دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
نمی دانم چرا همیشه در حال التهاب هستیم، بیشتر تصمیمات ما هیجانی و عموما هم دیده ایم که منجر به هیچ و پوچ شده است.

 آوای خزر/ کرونا نزدیک به ١١ ماه است که در کشور جولان می دهد و کشور را تکه و پاره کرده و متولیان کماکان با این عملکرد فوق ضعیف برای دریافت نشان افتخار خود انتظار و لحظه شماری می کنند، ان شا الله بزودی نصیبشان بشود!

امروز در کشور پس از  شوی نخریدن واکسن خارجی و فقط استفاده از واکسن غرور ملی، به یکباره با اعتراض برخی، هدف و انگیزه برای خریدن واکسن دلاری خیلی راحت مهیا شد! فعلا در حال حاضر همه راضی هستیم که واکسن خارجی وارد شود و هر چه زودتر انرا ما در رگهایمان تزریق کنیم ! چقدر کار راحت شد! کمی فکر در ابتدا لازم بود نه گردن کشی و قمه و قداره ! مردم به هر کس که حالا واکسن وارد کند شام و شیرینی هم می دهند!

این یادداشت در رابطه با اینکه روی واکسن پرچم ایران یا پرچم دشمن و یا غیره باشد متمرکز نشده است.
در این مقاله به چند سوال اساسی که قبل از تمام این داستانها می بایستی پاسخ داده می شد که با  هیاهوی یکباره و خیلی زیرکانه برخی کاملا ابتر ماند (بنظر حقیر ناچیز توسط گروهی کاملا حساب شده هدایت می شود) سعی می شود پاسخی به این مبانی بسیار مهم و حیاتی قبل از تزریق پیدا کرده و توجه عزیزان را به ان معطوف نماید. تا پاسخ این سوالات معلوم و مشخص نشود ان شوی خرید واکسن و هیاهوی ساختگی بی معنی است !  دوباره عرض می کنم اول باید پاسخ این سوالات را بدانیم بدون انها اصلا خرید، یا نخریدن واکسن، تزریق یا نزدن واکسن، ایمنی قابل انتظار یا تبعات حاصله و ... مطرح نمی باشد!

مثلی در قدیم بود می گفتند دیدی اوضاع خرابه، کافه را بهم بریز ! اصل ماجرا در میان گم میشه !

سوالات حقیر، البته مطمینا افراد خبره باید به لیست اضافه بفرمایند:
١- در حال حاضر چند نوع واکسن در دنیا با درصد های متفاوت معرفی شده است، آیا وقتی می گویند ٩٥ ٪؜  یعنی ایمنی برای ٩٥ نفر از ١٠٠ نفر که واکسن استفاده کرده اند ؟   پاسخ نه (NO )
١-١ آیا این واکسن ها گارانتی می کند که چند نفر علی رغم زدن واکسن بیمار نخواهند شد ؟ پاسخ نه (NO )
١-٢ آیا با زدن این واکسن می توان عملا حدثی از نحوه کاهش بیماری در کشور داشت ؟ پاسخ نه (NO )

۲- آیا راندمان و کار ایی ۹۵٪ (efficiency) واکسن با تاثیر پذیری ان (effectiveness) یکی است؟
علی رغم ارتباط این دو مقیاس با هم، در عمل با توجه به ذات انتخابی نمونه ها با هم تفاوت دارند؟پاسخ نه (NO )

۳- آیا تزریق واکسن یعنی ایمنی؟
در آزمایشات غالبا بعد ار تزریق، منتظر علایم بیماری می شوند ولی ممکن است افراد بیمار علایمی نداشته باشند که در درصد کارایی عملا دیده نمی شود !  تنها امید ان است که اگر به ویروس الوده شدند خفیفتر عمل کند ! در ضمن اگر این افراد در جامعه بدون رعایت ضوابط بهداشتی وارد شوند بعنوان ناقل محسوب و می توانند جامعه را "بدتر" الوده کنند، پارادوکسی معروف !پاسخ نه (NO )

٤- آیا واکسیناسیون بیماری را کاهش خواهد داد؟ 
مطالعات زیادی بر روی این مورد در دنیا انجام شده است، که نشان می دهد واکسیناسیون گروهی مردم یک کشور همانقدر مهم است که کارایی بالای واکسن مهم است لذا چنانچه همه گیر نباشد کارایی بازم را نخواهد داشت: پاسخ نه (NO )

٥- در صورت واکسیناسیون ایا تا چه زمان ایمنی خواهیم داشت ؟
هیچ نظریه قاطعی روی این مطلب وجود ندارد، حدس بر گرفتن مجدد با علایم ضعیفتر  یا تا سه ماه و برخی شش ماه در مطالعات دیده می شود ولی کاملا نظری است تا علمی:پاسخ نه (NO )

٦- آیا تبعات زدن واکسن مشخص است؟ به هیچ وجه، گروه منتخب در ازمایشات مسلما نمونه دقیقی از مردم عادی با بیماری های مختلف زمینه ای و عدیده مسایل افراد دیگر در جوامع مختلف یکی نیست. دقت می شود جامع باشد ولیکن هیچ موقع ازمایشات را کامل پوشش نمی توان داد. لذا به گفته خود تولیدکنندگان واکسن ها، این مهم در اینده بعد از واکسیناسیون مردم بیشتر مطالعه خواهد شد! پاسخ نه (NO )

مطمئنم سوالات مهم و اساسی دیگری هم در این زمینه وجود دارد که دکاتیر پزشک و حاذق این مرز و بوم می بایستی برای مردم خود مطرح می کردند که متاسفانه نکردند و بنده مهندس بناچار با بضاعت ناچیزم دنبال کردم تا کشور حداقل نادانسته به بیراهه نرود، دانسته را من نمی دانم!

این سوالات و دیگر سوالات هنوز مبهم هستند و باید مطرح و بعد از بررسی کامل انها و توضیح کامل انها به مردم کشور، دستور خرید یا نخریدن، ساخت یا نساختن واکسن، هزینه کردن یا نکردن برای واکسن، تعداد لازم (گفته می شود تا ٧٠٪؜ جمعیت باید واکسینه شوند تا بلکه موثر باشد) و بقیه مسایل ان دنبال شود. البته مشاور محترم و حاذق وزیر محترم بهداشت دیروز در مصاحبه خود فرمودند مردم بی سواد نباید در رابطه با واکسن حرف برنند!

نمی دانستم رابطه ای بین سواد و سلامت جان هم در دنیا تعریف شده است به هر حال بنده بی سواد را ان شا الله می بخشند ولی نباشد، تعدادی بزنند و بقیه را شامل پارادوکس «بهتر نخواستیم بدتر نکنید !» خدای ناکرده نکنند!
شاید می پرسید چرا باید در این موارد اینمقدار حساس بود !  باید بود،  چون ٤ روز پیش اتوبان تبریز-سهند بعد از ١٢ سال توسط وزیر محترم مسکن و راه افتتاح شد که دیروز بر اساس شیب بسیار تند منطقه ای از ان، در اثر یک برف ساده چند ده خودرو با هم بر خورد کردند و صحنه ای دلخراش را پدید اوردند ! لذا حساسیت ها را باید حتی بالاتر برد، جان مردم، پول کشور و شعور عمومی مردم جایگاه ویژه ای دارد و جایی برای کسب درامد نیست.  انسان به هیچ احدی در دنیا بخصوص مردم خودش با سواد یا بی سواد بد نمی کند !
در همین میان بعنوان یک معلم و شهر وند تقاضا دارم لوح های تقدیر و تشکر و مدالهای قهرمانان عرصه «مدیریت کرونا» اماده شود که ان شا الله بزودی طی مراسمی با شکوه به انها تقدیم شود!

مراجع کلی و اصلی این یادداشت از نشریات:

١-  Harvard Medical School

٢- Harvard-MIT program in Health         Sciences and Technology

٣- ,The Johns Hopkins University School of Medicine

٤- Yale School of Medicine

٥- The Mayo Clinic Alix School of Medicine

٦- The Icahn School of Medicine at Mount Sinai

٧- Columbia University Medical School


انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار