دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸

به گزارش آوای خزر، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 


پرواز دو بمب‌افکن‌ آمریکایی روی خلیج فارس
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که دو بمب‌افکن B-52 نیروی هوایی ایالات متحده امروز در منطقه خاور میانه و بر فراز آب‌های خلیج فارس به پرواز درآمده‌اند. سنتکام گفته است که این پروازها برای ارسال پیام بازدارنده و صریح برای هر کسی است که بخواهد به آمریکایی‌ها با منافع آمریکا آسیب برساند."


ایران به دنبال تولید واکسن «خوراکی» کرونا
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بر روی همه‌ی انواع پلتفرم‌های ساخت واکسن مشغول فعالیتند. یک شرکت در خصوص تولید واکسن بر اساس DNA فعال است و حدود سه شرکت دیگر در تلاش برای ساخت واکسن بر پایه mRNA هستند. حدود 2 شرکت دیگر در نظر دارند واکسنی بر اساس پروتئین ساب یونیت بسازند و حدود هفت شرکت ایرانی نیز در حال تلاش برای تولید واکسن بر پایه ویروس ضعیف شده هستند. در مجموع حدود ۱۶ شرکت مدعی در حال فعالیت برای ساخت واکسن کرونا هستند. یکی از این شرکت‌ها نیز تولید واکسن خوراکی کووید-۱۹ را نیز در دستور کار خود دارد.


قربانیان کرونا در ایران از مرز ۵۵ هزار نفر گذشت

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه شش هزار و ۲۷۲ نفر مبتلای جدید کرونا شناسایی شده که مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۵۳ نفر رسیده است.  او شمار جان باختگان در این مدت را ۱۴۹ نفر اعلام کرد و گفت: با احتساب این آمار از ابتدا تا کنون ۵۵ هزار و ۹۵ نفر در کشور بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند.


نحوه اجرای مصوبه هسته‌ای مجلس

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصدی آغاز شده است؟، اظهار کرد: طبیعی است که سازمان انرژی اتمی براساس این دستورالعملی که ابلاغ شده است، باید مقدماتش را فراهم کند و ان‌شالله دستگاه‌های مختلف، همه بندها را بر اساس دستورالعمل اجرا می‌کنند، ازجمله بند مربوط به غنی سازی ۲۰ درصد. هرزمانی که مقدمات این کار فراهم شد، آقای صالحی جزئیات آن را اعلام خواهد کرد. وی افزود: بعد از فراهم شدن مقدمات کار، در طول یکسال باید ۱۲۰ کیلوگرم غنی سازی ۲۰ درصد انجام شود. مطمئن هستیم ظرف یکسال این کار انجام خواهد شد.


سخنان منتشر نشده سردار سلیمانی درباره دوستان انقلاب

۲۱ خرداد ماه سال ۹۰ در جلسه‌ای با حضور پیشکسوتان جهاد و شهادت و برخی فرماندهان سال‌های دفاع مقدس در مسجد ولیعصر(عج) تهران، سردار قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه به بیان گفت که ایران و مصر می‌توانند تاثیر زیادی بر هم داشته باشند. او با بیان اینکه بنیانگذاران اخوان المسلمین در ایران و در تشیع قدسیت دارند افزود: دوستان اساسی انقلاب اسلامی مانند اردوغان و گُل در ترکیه، ماهاتیر محمد در مالزی و... شخصیت‌های اصلی اخوان المسلمین اند.

اقدام عجیب در خصوص سدی که چینی ها در ایران ساختند

جواد منصوری، سفیر اسبق ایران در چیندر گفتگو با «انتخاب» گفت: در دوره احمدی نژاد، وزیر عمران چین گفت «پروژه سد طالقان را ما انجام دادیم، اما ایرانی ها زدند به همت مهندسان ایرانی؛ پیش خودمان گفتیم شاید دلشان می خواهد به مردم شان دروغ بگویند»


احتمال تعطیلی تهران
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا در پاسخ به این سوال که اگر شرایط آلودگی هوا در هفته آینده استمرار داشته باشد و بدتر شود، این کمیته چه برنامه‌ای خواهد داشت، اظهار کرد: اگر وضعیت آلایندگی هوا بدتر شود، پیشنهاداتی را مبنی بر تعطیلی تهران به معاون اول رئیس جمهور و هیأت دولت ارائه خواهیم کرد. وی افزود: اگر غلظت هوا به حدی برسد که با اقدامات انجام شده ایده آل نباشد، تعطیلی موقت یک یا دو روزه را در تهران خواهیم داشت.


 صدور کیفرخواست مقصران هواپیمای اوکراینی تا یک ماه دیگر
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ارسال پیش نویس نهایی گزارش سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی به کشورهای ذیربط و اینکه دو ماه فرصت دارند نظرات و سؤالات خود را برای تیم بررسی سانحه ارسال کنند، گفت:‌ کمتر از یک ماه دیگر کیفرخواست پرونده افرادی که در این سانحه قصور داشته‌اند نیز صادر می‌شود.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها