلمی برای نوروز 99 و قبل از آن قطعی نشده است. او همچنین گفت که هفتههای اکران یک فیلم باید براساس آییننامه باشد و نمیتوان سینماداران را به اکران یک فیلم برای مدت طولانی مجبور کرد. غلامرضا فرجی در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که تعداد روزها و هفتههای اکران یک فیلم باید در شورای صنفی نمایش مشخص شود و اکرانها باید براساس آییننامه جدید شورای صنفی نمایش فیلم سینمایی باشد و همه اینها یعنی که تلاشهای سازندگان «خوب، بد، جلف۲» یا شایعات موجود درباره این تلاشها همه با موانعی دشوار روبهرو شده است.
اما فارغ از اینکه اکران این فیلمها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، این خبر بهطور رسمی اعلام شده است که فیلم «خوب، بد، جلف 2» از سیام بهمن در سینماهای سراسر کشور اکران میشود. فیلمی که خیلیها امیدوارند کمبود مخاطبان امسال سینمای ایران را تا حد زیادی جبران کند. بههرحال تعطیلات پرشمار، سیل ابتدای سال و ناآرامیهای اخیر باعث شدهاند امسال در قیاس با سال گذشته شاهد 3میلیون نفر ریزش مخاطب باشیم و حالا خوب، بد، جلف 2 یکی از امیدواریهای سینمای ایران برای کاهش این فاصله است!
انتهای پیام/1005