دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
سیر گیاهی از خانواده‌ی پیاز یا آلیوم (allium) می‌باشد و قرن‌ها است که جوامع مختلف از آن برای درمان و پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری‌ها، از جمله از بین بردن جوش استفاده می‌کنند. جوش یا آکنه یک بیماری التهابی پوستی است که می‌تواند یک علت باکتریایی داشته ‌باشد‌.

به گزارش آوای خزر، مطالعات نشان می‌دهند که سیر دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی قوی است. این خواص به درمان جوش کمک می‌کنند. با این ‌حال، هیچ تحقیقی به طور مستقیم توانایی سیر در درمان و از بین بردن جوش را بررسی نکرده ‌است. در این مقاله به طور کامل‌ به بررسی اثرات ضدالتهابی و ضدمیکروبی سیر می‌پردازیم‌. 

آیا سیر از لحاظ علمی برای درمان جوش موثر است؟

آکنه یک بیماری التهابی پوستی است و زمانی رخ می‌دهد که چربی‌‌های اضافی و ضایعات پوستی، داخل فولیکول‌های مو جمع شوند و باکتری‌های زیر سطح پوست را به دام بیندازند. بعضی از این باکتری‌ها مواد شیمیایی تولید می‌کنند که سبب التهاب و جوش می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم، هیچ مطالعه‌ای به طور مستقیم کاربرد سیر به عنوان درمانی برای آکنه را بررسی نکرده ‌است‌‌‌. با این ‌حال، بعضی از مطالعات بر روی خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی سیر تاکید کرده‌اند. این خواص می‌توانند به درمان و از بین بردن جوش کمک کنند.

اثرات ضدمیکروبی سیر

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۴، سیر حاوی ترکیباتی‌ است که از رشد بعضی از باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. محققان این بررسی اظهار کردند که سیر ممکن است به درمان بعضی از مشکلات پوستی کمک کند. با این ‌حال، آن‌ها به طور دقیق عنوان نکرده‌اند که سیر یک گزینه‌ی درمانی مناسب برای آکنه محسوب می‌شود یا نه. خواص ضدمیکروبی سیر به دلیل وجود یک ماده‌ی شیمیایی به نام «آلیسین» است.

یک مطالعه‌ی‌ آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۵، اثرات ضدمیکروبی آلیسین و دو عصاره‌ی دیگر موجود در سیر را بر روی باکتری‌ «استرپتوکوک اپیدرمیدیس» بررسی کرد. این باکتری یکی از چندین باکتری‌ای است که می‌تواند در ایجاد آکنه نقش داشته باشد. این مطالعه نشان داد که آلیسین از رشد استرپتوکوک اپیدرمیدیس جلوگیری می‌کند. این درحالی ا‌ست که دو عصاره‌ی‌ دیگر سیر هم فعالیت ضدمیکروبی بسیار قابل توجهی داشتند. محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره‌های سیر حاوی مواد شیمیایی هستند که سبب تقویت تاثیرات ضدمیکروبی آن می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که محققان به اینکه آلیسین یا عصاره‌های سیر می‌توانند به درمان جوش کمک کنند یا نه، اشاره‌ای نکردند.

اثرات ضدالتهابی سیر

اثرات ضدالتهابی سیر

«سیتوکین‌های التهاب‌ساز» (پیش التهابی) مولکول‌هایی هستند که سبب بروز التهاب می‌شوند. متخصصان باور دارند که این سیتوکین‌ها ممکن است در بروز آکنه نقش داشته ‌باشند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ به این نتیجه رسید که آلیسین، تولید سیتوکین‌های ضدالتهابی را در محیط آزمایشگاهی کاهش داد. این مطالعه همچنین نشان داد که گرم کردن سیر، غلظت آلیسین موجود در آن را کم می‌کند و از این طریق، تاثیرات ضدالتهابی آن را کاهش می‌دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که آلیسین برای درمان بیماری‌های التهابی مفید است. هرچند آن‌ها به طور مشخص عنوان نکرده‌اند که این موضوع در درمان آکنه مفید است یا نه.

سایر اثرات مفید سیر برای پوست

یک بررسی در سال ۲۰۱۱، کاربردهای سیر برای پوست را بررسی کرد. این بررسی شامل ترکیبی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، همچنین آزمایشات بالینی بود. بر اساس نتایج این بررسی، به نظر می‌رسد که استفاده از عصاره‌ی سیر بر روی پوست، تاثیرات ضدمیکروبی دارد و سبب بهبود زخم می‌شود. این بررسی همچنین نشان داد که ممکن است سیر به درمان بیماری‌های پوستی زیر کمک کند:

  • پسوریازیس
  • آلوپسی آره‌آ‌تا یا ریزش موی سکه‌ای
  • کلوئید یا گوشت اضافی در محل بهبود زخم (Keloid scars)
  • زگیل
  • میخچه
  • عفونت‌های قارچی پوست
  • سالک (نوعی بیماری پوستی)

توانایی سیر در بهبود زخم نشان می‌دهد که ممکن است به بهبود آکنه و جلوگیری از اسکار (جای جوش) هم کمک کند. با این‌ حال، محققان این بررسی به طور مستقیم عنوان نکردند که سیر در درمان جوش یا اسکار جوش موثر است یا نه‌.

موارد احتیاطی

باید هنگام استفاده از سیر روی پوست احتیاط کنید. سیر می‌تواند منجر به عوارض جانبی در محل استعمال شود. چنین عوارضی ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • درماتیت تماسی تحریکی: بثورات (راش‌های) پوستی متمرکز و قرمز، که در پاسخ به محرک رخ می‌دهند.
  • درماتیت تماسی آلرژیک: بثورات پوستی گسترده و قرمز، که در پاسخ به یک آلرژن (ماده‌ی حساسیت‌زا) ایجاد می‌شوند.
  • اوریتکاریا (کهیر) تماسی: تورم متمرکز و قرمزی پوست، در پاسخ به یک ماده‌ی تحریک‌کننده.
  • پمفیگوس: واکنش سیستم ایمنی بدن که سبب زخم‌های دردناک و تاول روی پوست می‌شود.

روش‌های بی‌خطر و ایمن برای استفاده از سیر روی پوست‌

روش‌های بی‌خطر و ایمن برای استفاده از سیر روی پوست‌ و از بین بردن جوش

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که اثربخشی سیر در از بین بردن جوش را تایید کند. با این وجود، بعضی از افراد ممکن است بخواهند از سیر به عنوان درمانی برای جوش استفاده کنند. در ادامه به بعضی از نکات مهم درباره‌ی نحوه‌ی استفاده بی‌خطر از سیر روی پوست می‌پردازیم.

استفاده‌ی موضعی از سیر

هنگام استفاده از سیر روی پوست باید احتیاط کنید. استفاده‌ی موضعی از سیر می‌تواند منجر به بروز واکنش‌هایی در محل استعمال شود. مخلوط کردن مقدار کمی از سیر با یک روغن حامل ممکن است در کاهش یا پیشگیری از چنین واکنش‌هایی موثر باشد. از جمله روغن‌های حامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن هسته‌ی انگور
  • روغن جوجوبا
  • روغن نارگیل

باید قبل از استفاده از سیر روی نواحی بزرگتر پوست، مقدار کمی از آن را روی بخش کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید. اگر واکنشی رخ داد، باید از استفاده از سیر روی پوست‌تان اجتناب کنید. بهترین کار این است که قبل از استفاده از سیر روی پوست، با یک متخصص پوست مشورت کنید. سیر ممکن است برای افرادی که پوست حساس دارند، مناسب نباشد.

مصرف مکمل‌های سیر

از مکمل‌های سیر هم می‌توانید استفاده کنید. اگرچه مکمل‌های سیر ممکن است دارای فوایدی برای سلامتی باشند، اما این احتمال وجود ندارد که به درمان یا از بین بردن جوش کمک کنند. مکمل‌های گیاهی می‌توانند منجر به عوارض جانبی شوند و ممکن است با سایر داروها تداخل پیدا کنند. باید قبل از مصرف مکمل‌های سیر، با پزشک مشورت کنید.

آیا سیر به درمان جای جوش کمک می‌کند؟

آیا سیر به درمان جای جوش کمک می‌کند؟

یک مقاله‌ای در آکادمی درماتولوژی آمریکا عنوان کرد که سیر ممکن است به بهبود زخم و کاهش ظاهر اسکارها کمک کند. با این‌ حال، دانشمندان همچنان باید درباره‌ی توانایی سیر در بهبود ظاهر جای جوش تحقیق کنند.

سایر توصیه‌ها و جایگزین‌ها برای مراقبت از پوست دچار آکنه

«آکادمی درماتولوژی آمریکا» (AAD) عنوان می‌کند که پیروی از توصیه‌های خانگی مراقبت از پوست، که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، ممکن است به مدیریت جوش کمک کند:

  • اجتناب از لمس جوش
  • خودداری کردن از دستکاری کردن یا ترکاندن جوش
  • شستن نواحی مستعد آکنه دو بار در روز و بلافاصله پس از عرق کردن
  • اجتناب از لوازم آرایشی که منافذ را مسدود می‌کنند.
  • شستن و پاکسازی کامل پوست از لوازم آرایشی شب‌ها قبل از خواب
  • اجتناب از لایه‌برداری کردن یا مالیدن شدید جوش
  • شست‌وشوی روزانه‌ی موهای چرب
  • دوری کردن از خورشید و اجتناب از تخت‌های برنزه‌کننده

شما همچنین می‌توانید از داروهای بدون نسخه (OTC) برای از بین بردن جوش استفاده کنید. کرم‌ها و پمادهای حاوی بنزوئیل پروکساید یا اسید سالیسیلیک ممکن است در مدیریت و درمان جوش مفید باشند.

کلام آخر

جوش یا آکنه یک بیماری پوستی التهابی است که ممکن است یک علت باکتریایی داشته ‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که سیر دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی است. با این‌ حال، دانشمندان همچنان باید درباره‌ی اینکه سیر یک گزینه درمانی مناسب برای جوش است یا نه، تحقیق کنند. استفاده‌ی‌ موضعی از سیر روی پوست می‌تواند سبب تحریک پوست شود. برای اینکه متوجه شوید سیر برای نوع پوست‌تان مناسب است، با متخصص پوست مشورت کنید.

متخصص پوست همچنین ممکن است شما را در نحوه‌ی استفاده بی‌خطر از سیر روی پوست راهنمایی کند. بعضی از افراد تمایل دارند از مکمل‌های سیر استفاده کنند. اما دقت داشته باشید که مکمل‌های گیاهی می‌توانند سبب عوارض جانبی شوند و با سایر داروها تداخل پیدا کنند. باید قبل از مصرف هر نوع مکمل گیاهی با پزشک مشورت کنید تا از بی‌خطر بودن آن‌ مطمئن شوید.

منبع: medical news today

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: