دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
وقتی شهرداری و شورای شهر آستین همت بالا می‌زنند؛
برگزاری دومین جشنواره مردمی گیاهان دارویی در نکا
دومین جشنواره مردمی گیاهان دارویی به همت شهرداری و شورای شهر نکا به احتمال زیاد در هفته سوم خردادماه جاری برگزار می‌شود

برگزاری دومین جشنواره مردمی گیاهان دارویی در نکا

به گزارش آوای خزر، دومین جشنواره مردمی گیاهان دارویی شهرستان نکا با محوریت گل‌گاوزبان قرار است خردادماه امسال به همت مجموعه شهرداری و شورای شهر نکا برگزار شود.

نخستین دوره این جشنواره در تیرماه سال ۹۹ به اجرا درآمد و تاحدودی توانست از یک‌سو به شناسایی این گیاه دارویی پُرخاصیت بپردازد، قابلیت‌های کشت گیاهان دارویی در اراضی بالادست، میانی و دشت را به مردم استان و کشور معرفی کند، و از سوی دیگر به خلأ‌های موجود در صنایع تبدیلی گریزی بزند و هم اینکه حوزه گردشگریِ کشاورزی و بوم‌گردی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

این تأثیر تا جایی بوده که برخی از شهروندان شهر‌های اطراف نکا این‌روز‌ها به‌دنبال تهیه گل‌گاوزبان از روستا‌های تابعه نکا هستند و حتی مایلند خودشان به روستا رفته و گل‌گاوزبان را دست‌چین کنند.

روز چهارشنبه ۱۲ خردادماه، در نشست شورای شهر به بررسی این رویداد که از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی حائز اهمیت است، پرداخته شد.
 
برگزاری دومین جشنواره مردمی گیاهان دارویی در نکا
 
کشت گیاهان دارویی در ۵۰۰ هکتار از اراضی نکا

رییس شورای شهر نکا با اشاره به پرورش گیاهان دارویی در بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی نکا با ۲ هزار کاربر و رتبه ممتاز نکا در این زمینه به نسبت جمعیت ساکن، اظهار می‌دارد که بستر لازم جهت سرمایه‌گذاری در بخش گیاهان دارویی فراهم شده است و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.

"علی داد" به نقشی که معرفی و تبیین این سرمایه خدادادی در اشتغال و اقتصاد دارد اشاره و عنوان می‌کند که از یک سو بهره‌وری و از سوی دیگر نیز ارزش افزوده بیشتری با راه‌اندازی صنایع تبدیلی در حوزه گیاهان دارویی ایجاد می‌شود.
 
برگزاری دومین جشنواره مردمی گیاهان دارویی در نکا
 
رتبه نخست نکا در تولید تمشک، هلو و شلیل و گل‌گاوزبان

عضو دیگر شورای شهر نکا، به نقش طب سنتی در درمان بیماری‌ها و آلام اشاره و عنوان کرد: شهر نکا در تولید اقلام دارویی به‌ویژه گل گاوزبان در کشور شاخص است، اما به دلیل نبود سیاست‌های درست برای ایجاد ارزش افزوده، مغفول مانده است.

"غلام آرست"همچنین برگزاری جشنواره‌های "هلو و شلیل" و "تمشک" در چند دوره، و جشنواره گل گاوزبان در سال گذشته را شاخصه‌ها و برند‌های مهمی برای شهرستان نکا عنوان کرد.

"سید مهدی موسوی آبلویی" عضو دیگر شورای شهر نکا نیز با اشاره به جشنواره‌های برگزارشده، اثربخشی آن‌ها را در اشتغالزایی و درآمد پایدار مورد توجه قرار داد و در این زمینه بحث آموزش را ضروری دانست.

وی، موضوع ارزش افزوده را جزیی جداناپذیر از زنجیره تولید عنوان و اظهار کرد که برای رسیدن به ارزش افزوده بالا که هر تولیدکننده‌ای باید آن را لیست اهداف خود داشته باشد؛ فرآوری گیاهان دارویی (عصاره و اسانس) توسط خودِ تولیدکنندگان یک ضرورت در بازار رقابتی است.

جشنواره بومی – محلی فرصتی برای معرفی گردشگری منطقه

"نوابه بخشی" یکی دیگر از اعضای شورای شهر نکا نیز با تأیید سخنان همکاران خود، به وارَسی گردشگری در این رویداد پرداخت و با مداقّه روی آن، جشنواره گیاهان دارویی را یک فرصت برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری نکا دانست.

شهردار نکا نیز موافقت خود را با برگزاری جشنواره اعلام و به این موضوع پُرتکرار، اما قابل عرض اشاره کرد که مازندرانِ صنعتی، گردشگری و کشاورزی را باید در دل همین جشنواره‌های بومی – محلی جست.
 
برگزاری دومین جشنواره مردمی گیاهان دارویی در نکا

جشنواره باید اتفاق مهم در پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها را رقم بزند

"موسی خلیلی" با اشاره به سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بیان داشت که نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها در خصوص جشنواره باید برگزاری یک اتفاق و خروجی مهم در راستای همین شعار سال را رقم بزند.

وی همچنین به برگزاری چندین دوره جشنواره‌های تمشک، هلو و شلیل و گیاهان دارویی در شهرستان نکا اشاره و اظهار کرد: باید به سمتی برویم که هم شناخت مردم نسبت به گیاهان دارویی ارتقا یابد و هم شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت خرید تولیدات گیاهی در منطقه رغبت کنند.

عضو انجمن ملی تغذیه سالم و دبیر دومین جشنواره گیاهان دارویی شهرستان نکا در سخنانی از همت شهردار و اعضای شورای شهر نکا ابراز رضایتمندی کرد و این تعامل را عاملی در جهت پیشبرد بهتر برنامه‌های جشنواره دانست.

"محمدرضا شعبانی" با اشاره به مرغوبیت گیاه دارویی گل گاوزبان در نکا، بیان کرد: سالانه میلیارد‌ها تومان حجم مبادلات گل گاوزبان در مناطق بالادست نکا است که خروجی و تأثیر آن را در اقتصاد شهری می‌بینید.

رامسر و نکا تولیدکنندگان گیاهان دارویی در مازندران هستند

وی با اعلام اینکه کشت گیاهان دارویی در شهر‌های رامسر و نکا بیشتر از سایر مناطق این استان است، افزود: رامسر با ۱۰۰ تا ۱۲۰ هکتار و نکا با سطح زیر کشت ۵۰۰ هکتار، از مناطق دارای قابلیت بالای تولید گیاهان دارویی در استان و کشور هستند.

عضو انجمن ملی تغذیه ایران با بیان اینکه کشت گیاه دارویی گل محمدی نیز با مدیریت خوبی در نکا دنبال می‌شود، اظهار می‌دارد که تولید در ۳۰ هکتار از مزرعه تنها به همین منظور و جهت مصارف کارخانجات دارویی را در نکا دنبال می‌کنیم.

شعبانی همچنین به بخش‌های مختلف این جشنواره اعم از داوری نمونه‌های ارائه شده و انتخاب تولیدکنندگان برتر، پرده‌برداری از تمبر جشنواره، بخش فیلم و عکس و بخش نوآرانه پرداخت و گفت: سعی شد که این جشنواره‌ی مردم‌نهاد با کمترین هزینه و بیشتر با کار جمعی، دوستانه و مردمی با هدف معرفی ظرفیت‌های شهرستان نکا، و کمک به اقتصاد و اشتغال پایدار، در منطقه برگزار شود.

براساس نظر اعضای این نشست، زمان پیشنهادی جشنواره ۱۸ تا ۲۵ خردادماه ۱۴۰۰ است، سال گذشته جشنواره گل گاوزبان در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا برپا شد و امسال همین مکان، یکی از گزینه‌های برپایی جشنواره است.


انتهای پیام/۱۰۰۱
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها