دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
:
رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: میزان مطالب مبهم درخصوص بیماری کرونا خیلی بیشتر از دانسته‌های ما است.

حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری کووید ۱۹ در بیشتر نقاط کشور وجود دارد و شواهد نشان می‌دهد که بعد از حدود سه ماه از شیوع کروناویروس هنوز میزان مطالب مبهم درخصوص بیماری کرونا خیلی بیشتر از دانسته‌های ما است. این بیماری امروزه با درجات مختلف شدت و ضعف در تمام مناطق کشور وجود دارد به همین دلیل مردم باید توصیه‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند.

او ادامه داد : باید همچنان به شعار در خانه بمانیم پایبند و متعهد بوده و فاصله گذاری اجتماعی را به طور دقیق رعایت کنیم. اگر لازم بود در مراکز پر تردد حضور داشته باشیم باید از  دستکش و ماسک استفاده کرده، دست ها را به طور مرتب با آب و صابون شستشو داده یا گندزدایی کنیم  تا شاهد کاهش قطع زنجیره انتقال کروناویروس باشیم.

عرفانی تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد کاهش نسبت موارد بستری در برخی از استان ها هستیم. همچنین درصد قابل توجهی از بیمارانی که تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام شده مربوط به عملکرد تحسین برانگیز کشور در غربالگری و بیماریابی است.

او افزود: در همه استان‌ها با اختلاف، درجاتی از همه گیری کرونا ویروس وجود داشته و برگشت به شرایط عادی جامعه مانند این است که افراد بر روی یک رودخانه یخ زده قدم بردارند که احتمال شکسته شدن یخ های آن وجود دارد.

عرفانی گفت: معتقدم در اکنون باید به با احتیاط و بررسی کامل وضعیت در بازگشت به شرایط عادی قدم برداشته و با مطالعه نتیجه و تاثیر این اقدامات بر روند همه گیری بیماری در مورد ادامه اقدامات تصمیم گرفت. در صورتی که تاثیر منفی هر یک از اقدامات انجام شده در مبارزه با کرونا مشاهده شد باید چند قدم به عقب برداشته و برخی یا تمام محدودیت های قبلی اعمال شده برگردد.

او تاکید کرد: کلید اصلی مبارزه با همه گیری کرونا در شرایط فعلی سه گانه مهم فاصله گذاری اجتماعی، غربالگری و انجام تست تشخیصی و جداسازی و رعایت دستورالعمل های‌قرنطینه است.

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها