دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
این خبر، تلخ است اما واقعیت، معمولا شیرین و خوشایند نیست. مسعود مردانی؛ عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با «کرونا» دیروز به خبرگزاری ایرنا گفت که «۱۲ درصد از موارد بستری بیمارستانی کووید 19 فوت می‌کنند.»

به گزارش آوای خزر ،مردانی با این تاکید که 80 الی 85 درصد مبتلایان کووید 19 که علایم خفیف ابتلا داشته اگر با قرنطینه و مراقبت خانگی، دوره بیماری را سپری کنند بهبودی کامل خواهند داشت، در توضیح جزییات مرگ مبتلایان کووید 19 گفت: «از بین ۱۵ درصد مبتلایان کووید 19 که به بیمارستان می‌آیند، 5 درصد باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند که 50 درصد از این بستری‌ها، به فوت منجر می‌شود.»

توجیه مردانی درباره علت فوت بستری‌های کووید 19 در ICU این بود که «عمده مبتلایان کرونا که به درجات شدید کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری قلبی- عروقی، بیماری ریوی، دیابت کنترل نشده، اختلالات غده تیرویید و از جمله کم‌کاری تیرویید، سرطان، دریافت‌کننده عضو پیوندی یا نقص ایمنی بوده‌اند و البته درصد بالایی از فوت‌شدگان کرونا، از مبتلایان بیماری‌های زمینه‌ای بوده یا سن بالای ۶۵ داشته‌اند علاوه بر آنکه چاقی و اضافه وزن هم در فوت بیماران کرونا موثر است.»

مردانی با تاکید بر اینکه هنوز داروی موثری برای درمان این بیماری ویروسی در جهان تولید نشده، تاکید کرد: «داروی هیدروکسی کلرکین که خیلی به آن امید بسته بودند بر اساس آخرین بررسی سازمان بهداشت جهانی در بهبود بیماران بستری اثر قابل توجهی نداشته است.

آنتی‌بیوتیک‌ها هم احتمالا اثر چندانی ندارند و حتی داروهای ضد رتروویروس از جمله رمدسیویر و فاویپیراویر هم ممکن است تا ۳۰ درصد باعث کنترل این بیماری بشوند چنانکه داروی رمدسیویر در امریکا خیلی مورد توجه است، اما تجربه استفاده از این دارو در ایران نشان می‌دهد که هنوز این دارو نمی‌تواند از داروهای انتخابی برای کووید ۱۹ باشد و داروی فاویپیراویر هم مزیت بیشتری نسبت به سایر داروهای موجود نداشته است.

البته داروهایی مثل اینتروفرون یا داروهای درمان هپاتیت، بر ویروس کرونا تاثیر دارند اما حتی این داروها هم، هنوز داروی انتخابی برای درمان کووید ۱۹ نیستند و حالا به علت نبود داروی اختصاصی به اجبار از این داروها در مواردی برای بهبود نسبی و کاهش طول دوره بیماری استفاده می‌شود. بنابراین، بیماری کووید ۱۹ هنوز در دنیا واکسن و دارو و درمان قابل قبولی هم ندارد.

پس، بهترین کاری که می‌توان انجام داد پیشگیری از ابتلاست. پیشگیری یعنی اینکه مدام دست‌ها را با آب و صابون بشوییم و تا حد ممکن در خانه بمانیم که متاسفانه مردم نسبت به گذشته کمتر اصول پیشگیری را رعایت می‌کنند.

کمتر دست‌های‌شان را می‌شویند، ماسک کمتر استفاده می‌کنند، بیشتر به سفر می‌روند و این مساله نگران‌کننده است.» دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 2 هزار و 80 بیمار جدید کووید۱۹ در کشور طی 24 ساعت گذشته خبر داد و گفت: «مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر رسید و در طول ۲۴ ساعت گذشته – 6 تا 7 خرداد - ۵۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۵۶۴ نفر رسید.

تاکنون ۱۱۱ هزار و ۱۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند، اما 2 هزار و 551 نفر از مبتلایان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.»وضعیت شدید بیماری، مربوط به همان موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌هاست که با اعلام مردانی درباره نرخ فوت بستری کووید 19، باید گفت از آمار 2 هزار و 551 بستری کووید 19 که البته روزانه هم در حال تغییر است، بیش از 300 نفر فوت خواهند کرد ./روزنامه اعتماد 

انتهای پیام/1005

برچسب ها: کرونا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار