دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در ایران اطلاعات مربوط به بیماری کووید ۱۹ به صورت استانی به صورت دقیق و به تفکیک منتشر نمی‌شود و در اختیار ما قرار داده نمی‌شود تا بتوانیم ارتباطی بین آلودگی هوا و بیماری پیدا کنیم ولی مطالعات زیادی در دنیا انجام شده و می‌توان گفت در شهرهایی که آلودگی هوای بالاتری داشتند، آسیب‌پذیری نسبت به کووید ۱۹ هم بیشتر بوده است.

به گزارش آوای خزر، دکتر کاظم ندافی در پاسخ به سوالی در مورد سرعت بالای انتشار و مرگ‌ومیر ناشی از کووید در شهرهای آلوده، عنوان کرد: ما در یکی از مقالاتی که بر اساس مرور مقالات دیگرِ منتشر شده در دنیا انجام شده بود، این دو موضوع را مورد بررسی قرار دادیم. چیزی که مسلم است این که در جاهایی که آلودگی هوای بیشتری وجود داشته، مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ بالاتر بوده است.

وی ادامه داد: البته این موضوع ممکن است مستقیما هم به آلودگی هوا مربوط نباشد. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به مدت طولانی می‌تواند انواع و اقسام بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و سایر بیماری های زمینه ای را در افراد ایجاد کند. بررسی‌ها نشان داده که گروه‌های خاصی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ آسیب‌پذیرتر هستند. بسیاری از گروه‌های آسیب‌پذیر، آن‌هایی هستند که بر اثر آلودگی هوا به این بیماری‌ها دچار شدند. آلودگی هوا زمینه‌ساز این است که بیماری‌های مختلفی در انسان ایجاد شود و آن بیماری‌ها هم می‌تواند انسان را در برابر بیماری‌های عفونی مثل کووید ۱۹ آسیب‌پذیرتر کند.

استاد مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که در ایران مطالعه‌ای در خصوص ارتباط آمار مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ در شهرهای آلوده انجام نشده، گفت: با این‌که در این بررسی‌ها در ایران انجام نشده؛ ولی مقالات معتبری هستند که این ارتباط را در شهرهای دیگر دنیا نشان داده است.

ندافی در پاسخ به دلیل عدم انجام چنین بررسی‌هایی در ایران گفت: در ایران اطلاعات مربوط به بیماری کووید ۱۹ به صورت استانی به صورت دقیق و به تفکیک منتشر نمی‌شود و در اختیار ما قرار نمی گیرد تا ما بتوانیم ارتباطی بین آلودگی هوا و بیماری را بررسی کنیم. ولی مطالعات زیادی در دنیا انجام شده و می‌توانیم بگوییم در جاهایی که آلودگی هوای بالاتری داشتند، آسیب‌پذیری نسبت به کووید ۱۹ هم بیشتر بودند.

وی ادامه داد: ما به صورت رسمی درخواست کردیم که این آمار را در اختیار ما قرار دهند، ولی این آمار را در اختیار ما نیز قرار ندادند. ما از ابتدا درصدد بودیم که این مطالعه را با داده‌های کشوری نیز انجام بدهیم، ولی موفق نشدیم.

رییس پژوهشکده محیط زیست در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر تغییرات اقلمی و بروز بیماری‌های همه‌گیر مانند کووید ۱۹ گفت: مقالات زیادی در این زمینه منتشر شده، در ایران هم نزدیک به ۲۰ مقاله در مورد تغییر اقلیم و ارتباط آن با بیماری کووید ۱۹ منتشر شده است. ولی اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی برسیم، احتیاج به یک مرور نظام‌مند است تا تمام مطالعاتی که در ایران و سایر کشورها در این زمینه منتشر شده، را به صورت نظام‌مند بررسی کند تا بتوان یک نتیجه کلی گرفت.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: