دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
علائمی که درباره پوکی استخوان هشدار می‌دهند، کدام‌اند؟

به گزارش آوای خزر، آیا ممکن است بیماری استخوانی داشته باشید؟ پوکی استخوان (Osteoporosis) یک بیماری استخوانی است که احتمال شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد.

 

علائم هشدار درباره پوکی استخوان

 

پوکی استخوان می‌تواند بر همه استخوان‌های بدن، تأثیر بگذارد. تشخیص پوکی استخوان با اندازه‌گیری تراکم استخوان، امکان‌پذیر است. اگر پوکی استخوان در شما تشخیص داده شده است، جهت مقابله با شکستگی‌ها، شرایط خود را تغییر دهید.

در صورتی که آزمایش‌های مناسب انجام شوند، استئوپروز (پوکی استخوان) به‌راحتی قابل تشخیص است و پس از آن، درمان آغاز می‌شود. دانستن زمان مناسب، جهت آزمایش تراکم استخوان، می‌تواند به تشخیص بیماری کمک کند و شما می‌توانید درمان را شروع کنید.
 
علائم هشدار دهنده پوکی استخوان
 
بهترین درمان پوکی استخوان، جلوگیری از آن، قبل از توسعه هرگونه نشانه است. بنابر این، مهم است که عوامل خطرساز خود را جهت توسعه پوکی استخوان و در نتیجه، احتمال ابتلا به این بیماری درک کنید. برخی از نشانه‌های هشدار دهنده که شما باید با پزشک خود درباره سلامت استخوان صحبت کنید، عبارت‌اند از:
 
۱. شکستگی با انرژی پایین: شکستگی‌ها در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه شکستگی با انرژی بالا و شکستگی با انرژی پایین تقسیم می‌شوند. شکستگی نوع اول در اثر بروز حوادث سنگین مانند تصادفات، سوانح کاری و بلایای طبیعی مانند زمین لرزه است و نوع دیگر در افراد سالمند با زمینه پوکی استخوان و افزایش سن به‌وجود می‌آید.
 
اغلب افراد، مبتلا به شکستگی استخوان شده‌اند، اما معمولا یک ضربه شدید باعث آسیب می‌شود. شکستگی‌ها پس از سقوط از ارتفاع، تصادف خودرو یا آسیب‌های ورزشی، معقول به‌نظر می‌رسد، اما هنگامی که استخوان با حداقل نیرو شکسته شود، باید پوکی استخوان نیز در نظر گرفته شود.
 
۲. درد استخوان ناشناخته یا درد مفصلی: علل زیادی منجر به درد استخوان و مفصل می‌شوند، اما پوکی استخوان نیز ممکن است در این علائم شرکت کند. هنگامی که استخوان‌ها قدرت کافی جهت نگه داشتن وزن بدن را ندارند، آسیب مفصلی می‌تواند رخ دهد. درد ناشناخته استخوان یا مفاصل، ممکن است سلامت استخوان را مورد توجه قرار دهد.
 
۳. کاهش قد یا خم شدن: شکستگی‌های فشاری ستون فقرات ممکن است ناشناخته یا متعلق به آسیبی در پشت باشند. هنگامی که چند مهره آسیب می‌بینند، ممکن است از قد افراد کاسته شود و انحنا در ستون فقرات ایجاد شود. در صورت نیاز به آزمایش تراکم استخوان، با پزشک خود مشورت کنید.
 
پوکی استخوان، تنها می‌تواند با دانستن تراکم استخوان شما تشخیص داده شود و بهترین روش درمان، هنگامی امکان‌پذیر است که میزان پوکی استخوان مشخص شود.
 
 
عوامل مؤثر بر پوکی استخوان
 
الف: چیز‌هایی که نمی‌توانید کنترل کنید و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهند.
 
این‌ها عوامل خطری هستند که شما نمی‌توانید کنترل کنید. آن‌ها مواردی هستند که با شما متولد شده یا ایجاد شده‌اند که در نهایت شما را در دسته افرادی با احتمال زیاد ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهند. هر چقدر تعداد این عوامل خطرناک بیشتر باشد، بیشتر باید مراقب سلامت استخوان باشید.
 
- جنس مؤنث
 
- سابقه خانوادگی پوکی استخوان
 
- سن بیش از ۶۵ سال
 
- یائسگی زودرس (شامل برداشت تخمدان قبل از ۴۵ سالگی)
 
- شرایط سوء جذب (مانند بیماری سلیاک یا کرون)
 
- اختلالات غدد درون‌ریز (مانند بیماری تیروئید یا پاراتیروئید)
 
- سرطان (مانند میلوما یا لنفوم)
 
 
ب: چیز‌هایی که می‌توانید کنترل کنید و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در شما افزایش می‌دهند.
 
- سیگار کشیدن
 
- مصرف بیش از حد الکل
 
- رژیم غذایی ضعیف
 
- کمبود کلسیم یا ویتامین D
 
- شیوه زندگی کم‌ تحرک
 
این‌ها انتخاب‌هایی هستند که در زندگی، در اختیار خود دارید. انتخاب برخی از شیوه‌های زندگی، بر سلامت استخوان‌های شما اثر می‌گذارد و احتمال رخداد مشکل در سلامت استخوان را افزایش می‌دهد.
 
 
دیگر عوامل خطر پوکی استخوان
 
شرایط و دارو‌هایی نیز وجود دارند که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهند. با این حال، ممکن است به‌راحتی قابل تشخیص نباشند. به‌عنوان مثال، متوقف کردن دارو‌هایی که تشنج را درمان می‌کنند، ممکن است امکان نداشته نباشد، اما هنگام ارزیابی خطر ابتلا به پوکی استخوان، این داروها را باید در نظر گرفت.
 
- برخی از دارو‌های تشنج (مانند دیلانتین، Dilantin)
 
- استروئید‌های خوراکی (مانند پردنیزولون، Prednisone)
 
- لیتیم
 
- درمان‌های مخرب ایمنی
 
- برخی از انواع شیمی‌درمانی
انتهای پیام/1005
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها