دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت:140 هزار پرستار در کشور مشغول خدمت به بیماران کرونا هستند؛ بیش از 80 هزار نفر آنها به کرونا مبتلا شدند و 110 نفر آنها در این راه شهید شدند .

به گزارش آوای خزر، محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری  با گلایه از گردش آزادانه 15هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در طول تعطیلات عید افزود: در این ایام 15هزار بیمار کرونایی که تشخیص قطعی داده شده بودند به راحتی و آزادانه در سطح کشور راه افتادند و به سفر رفتند و بار کاری پرستاران و مدافعان سلامت را به شدت بالا بردند.

وی گفت: 140 هزار پرستار در کشور مشغول  خدمت به بیماران کرونا هستند. این جمعیت بزرگ بیش از 14 ماه است که شبانه روز برای نجات جان بیماران زحمت می‌کشند و از جانشان مایه گذاشته اند، اغلب دو هفته کامل از خانواده منفک می‌شوند، بیش از 80 هزار نفر آنها به کرونا مبتلا شدند و 110 نفر آنها در این راه شهید شدند و جانشان را فدا کردند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: در چنین شرایطی آیا روا بود عده ای از مبتلایان قطعی به کرونا آزادانه به مسافرت بروند. با دامن زدن به چرخه گردش ویروس موارد ابتلا و بستری را بالا ببرند و فشار کاری پرستارانی را که زیر بار مسئولیت فرسوده شده اند، بیشتر کنند.

وی افزود: به عنوان نماینده جامعه پرستاری به خاطر این مسئله به وزیر بهداشت، وزیر ارتباطات، وزیر کشور و رئیس سازمان گردشگری معترض هستیم، آنان باید پاسخگوی پرستاران باشند؛ چرا با وجود اینکه سیستم های کنترلی از طریق تلفن‌های همراه و پیامک و اعلام اخطار امکانپذیر بود، در این خصوص کوتاهی شد.

 میرزابیگی گفت: بی توجهی به گسترش کرونا در کشور با مسافرت ها در شرایطی رخ داد که در کشور به شدت با کمبود پرستار مواجه هستیم. براساس استانداردهای جهانی به ازای هر هزار نفر جمعیت حداقل به چهار پرستار نیاز است. این رقم در کشور ما زیر یک نفر و حدود 9 دهم است.

وی افزود: علاوه بر این کمبود، در 14 ماه گذشته حدود 80 هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند و بالغ بر هشت هزار نفر نیز به دلایل مختلفی اعم از بستری، قرنطینه و مسائل مربوط به آن از خدمت منفک شده اند.

میرزابیگی همچنین از روند توزیع واکسن کرونا در کشور انتفاد کرد و گفت: واکسن کرونا در کشور کم است. ما هم قبول داریم ولی همین میزان کم باید عادلانه توزیع شود. دلیل ندارد وزارت بهداشت 45 هزار واکسن را از حدود 100 هزار واکسن به یک سازمان به نام  نظام پزشکی بدهد در حالی که پرستاران در بخش هوم کر (مراقبت در منزل) در حال فدا شدن هستند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: این موضوع و بی عدالتی در واکسیناسیون در دست بررسی است و امیدواریم مسئولان وزارت بهداشت در روزهای آینده این روند را اصلاح کنند.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار