دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
متخصصان می‌گویند برای بهبود باکتری‌های روده یک غذای شگفت‌انگیز وجود ندارد ولی ازطریق تمرکز بر انواع غذاهایی که می‌خوریم، می‌توانیم میکروبیوم روده‌ی خود را تقویت کنیم.

به گزارش آوای خزر، مطالب زیادی درمورد غذاهای شگفت‌آوری سخن می‌گویند که می‌توانند سلامتی را بهبود بخشند. این تبلیغات چنان زیاد و متنوع هستند که می‌توانند موجب سردرگمی مردم شوند. همان‌طور که دانشمندان به‌طور فزاینده‌ای به نقش اساسی باکتری‌های روده در سلامت عمومی پی می‌برند، وسوسه‌انگیز است که بخواهید این وعده‌ها را به‌شدت دنبال کنید تا بتوانید هر چیزی را از وزن گرفته تا بهزیستی روانی خود بازسازی کنید. اما قبل از اینکه دریابیم بهترین ماده‌ی غذایی برای روده کدام است، علم راه طولانی را باید بپیماید.

بی‌بی‌سی فیوچر برای جداکردن واقعیت از داستان درمورد سلامت روده، غذاهای شگفت‌آور، پروبیوتیک‌ها، پری‌بیوتیک‌ها و اینکه چه تغییراتی واقعا موجب تقویت سلامت روده می‌شود، با پژوهشگران برجسته‌ی حوزه‌ی سلامت و میکروبیوم روده صحبت کرده است.

علاقه به نحوه‌ی بهبود سلامت روده بسیار زیاد است، زیرا پیشرفت‌های اخیر درحال آشکارکردن چگونگی تأثیر میکروبیوم روی وضعیت‌های مختلف، فراتر از اثرات آن روی سیستم گوارشی است. مطالعات مختلف، باکتری‌های روده (که به‌طور جمعی میکروبیوم نامیده می‌شوند) را به تغییرات خلق‌و‌خو و سلامت روان، گرایش به چاقی و سلامت قلب و عروق پیوند داده‌اند. برای افرادی که مایلند وزن سالم و سلامت روان خود را حفظ کنند، هدف یافتن راهی برای هک کردن باکتری‌های روده است. سونیا فونسکا، پژوهشگری که در مؤسسه‌ی کوآدرام به مطالعه‌ی اثرات متقابل میان رژیم غذایی، روده، میکروبیوم و مغز مشغول است، می‌گوید:

باور عمومی این است که میکروبیوتای متنوع روده مترادف با سلامتی است، زیرا این باکتری‌ها به ما در تولید مواد مغذی و موارد ضروری که سلول‌های ما قادر به ساخت آن نیستند، کمک می‌کنند. بنابراین به‌نظر می‌رسد تغذیه‌ی میکروب‌های روده با رژیم غذایی متنوع و ایجاد محیط راحتی برای آن‌ها، کار درستی باشد.

اما یافتن راهی برای هک کردن میکروبیوم روده سخت‌تر از چیزی است که به‌نظر می‌رسد. یک دلیل آن است که، مانند بیشتر پژوهش‌های حوزه‌ی سلامتی، حتی اگر مطالعه‌ای ارتباطی را میان یک غذا و بهبود در باکتری‌های روده پیدا کند، لزوما به‌معنای آن نیست که آن غذا موجب تغییر در میکروبیوم شده است. فونسکا می‌گوید:

بسیاری از مطالعات مبتنی‌بر پیدا کردن همبستگی‌ها بوده که حتی در مواردی متناقض هستند؛ اما فقط تعداد معدودی از آن‌ها به توضیح علیت علاقمندند. این بخشِ چالش‌برانگیز است.

کوین ولان، استاد رژیم غذایی دانشگاه کینگز لندن می‌گوید در حالی‌که عناوین ممکن است سریع‌تر از نتیجه‌ی قطعی علمی، حرکت کند، روندهای آشکاری درمورد کارهایی که می‌توانیم برای بهبود سلامت روده انجام دهیم، درحال ظهور است. بیشتر شواهد از این موضوع حمایت می‌کنند که چهار راه اصلی برای انجام این کار وجود دارد.

پروبیوتیک‌ها

مورد اول، مصرف غذاها یا مکمل‌هایی است که حاوی باکتری‌های پروبیوتیک هستند. این باکتری‌ها، باکتری‌هایی هستند که به‌طورکلی تصور می‌شود بخشی از میکروبیوم سالم باشند، بخصوص آن‌هایی که در مکمل‌ها و ماست‌های زنده (که حاوی باکتری‌های زنده هستند) رایج هستند، مانند بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلوس‌. ولان می‌گوید:

به‌طورکلی، چیزی که ما می‌دانیم این است که اگر ماست پروبیوتیک حاوی این باکتری‌ها را بخورید، تعداد آن سویه‌ها در روده‌ی شما افزایش خواهد یافت.

این ممکن است یک طرح منطقی به‌نظر برسد: باکتری‌های سالم‌تر، روده سالم‌تر. البته، این فقط شروع است و فقط مقدار سویه‌های باکتری نیست که اهمیت دارد بلکه تنوع آن‌ها نیز مهم است. ولان می‌گوید:

هزاران نوع مختلف از باکتری‌ها در میکروبیوم انسان‌ها یافت می‌شود. هر فرد ممکن است ۱۵۰ تا ۲۵۰ نوع باکتری در روده‌ی خود داشته باشد. چیزی که ما می‌دانیم این است که به‌طورکلی تنوع میکروبیوم در افراد مبتلا به بیماری‌ها‌ کمتر است و انواع باکتری‌های آن‌ها به ۱۵۰ نوع نزدیک‌تر است.

نتیجه: احتمالا افزودن چند سویه باکتری به میکروبیوم ازطریق مصرف یک پروبیوتیک، چندان موجب تقویت تنوع میکروبی سالم روده نمی‌شود.

انتهای پیام/1005
برچسب ها: Health
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار