دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دولت جدید باید وضعیت را درک کند و حرف‌های کارشناسی وزارت بهداشت را گوش کند و به آن عمل کند، زیرا احتمال چهار رقمی شدن مرگ‌های کرونایی وجود دارد.
به گزارش آوای خزر؛ آقای دکتر علیرضا ناجی درباره روند فعلی بیماری کرونا با غلبه سویه دلتا در کشور، گفت: اولا باید توجه کرد که هنوز در برخی شهر‌ها به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم. درباره شهر‌هایی که اقدامات درست انجام شد، موج کنترل شد. به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان با ورود گروه دکتر سوری و واکنش سریع که اقدامات مناسب را انجام دادند، روند نزولی را شاهدیم، اما در بسیاری از شهر‌ها هنوز این روند نزولی وجود ندارد. به عنوان مثال در استان خراسان و مشهد می‌بینیم که هنوز به موج قله نرسیدیم.
 
وی افزود: اینکه دست روی دست بگذاریم و نظاره‌گر باشیم تا بیماری سیر طبیعی خودش را طی کند، تأسف‌بار است، بلکه باید اقدامات لازم را انجام دهیم. هم اکنون احتیاج داریم، به جز اینکه شهر‌ها را قرنطینه کامل (لاک‌داون) کرده و سکون ایجاد کنیم، به انجام آزمایش‌های بسیار زیاد روی آورده و به صورت مناسب به بیماران رسیدگی کنیم. حال این رسیدگی می‌تواند درمان سرپایی، قرنطینه کردن و ایزولاسیون و... باشد و در کنار آن واکسیناسیون را هم افزایش دهیم. این قوانین باید به درستی انجام شود.
 
کشور‌های موفق در کنترل کرونا چه کرده اند؟
آقای دکتر ناجی تأکید کرد: این اقدامات در شرایط بحرانی فعلی باید انجام شود. نکته مهم‌تر این است که ما باید از وقوع بحران جلوگیری کنیم که همان اقداماتی است که کشور‌های موفق در کنترل کرونا مانند چین و استرالیا انجام می‌دهند. به عنوان مثال شاهدیم که با شناسایی یک مورد بیماری در ملبورن، فورا شهر ملبورن قرنطینه می‌شود و شروع به تست‌های وسیع می‌کنند یا در چین چند مورد بیماری در ووهان دیده می‌شود، فورا کل استان قرنطینه و تست به صورت میلیونی انجام می‌شود. این کشور‌ها دست روی دست نمی‌گذارند و نظاره نمی‌کنند تا یک بحران ایجاد شود، شهر‌ها پشت سر هم قرمز شوند، تعداد بیماران افزایش یابد و بحران ایجاد شود و فشار بسیار زیاد به کادر درمان وارد شود. در شرایط بحران مطمئنا کاستی‌های زیادی ایجاد می‌شود.
 
انتهای میام/1005
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها