به گزارش آوای خزر، آذرماه سال99 بود که «مصطفی سالاری»، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: «پروژه نسخهنویسی الکترونیک و حذف دفترچههای کاغذی یکی از مهمترین اولویتهای ما محسوب میشود و بهصورت هفتگی روند پیشرفت این برنامه را بررسی میکنیم.» پس از آن، سامانهای طراحی شد تا نسخه الکترونیکی در آن بارگذاری شوند. اما ظاهرا با گذشت چندماه برخی از ایرادهای اولیه پابرجاست و مثلث پزشک، بیمار و داروخانه یا مراکز درمانی از آن رنج میبرند.خبرنگار «صبحنو» برای مشاهده عینی این معضل به بیمارستان معیری تهران رفته است.
فرزندش روی دستش در حالی پر پر زدن است و با هزار و یک زحمت خودش را به بیمارستان میرساند. سراسیمه از در اورژانس وارد میشود. نگاهی به ازدحام جمعیت در اورژانس میاندازد. ولی بیاعتنا به شلوغی وارد میشود و در حالی که فرزندش از درد به خود میپیچد او را روی صندلی مینشاند و دنبال تشکیل پرونده از طرفی به طرف دیگر میدود.
در نهایت پذیرش اورژانس برگه رسید بارکدداری را به او میدهد و میگوید: «بروید صندوق.» با نگرانی از هزینه بالای درمان از آن طرف شهر به بیمارستان دولتی و طرف قرار آمده است ولی با این حال نگاهی به برگ پذیرش میاندازد تا مبلغ قابل پرداخت را پیدا کند که بررسیهای چند دقیقهای نتیجه بخش نیست. دست آخر دل به دریا می زند و به صندوق مراجعه میکند.متصدی صندوق نگاهی به برگه میاندازد و بدون نگاه کردن به مراجعهکننده میگوید: «یک میلیون تومان.» رنگ از رخسارش میپرد. با صدایی لرزان میگوید: «مگر بیمارستان طرف قرارداد بیمه نیست.» صندوقدار پاسخ میدهد: مگر بیمه داری؟» مرد میگوید: «بله! مطمئنم اعتبار دارد و تازه سیستم را چک کردم.» متصدی صندوق برگه صادر شده از پذیرش را به او پس میدهد و میگوید: برو پذیرش درستش کن وگرنه یک میلیون تومان پیش پرداخت است و هزینهات چندبرابر این حرفها میشود.»
مرد مستأصل خودش را به پذیرش میرساند. جلوی پذیرش شلوغ است. نگاهی همراه با نگرانی به فرزندش میاندازد و از استرس این پا و آن پا میکند که نوبتش شود. بدون تمرکز و بریده بریده با مسوول پذیرش صحبت میکند که بیمهام اعتبار دارد چطور نرخ را آزاد حساب کرده است. متصدی پذیرش آهی از ته دل میکشد و میگوید: کارت ملیتان را بدهید تا چک کنم.»
چندبار شماره ملی فرد بیمه شده را وارد میکند اما دست آخر مسوول پذیرش میگوید: «سیستم خطا میدهد.» متصدی پذیرش وقتی چهره نگران مرد را می ببیند از وضعیت نابسامان آنلاین شدن نسخهها شروع به اعتراض میکند و میگوید: «آقا نگران نباش. این مشکل اکثر مراجعهکنندههاست. مثلا سیستم را آنلاین کردهاند ولی برای نامنویسی افراد تحت تکفل باید به بیمه مراجعه کنید.»
متصدی که مرد باوجدانی است با تلفن همراهش کد ملی بیمه شده را استعلام میکند و میگوید: «بیمهات اعتبار دارد. صبرکن الان برایت درستش میکنم. نگران نباش.» مرد حدود نیم ساعت در حالی که فرزندش را در آغوش گرفته است روی صندلی فلزی مینشیند. متصدی پذیرش بعد از راه انداختن کلی بیمار اورژانسی با چهرهای خندان مرد را صدا میکند و میگوید: «بیا درست شد. نیاز نیست به صندوق بروی.مستقیم پیش دکتر بروید.» انگار دنیا را به مرد دادهاند. فرزندش را در آغوش میگیرد تا دکتر معاینهاش کند. این مراجعهکننده در گفتوگو با «صبحنو» درباره وضعیت نابسامان حذف شدن دفترچه بیمه میگوید: «خدا ازشان نگذرد. با این وضعیتی که برای بیمه درست کردهاند فقط دردسر درست کردهاند. تاکنون چندبار دکتر رفتهام که هربار آزاد حساب کردهاند. آقایان هیچ کاری برای مردم انجام نمیدهند و دیگر نمیدانند از چه طریقی مردم در فشار قرار دهند.»
همه معترض هستند
فرد دیگری لنگان لنگان بهدنبال تشکیل پرونده پزشکی در اورژانس است. میگوید: «در مسیر محل کار بود که پایم لای در اتوبوس گیر کرده که دچار شکستگی شد. حالا آمدهام به بیمارستان کارت ملی ارائه دادهام که میگویند اعتبار ندارد. با محل کار تماس گرفتم و درباره واریز نکردن حق بیمه گلایه کردم که همکارانم لطف کردند در سیستم چک کردند. مشخص شد که شرکت هرماه مبلغ حق بیمه را پرداخت کرده است. اما گویا مشکلی در سیستم وجود دارد که باید پیگیری شود.» این بیمار که تمایلی به بیان نامش ندارد، میگوید: «وقتی با تلفن همراه استعلام میگیرم بیمهام اعتبار دارد ولی از طریق سیستم اعتبار نمیدهد. چند ساعت درگیر این موضوع بودم که دست آخر مجبور شدم آزاد حساب کنم. درد امانم را بریده است. من نمیدانم وقتی بستر مناسبی برای کار نداریم چرا مسوولان ما اصرار به اجرای آن دارند.»پزشکان و داروسازان اما معتقدند که این طرح اگرچه میتواند مزایایی داشته باشد اما هنوز بستر مناسبی برای اجرای بهینه ندارد.
با اجرای این طرح قرار بود که پرداخت سهم بیمه به داروخانه آنلاین پرداخت شود که برخی از داروخانه 6تا 7ماه است که دریافتی نداشتهاند. اغلب داروخانه دارها میگویند این طرح تنها برای سازمانهای بیمهگر صرفهجویی اقتصادی برای صدور دفترچه و کاهش کارکنان را به همراه داشته است. داروخانه جدا از پرداخت هزینه اینترنت مجبور هستند برای ثبت و استعلام نسخهها یک نفر را استخدام کنند. این موضوع جدا از بالا بردن هزینهها برای داروخانهدارها و معطلی بسیاری برای بیماران به همراه دارد.
قطعی و وصلی دائمی اینترنت و پیچیدگی سامانه ثبت نسخ یکی از دردسرهای اصلی پزشکان است. سرعت کم اینترنت و ثبت نشدن برخی نسخهها در سامانه از دیگر مسائلی است که پزشکان و داروسازان با آن مواجه هستند./صبحی نو
انتهای پیام/1005