دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۸۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۲
وجود خاموش کننده‌ها در تمامی مراکز و ساختمان‌ها برای کاهش ریسک خطر ضروریست به طوری این روزها در بسیاری از مجتمع‌های مسکونی، تجاری، ادارات و ... انواع خاموش کننده‌ها تعبیه شده‌اند. هر چند واقعیت این است که تعدادی کمی از افراد در استفاده از آن‌ مسلط هستند و چگونگی کار کردن با آن را در صورت وقوع حریق می‌دانند.

به گزارش آوای خزر،سید جلال ملکی در این باره اظهار کرد: فلسفه تجهیزات ایمنی و اطفایی، به ویژه خاموش‌کننده ها که قابل حمل هستند این است که در حریق‌های موضعی یا کوچک و در لحظات اولیه از آن‌ها برای اطفای حریق و جلوگیری از گسترش آتش‌ استفاده شود.

وی با بیان اینکه درصد بسیار قابل توجهی از حریق‌ها از یک شعله کوچک آغاز می‌شود، گفت: حادثه پلاسکو با آن ابهت از یک اتصال برق کوچک شروع شد که اگر خاموش‌کننده ها و پمپ اب موجود در محل کار می‌کرد قطعا حریق در لحظات اولیه حریق اطفا می‌شد. 

ملکی با بیان اینکه خاموش کننده‌ها انواع مختلف دارند که به مرور زمان برخی از آن‌ها مثل انواع هالون‌ها که به محیط زیست آسیب می‌زدند دیگر استفاده نمی‌شود گفت: در گذشته انواعی از خاموش کننده ها با گازهای بی اثر شارژ می‌شد که کپسول‌ شارژ آن خارج از خاموش کننده قرار داشت و اصلاحا به آن بالون کنار گفته می‌شد که این خاموش‌کننده‌ها نیز دستخوش تغییر شدند و انواع امروزی آن را هم در بسیاری از خانه‌ها و مجتمع‌های تجاری و.. مشاهده می‌کنیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با تاکید براینکه مواد اطفایی با توجه به موادی که در حال سوختن است متفاوت است گفت: جامدات را آب خاموش می‌کند که به آن‌ها خاموش‌ کننده‌های نوع A  گفته می‌شود. برای اطفا حریق مایعات قابل اشتعال انواع پودرها و گاهی کف‌ها که خاموش‌کننده‌های گروه B هستند استفاده می‌شود. برای حریق‌های گاز نیز بهترین راه قطع گاز است و آتش‌ گاز خاموش می‌شود، البته این در شرایطی است که حریق فقط ناشی از سوختن گاز باشد و به اطراف سرایت نکرده باشد.

وی افزود: البته خاموش‌کننده‌هایی که در اکثر ادارات، خانه‌ها و.. وجود دارد خاموش‌ کننده پودری است چرا که این نوع خاموش کننده می‌توانند جامدات را هم خاموش‌ کنند اما اصل کارایی آن‌ها برای اطفای مایعات قابل اشتعال است؛ به همین دلیل برای اطفا حریق خودروهای قابل اشتعال نیز از خاموش کننده‌های پودری استفاده می‌شود.

وی گفت: البته خاموش‌کننده‌های نوع A نیز استفاده می‌شود اما از آنجایی که خاموش کننده‌های پودری، همان نوع B، مایعات را خاموش می‌کند و بر اطفا حریق جامدات نیز تاثیر گذار است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اظهار کرد: لوازم برقی مثل مانیتور، رادیو، ضبط، اسپیکرها و.. را نیز با CO۲ خاموش می‌کنند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، زمانی که وسایل برقی دچار حریق شدند بهتر است از خاموش‌کننده‌های گروه A که پایه آن‌ها آب است استفاده نشود، البته در شرایطی که برق قطع شده باشد می‌توان از آب هم برای حریق وسایل برقی استفاده کرد. اما زمانی که این دسته از حوادث در خانه‌ها اتفاق می‌افتد معمولا به اصطلاح برق خود به خود قطع می‌شود اما طی حوادثی مثل آتش‌سوزی پست‌های برق که دارای برق‌های فشار قوی هستند اصلا نباید از آب برای اطفا حریق استفاده کرد و در این دسته حوادث فقط باید با سازمان آتش‌نشانی تماس گرفت. 

وی با بیان اینکه انواع و وزن خاموش‌کننده ها بسیار متفاوت است گفت: خاموش کننده‌ها از انواع یک کیلویی تا ۲۵۰ کیلویی که با خودروهای سنگین حمل می‌شود وجود دارد.

ملکی با تاکید بر اینکه شارژ خاموش‌ کننده‌ها اقدامی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود اظهار کرد: البته شارژ خاموش کننده‌ها با یکدیگر متفاوت است، خاموش‌ کننده‌ها CO۲ تا زمان تمام شدن نیازی به شارژ مجدد ندارند.    

انتهای پیام/1005

منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار