دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
رسانه‌ها در سه گروه حامی طالبان، مخالف آن و گروه ‏بی‌طرف، به ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های خبری خود درباره تحولات ‏افغانستان پرداختند که رویکرد آنها در سایه ‏سیاست‌های دولت‌های منطقه شایان واکاوی است.

به گزارش آوای خزر، همگام با تحولات افغانستان، رسانه‌های عرب‌زبان منطقه همسو با ‏رویکرد‌های سیاسی دولت‌های متبوع خود به پوشش رخداد‌های افغانستان پرداختند. ‏

رسانه‌ها در سه گروه حامی طالبان، مخالف آن و گروه ‏بی‌طرف، به ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های خبری خود درباره تحولات ‏افغانستان پرداختند که رویکرد آنها در سایه ‏سیاست‌های دولت‌های منطقه شایان واکاوی است.

حمایت از طالبان
شبکه الجزیره قطر از روز‌های نخست پیشروی‌های طالبان در ‏افغانستان رویکرد تبلیغی حمایتی در پیش گرفت که کاملاً در ‏جهت سیاست خارجی قطر بود. پس از سقوط ارگ ریاست‌جمهوری ‏افغانستان، دوربین الجزیره تنها دوربین رسانه‌ای بود که تصاویری ‏اختصاصی از داخل ارگ پخش کرد. ‏الجزیره در حالی بر پیشروی طالبان متمرکز بود که در خبر‌ها و ‏گزارش‌های خود به یکی از مهم‌ترین اسباب و علل این شکست ‏یعنی فرار نیرو‌های آمریکایی و خیانت آنها به ‏دولت و ارتش افغانستان اشاره نمی‌کرد. البته، این گزاره مهم و حائز اهمیت، بین الجزیره و رسانه‌های ضد گروه طالبان مشترک است.

مخالفت با طالبان
خط‌سیر تبلیغی رسانه‌های وابسته به عربستان و امارات متحده در جهت خلاف سیاست اعلام‌شده دو کشور قرار دارد؛ وزارت امور خارجه عربستان در نخستین واکنش رسمی به قدرت ‏گیری طالبان در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد «عربستان از ‏مردم افغانستان و گزینه‌های آن بدون دخالت دیگران حمایت می‌کند. ‏

ریاض ابراز امیدواری کرد طالبان و ‏همه طرف‌های افغان برای حفظ امنیت و ثبات و جان و دارایی ‏مردم این کشور عمل کنند.» ‏ جهت تبلیغی و ترویجی رسانه‌هایی مانند «العربیه» و «الحدث» ‏ و نیز رسانه‌های امارات عربی متحده مانند ‏ «اسکای‌نیوز عربی» ‏برخلاف سیاست رسمی کشور متبوع‌شان است. با بررسی درون‌مایه برنامه‌های تولیدی این رسانه‌ها، این برآیند حاصل می‌شود که آنها به شیوه‌های مختلف و شگرد‌های رسانه‌ای و تبلیغی مرسوم، رویکرد «ضد طالبان» در پیش گرفته‌اند که کاملاً مغایر سیاست اعلام‌شده آنها به‌شمار می‌رود.

شبکه ‏تلویزیونی العربیه، روی کار آمدن طالبان در افغانستان را ‏سبب‌ساز ‏تقویت گروه‌های تروریستی در اقصی نقاط جهان مانند «گروه الشباب» در سومالی و «القاعده» در یمن و غرب آفریقا تحلیل کرد و حتی ‏فراتر رفت و گروه‌های مقاومت ‏مانند جهاد اسلامی و حماس و حزب‌الله و گروه انصار الله یمن را ‏ ‏هم‌ردیف گروه‌های تروریستی تحلیل و تفسیر کرد. بنابراین، سیاست ‏عربستان سعودی و ‏امارات در جهت بازنمایی خشونت و توحش و ‏ترور و ارعاب از گروه طالبان با اشاره به پیشینه منفی ‏این گروه در ‏افغانستان است و در عین حال به عنصر حائز اهمیت یعنی آمریکا و ‏شکست آن و تنها رها کردن ارتش افغانستان در برابر ‏طالبان اشاره نمی‌کنند‌‏.

در واقع، دیپلماسی عمومی کشور‌های عربستان و امارات معطوف به ‏هراس‌افکنی و وحشت‌انگاری ‏از گروه طالبان است که با هدف ‏برانگیختن افکار عمومی و رسانه‌ها برای تحت فشار قرار دادن ‏دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکاست تا در سیاست‌های خود در قبال افغانستان بازنگری کند؛ زیرا تصمیم آمریکا برای برون‌رفت از افغانستان منجر به تصمیم ‏دیگری خواهد شد که همان خروج از عراق ‏و به‌طور کلی سراسر خاورمیانه ‏است که مغایر با سیاست‌های عربستان سعودی است. از این رو رسانه‌های ‏آن از بام‌تاشام بر عنصر وحشت ‏از گروه طالبان و سنجش آن با گروه‌های ‏تروریستی مانند القاعده و ‏گروه الشباب تأکید می‌کنند.

واقع بینی در خصوص به قدرت رسیدن طالبان
در این میان گروه سوم رسانه‌های منطقه مانند شبکه «المیادین» ‏ یا برخی مطبوعات عربی ‏مانند روزنامه «رأی الیوم» لندن، ‏سیاست بی‌طرفانه‌ای در پیش گرفته‌اند. بر عکس دو گروه اول، این رسانه‌ها ‏برجسته‌سازی ‏عنصر خیانتکاری آمریکا به ارتش‌ها و دولت‌های تحت حمایت ‏را در دستور کار ‏خود قرار داده و به رژیم‌های عربی هشدار می‌دهند که سرنوشت تکیه بر آمریکا چیزی جز سرنوشت ‏اشرف غنی نخواهد بود. ‏ این رسانه‌ها در عین حال، بین گروه طالبان و ‏گروه‌های تروریستی مانند القاعده یا داعش تمایز ‏قائل ‏می‌شوند و تأکید می‌کنند طالبان نه به‌دنبال اقدامات خرابکارانه و ‏تروریستی در سطح دنیا ‏بلکه به‌دنبال ایجاد حکومت اسلامی در ‏افغانستان و اخراج نیرو‌های اشغالگر آمریکا از این کشور ‏است. ‏خط‌مشی این رسانه‌ها در واقع، به خط‌مشی سیاسی محور مقاومت نزدیک ‏است که بر ضرورت خروج ‏اشغالگران آمریکایی از منطقه و واگذاری ‏امنیت منطقه به کشور‌ها و مردم منطقه تأکید می‌کنند. ‏

در این چارچوب، پایگاه خبری «النشره» لبنان در یادداشتی به قلم «حسن حردان» ‏نویسنده لبنانی، ‏خروج آمریکا از افغانستان را سرآغاز ‏خروج این کشور از سایر مناطق خاورمیانه و شکست و ‏ناکامی و ‏افول ‏قدرت آمریکا در جهان و حرکت به سمت نظام چند قطبی تفسیر کرد و ‏نوشت: طبیعی ‏است که این ‏شکست و فرار خفت‌بار آمریکا از ‏افغانستان، خروج آن از عراق و سوریه را تسریع ‏کند؛ زیرا اگر ‏خارج ‏نشود، نیروهایش در جنگی فرسایشی که مقاومت ملی این دو کشور ‏علیه آمریکا به ‏راه می‌اندازند، ‏غرق خواهد شد و در آن صورت، ‏تصمیم برای خروج تحت ضربات مقاومت و حتی ‏بدون حفظ ‏آبرو ‏خواهد بود. ‏

همچنین، ‏‏ «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رأی الیوم» در یادداشتی در‌این‌باره، نوشت: فروپاشی دولت تحمیلی آمریکا و ذوب شدن ارتش ‏بیش از ‏‏۳۰۰ هزار نفری تحت حمایت آمریکا بدون شلیک حتی یک گلوله و فرار رئیس جمهور افغانستان به امارات به عنوان ‏پناهگاه جدید سیاستمداران فراری از ‏کشورهایشان، همگی نشان از شکست ‏الگوی ‏جنگ‌ها و دخالت‌های نظامی آمریکا در جهان دارد‏. در این خط‌سیر تبلیغی، روزنامه «القدس العربی» لندن نیز با انتقاد از نحوه ‏حضور آمریکا در افغانستان و اشاره به حمایت همیشگی این ‏کشور از ‏رژیم صهیونیستی در ارتباط با مسائل جهان اسلام و تخریب کشور‌های ‏اسلامی نوشت: باید این ‏سؤال را بپرسیم که کدام دموکراسی را آمریکا ‏در طول ۲۰ سال بنا نهاد؟ آمریکا کاری جز ویرانگری و ‏چپاول و ‏قرارداد‌های محرمانه انجام نداد‏.

نکته آخر
به نظر می‌رسد تحولات پرشتاب افغانستان بیش آنکه در سیاست‌های اعلامی دولت‌های منطقه نمود یابد و در موضع‌گیری‌های مسئولان آنها نمایان شود، در رسانه‌های این کشور‌ها بدون روتوش نمایان شد. در واقع، دیپلماسی عمومی برخی کشور‌ها و دستگاه‌های تبلیغی آنها در سطح منطقه نمایانگر تناقض سیاست‌های اعلام‌شده آنها درباره تحولات افغانستان بود. در‌این‌باره، سیاست عربستان سعودی با رویکرد‌های رسانه‌های و دیپلماسی عمومی آن بیش هر کشور دیگری شایان اهتمام است، زیرا رسانه‌های آن جهت واقعی سیاست آن را در قبال افغانستان و گروه طالبان بیش از مواضع رسمی این کشور و دستگاه دیپلماسی آن نمایانگر ساختند.

پژوهشگر: جلال چراغی

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها