دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
نگرانی از اجرا نشدن رتبه‌بندی فرهنگیان رقم خورد
به دنبال برگزاری تجمعات صنفی معلمان، شماری از مدارس در شیراز به حال تعطیلی در آمد و کلاس‌ها در آغاز سال تحصیلی جدید برگزار نشد.

به گزارش آوای خزر، به نقل از روزنامه اعتماد، تعطیلی کلاس‌ها در برخی مدارس شیراز تا پایان هفته جاری ادامه دارد. معلمان خواهان تصویب و اجرای لایحه رتبه‌بندی هستند، لایحه‌‌ای که می‌گوید حقوق معلمان باید دست‌کم ۸۰ درصد حقوق استادان دانشگاه‌ها باشد. لایحه رتبه‌بندی معلمان اسفند ۱۳۹۹ به مجلس ارایه شد و کلیات آن ۱۸ خرداد امسال به تصویب رسید اما جزییات این لایحه هنوز تصویب نشده است. بر اساس این لایحه معلمان در ۵ گروه با نام‌های معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه‌بندی می‌شوند و حقوق‌شان نیز در هر حال نباید کمتر از ۸۰ درصد حقوق استادان دانشگاه باشد.


نگرانی از اجرا نشدن رتبه‌بندی معلمان
مزبان حبیبی، یکی از معلمان در شیراز در خصوص تجمعات صنفی اخیر به «اعتماد» گفت: «در پی تلاش‌های چند سال اخیر فرهنگیان در مورد اجرای تبصره یک ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد تکلیف دولت در ایجاد سازوکاری مناسب جهت پرداخت حقوق‌های مشابه به مشاغل در شرایط مشابه و همچنین اجرای تبصره سه ماده ۲۹ قانون برنامه توسعه ششم مبنی بر تصویب و اجرای رتبه‌بندی معلمان و در نهایت اجرای راهکار ۱۲ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، متاسفانه پس از ۱۴ سال تعلل و کارشکنی، در اسفند ۱۳۹۹ لایحه موسوم به رتبه‌بندی معلمان از طرف دولت به مجلس ارسال و اعلام وصول شد و باز هم شوربختانه، تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان چنان مشمول مرور زمان شده که بیم آن می‌رود اجرای آن به عمر برنامه توسعه ششم هم نرسد و به همین دلیل و دلایل دیگر معلمان را به اجبار وادار به واکنش کرده است.»


بدعهدی دولت و مجلس برای اجرای رتبه‌بندی معلمان
حبیبی در ادامه صحبت‌هایش در مورد دلایل اعتراض‌های معلمان از پیش از شروع سال تحصیلی افزود: «تجمع‌های مکرر معلمان از اوایل شهریور امسال یکی از واکنش‌های فرهنگیان به بدعهدی‌های گذشته دولت و مجلس در اجرای رتبه‌بندی معلمان است و فرهنگیان تا قبل از اجرای این رتبه‌بندی نمی‌توانند به آنها اعتماد کنند و لذا انتظار داریم برای بازگشت آرامش نسبی به حوزه آموزش، نسبت به تصویب و اجرای سریع لایحه رتبه‌بندی معلمان اقدام شود.» این دبیر گفت: «خواسته‌های اصلی معلمان در اولویت اول، تصویب و اجرای رتبه‌بندی معلمان در سریع‌ترین زمان ممکن و نهایتا تا آخر شهریورماه بوده که محقق نشد.»


عرصه بر معلمان تنگ شده
به گفته مزبان حبیبی، انباشت مطالبات معوق معلمان و تاخیرهای چند ده ساله در پرداخت آنها و عدم اجرای قوانین مربوط به افزایش سطح معیشت و حقوق آنها، چنان عرصه را بر این قشر تنگ کرده که برخلاف میل مجبور به تجمع‌های اعتراضی شده‌اند.
او از پرداخت «سرانه دانش‌آموزی به مدارس که مدیران را ناچار نکند از اولیا پول دریافت کنند، مطالبات معوق از جمله پاداش بازنشستگی، پرداخت حق‌التدریس‌ها، حق‌الزحمه برگزاری امتحانات نهایی که چندین دوره پرداخت نشده، حق‌الزحمه تصحیح اوراق که چندین دوره پرداخت نشده، حق ماموریت معلمان، کمک هزینه ازدواج فرزندان معلمان، حق سفر معلمان، اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی برای رایگان بودن تحصیل، پاداش معلمان بازنشسته در استان فارس و...» به عنوان دیگر خواسته‌های معلمان نام برد.


معلمان به اجرا نشدن قانون معترض هستند
غفار جلالی، دبیر ریاضی نیز در خصوص دلیل تجمعات صنفی اخیر معلمان در شیراز به «اعتماد» گفت: «تجمعات به دلیل بدقولی نمایندگان مجلس و دولت در اجرای رتبه‌بندی معلمان بوده است.» حرف‌های او هم اشاره به وعده‌های عملی نشده دارد. او توضیح داد: «با توجه به اینکه در ماده ۶۳ برنامه ۵ ساله ششم توسعه که امسال آخرین سال اجرای آن است، مصوب شده که رتبه‌بندی معلمان صورت بگیرد و حقوق معلمان با حقوق اساتید دانشگاه همسان‌سازی شود و در هیچ یک از موارد معلمان کمتر از ۸۰ درصد حقوق اساتید دانشگاه دریافت نکنند اما متاسفانه این قانون اجرا نشده و معلمان نسبت به این مساله معترض هستند. اعتراض بعدی معلمان درخواست برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین است. معلمان بازنشسته امروزه در وضعیت معیشتی بدی به سر می‌برند، مطالبه دیگر معلمان به رسمیت شناختن اعتراضات‌شان است، متاسفانه اعتراضات به رسمیت شناخته نمی‌شود و معلمان هزینه می‌دهند.» اما گذشته از مساله بر زمین مانده لایحه رتبه‌بندی، حالا در این یک سال و نیم کرونا نارضایتی‌های دیگری هم بر مطالبات قبلی انباشته شده است: «معلمان می‌گویند ما نمی‌توانیم از لپ‌تاپ و گوشی شخصی خود برای تدریس مجازی استفاده کنیم و دولت موظف است امکانات در اختیار ما قرار دهد تا ما در مدارس حاضر شویم و به صورت مجازی تدریس کنیم.»


۹۹ درصد معلمان زیر خط فقر هستند
غفار جلالی در پایان سخنانش گفت: «ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری می‌گوید که حقوق کارمندان دولت هر ساله باید بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا کند با این حال در سه سال گذشته، ۲۵ درصد، ۱۵ درصد و ۱۰ درصد و در مجموع ۵۰ درصد، حقوق کارمندان دولت افزایش داشته اما تورم در کشور بیش از چند صد درصد است و با افزایش نرخ تورم، وضعیت معیشتی فرهنگیان در سطح بسیار پایینی قرار گرفته. مرکز آمار ایران خط فقر را ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان می‌داند اما معلمانی داریم که چهار تا پنج میلیون و به‌طور میانگین شش تا هفت میلیون تومان دریافت می‌کنند. جز مسوولان رده بالا، به‌طور کل ۹۹ درصد همکاران فرهنگی ما زیر خط فقر به سر می‌برند.»


وعده‌ای برای رسیدگی به مطالبات معلمان
به دنبال تجمعات صنفی معلمان در شهرهای مختلف، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی وعده داده که لایحه رتبه‌بندی معلمان این هفته در مجلس بررسی خواهد شد؛ وعده‌ای که باید منتظر ماند و دید به سرانجام وعده‌های پیشین تبدیل می‌شود یا اینکه معلمان را به خواسته‌های‌شان می‌رساند.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار