آوای خزر – آزاده بابانژاد: نخستین نمایشگاه خودرو و قطعات جانبی که دیماه سال 96 در ساری برگزار شده بود را به خاطر داریم، تنها یک قطعهساز در آن شرکت داشت، آنموقع 60 نمایندگی در سراسر کشور و نزدیک به 200 اشتغال مستقیم ایجاد کرده بود، اما همین چند روز پیش که با همکاران خبری در دفتر کارش نشستی برگزار شده بود؛ خبر خوشی داشت؛ اینکه کیفیت و کمیت کار بالا رفته و تعداد شعباتش به 204 و میزان اشتغال مستقیم نیز به حدود 400 نفر رسیده است.
"محمدباقر محمدزاده" متولد 1358، فارغالتحصیل مهندسی الکترونیک و کارشناسی ارشد مدیریت است. 11 سالی میشود که شرکت "اتاکو" را راهاندازی کرده است، یک سرچ کوچک در اینترنت به شما میگوید که محصولاتی با نامهای دزدگیرماهوارهای، کلاچ اتوماتیک/ کلاچ هوشمند یا کلاچگیر هوشمند اتوماتیک HAC - کلاچ برقیHAC، ردیاب خودرو/ جی. پی. اس، چراغ اتوماتیک (Auto Light)، فلاشر اضطراری اتاکو (Emergency Flasher) و سوئیچ کارت اتاکو (Switch card) از طراحی و تولیدات همین شرکت است.
"کیفیت تمامی دستگاههای ذکرشده به مراتب بالاتر از مشابه خارجی و با قیمتی بهصرفه است". (در حال حاضرقیمت آن دو میلیون و 700 هزار تومان است که با شرایط بازار تغییر میکند)، برای آشنایی با محصولات شرکت میتوانید به آدرسهای https://etaco.co، http://etaco.net/ و http://gear-box.ir/ مراجعه کنید.
محصول مهم این شرکت که در کشور مورد استقبال قرار گرفته "کلاچ هوشمند" با ترکیبی از مکانیک و الکترونیک است؛ حتماً برای شما هم پیش آمده و میدانید که کنترل کلاچ بهویژه در ترافیک خیلی روی اعصاب است و راننده را خسته میکند اما کلاچ هوشمند که شرکت اتاکو طراحی و تولید کرده، بهراحتی جایگزین پدال کلاچ شده است و تنها با یک دکمه و با کارکردی مانند "گیربکس"عمل میکند.
کلاچ هوشمند را با "اتاکو" بشناسید
تولید صفر تا صد کلاچ هوشمند و از طرفی استقبال خوبی که ابتدا در خریداران خاص و سپس در عموم ایجاد شده، رغبت بالایی را در مدیر و کارکنان شرکت بهوجود آورده و آقای محمدزاده تصمیم دارد علاوه بر 12 نمایندگی که به دلیل وضعیت کرونا نتوانسته در ابتدای سال راهاندازی کند، در مجموع تعداد شعبات خود را از 204 به 500 شعبه افزایش دهد و ظرفیت تولید شرکت را به میزان ظرفیت بازار یعنی تعداد نامحدود برساند.
یکی از مزیتهای مهم کلاچ هوشمند این است که بر روی هر نوع خودرویی نصب میشود و حتی قابلیت جابهجایی از خودرویی به خودروی دیگر را دارد، زمان نصب این دستگاه بین 2 تا 4 ساعت است و برای خودروهای پمپی زمان 4 ساعت منظور شده است.
تولیدات شرکت اتاکو بدون قید و شرط خدمات پس از فروش دارد، علاوه بر 5 سال ضمانت، اگر خریدار پس از یکماه از خرید خود راضی نبود میتواند کالا را بازگرداند، مدیر شرکت حتی برای ایجاد اشتغال و آموزش، آمادگی دارد که تا 6 ماه بهصورت رایگان به متقاضیان آموزش دهد.
بد نیست در کنار چکیدهای از محصولات شرکت که جهت معرفی عنوان شد، گریزی به یکی از برنامههای تلویزیونی بزنیم، برنامه "جهش" از شبکه یک سیما که بیشتر با هدف معرفی نخبگان و پژوهشگران علمی تهیه و پخش میشود؛ در یکی از برنامههای خود به معرفی فردی میپردازد که خودش میگوید مخترع کلاچ برقی نیستم اما مجری او را به این نام خطاب میکند.
پروسه طراحی و تولید یعنی صفر تا صد ساخت کلاچ برقی/ کلاچ اتوماتیک هوشمند، کاریست از شرکت اتاکو به مدیریت آقای محمدباقر محمدزاده و شایسته نیست که در یک برنامه پُربیننده اطلاعات نادرست به مخاطبان ارائه، و بارها و بارها از زبان مجری عنوان شود.
جدینگرفتن پیشنهاد متعهدانه ایجاد 1000 شغل مستقیم توسط شرکت اتاکو
آقای محمدزاده در بین صحبتهایی که با خبرنگاران داشت، از فضای محدود کارگاه گفت و اینکه بیش از 2 سال پیش در جاده جویبار زمینی به مساحت 500 مترمربع را جهت راهاندازی ساختمان جدید شرکت خریداری کرده است تا یک مجموعه سه طبقهای شامل کارهای دفتری، آموزشی و تولیدی داشته باشد.
البته این را هم گفت که مراحل اداری دریافت مجوز مربوطه دو سال طول کشید! و اگر زودتر مجوز صادر میشد تا حالا ساختمان افتتاح شده بود، بماند که هزینه ساخت چند برابر شده و او تاکنون توانسته است زیرسازی را انجام بدهد.
این مخترع و کارآفرین میگوید: "در زمان استاندار قبلی(محمد اسلامی) به او قول دادم که اگر حمایت شوم میتوانم 1000 شغل مستقیم را تنها برای تولید انبوه کلاچ هوشمند ایجاد کنم، ایشان هم حمایتهایی داشت اما دو هفته پس از صحبتهای ما به وزارت راه و شهرسازی رفت، سه ماه پیش به استاندار فعلی همین پیشنهاد را دادم، گفتند جلسه میگذاریم اما هنوز خبری نشد، جواب تلفن هم نمیدهند".
"امروز چهارشنبه 14 آبانماه که با آقای محمدزاده تماس گرفتم؛ گفته است از استانداری با او تماس گرفتند که تشریف بیاورید تا صحبت کنیم".
این نخبه و پژوهشگر جوان در گفتوگویی که صبح امروز با ایشان داشتم، تلاش دارد تا مازندران را به قطب الکترونیک کشور تبدیل کند. او میگوید: ظرفیتهای خوبی در مازندران وجود دارد، بهترین برنامهنویسان و طراحان از بچههای مازندران هستند، مهندس الکترونیک، مکانیک و نرمافزار در استان زیاد داریم و به این دلیل که بازار کار وجود ندارد مهاجرت میکنند، کما اینکه وقتی برای کارهای شرکت به تهران مراجعه میکنم میبینم بهترین تکنسینها و مهندسین مازندرانی هستند در حالیکه به مسوولان میگویم اگر حمایت کنید، این جوانان و سرمایههای انسانی عظیم در همین استان میتوانند بدرخشند.
گرچه از او خواستهاند که به استانداری برود و نشستی در رابطه با پیشنهاد ایجاد اشتغال و راهاندازی ساختمان جدید اتاکو داشته باشد، اما او باز هم نگران است، از نشست با مسوولان و معاونان خاطره خوبی ندارد، نشستهایی که تنها برایش گذر عمر و وقت بوده و فایدهای نداشته است، شاید اینبار قصهاش فرق کند، شاید و باز هم شاید...
مهندس محمدزاده امیدوار است که تسهیلات کمبهره دریافت کند، دریچهای گشوده شود تا بتواند به خودروسازان معرفی شود و مسوولان و باز هم مسوولان پیشنهاد ایجاد 1000 شغل مستقیم او را جدی بگیرند.
مازندران سرشار از نخبگان و مخترعانی چون محمدباقر محمدزاده است که برخی از آنها بهدلیل دیده نشدن و یا جدی گرفته نشدن از استان و کشور مهاجرت کردهاند، و برخی چون او به عشق زادگاه و تلاش برای تحقق رویاها و ایجاد اشتغال جوانان ماندهاند و انتظاری جز حمایت ندارند.
این جوان نخبه مازندران، در یکسال 4 دستگاه را طراحی و تولید و تجاریسازی کرده است اما 10 سال است که همچنان برای کارهای اداری مانند دریافت پروانه و مجوز باید بدود...
فقط یک تأمل مسوولانه کافیست که امثال محمدزاده بتوانند رویاهای حسابشده و قابل اجرای خود را محقق سازند.
انتهای پیام/ 1001