دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
دوازده گونه از حیوانات شکاری که در بازار چین فروخته و معمولا به عنوان غذای عجیب و غریب مصرف می‌شوند «خطر بالقوه و بالایی» برای مردم و حیوانات اهلی دارند.

به گزارش آوای خزر، به نقل از جپن تایمز، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد حیوانات وحشی که در بازارهای چین فروخته می‌شود مستعد برپا کردن همه‌گیری دیگری است. گفته می‌شود گونه‌هایی از حیوانات فروخته شده در بازارهای کالاهای فاسدشدنی چین با ظهور نوع جدیدی از سندرم حاد تنفسی یا کووید-۱۹ مرتبط بودند.

اکنون، یک بررسی جامع از عوامل بیماری‌زای ویروسی نشان داده است که آنها حامل طیف وسیعی از بیماری‌ها هستند که انسان و سایر حیوانات را تهدید می‌کند. این مطالعه که بر روی بیش از دوازده گونه از حیوانات شکاری که در این بازار فروخته و معمولا به عنوان غذای عجیب و غریب مصرف می‌شوند انجام شده نشان داد، ۷۱ ویروس در پستانداران وجود دارد که ۱۸ مورد از آنها «خطر بالقوه و بالایی» برای مردم و حیوانات اهلی دارند.

بر اساس این پ‍ژوهش، سیوت‌ها، گوشتخواران گربه مانندی که تقریبا ۲۰ سال پیش در گسترش سارس در بازارهای جنوب چین نقش داشتند، حامل نگران کننده‌ترین میکروب‌ها هستند. همچنین مشخص شد که حیوانات شکاری به ویروس‌هایی آلوده شده‌اند که قبلا تصور می‌شد فقط در انسان وجود دارد.

ادوارد هولمز، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه سیدنی، در ایمیلی می‌گوید: «این مطالعه دقیقا نشان می‌دهد که چرا تجارت حیوانات وحشی و بازارهای حیوانات زنده مستعد به راه انداختن یک همه‌گیری دیگر است.»

این مقاله همچنین نشان داد که انسان‌ها به طور مرتب ویروس‌های خود را به حیوانات دیگر منتقل می‌کنند. بررسی جامع تنوع و فراوانی ویروس‌های مرتبط با مهره‌داران در حیوانات شکاری در چین، اولین موردی است که ارزیابی می‌کند کدام گونه‌ها بیشترین پتانسیل را برای حمل ویروس‌هایی دارند که می‌توانند باعث شیوع بیماری شوند.

دانشمندان هنوز منشا کروناویروس جدید با نام علمی «سارس-کوو-۲» را تعیین نکرده‌اند اما بحث در مورد پیدایش آن حول دو ایده رقیب می‌چرخد: نشت آزمایشگاهی یا سرایت از حیوانات. 

مطالعه ویروس‌های کرونای نزدیک، از جمله در خفاش‌هایی که در غارهای آهکی در شمال لائوس و کامبوج زندگی می‌کنند، از فرضیه دوم حمایت می‌کند، به‌ویژه از آنجایی که حیوانات زنده مستعد ابتلا به عفونت در بازارهای ووهان، شهر مرکزی چین که اولین‌ موارد ابتلا از آنجا گزارش شد، به فروش می‌رسیدند. 

علاوه بر این، این پژوهش انتقال بین گونه‌ای چندین ویروس حیوانی را نیز شناسایی کرد، از جمله یک کروناویروس مرتبط با خفاش در سیوت، یک کروناویروس مرتبط با پرندگان در خارپشت‌ها و یک پنومو ویروس خوکی مرتبط با خوک در پانگولین. پروفسور هولمز از دانشگاه سیدنی گفت که این انتقال ویروس کرونا بسیار نگران کننده است.

وی که در این ماه جایزه نخست وزیر استرالیا برای علم را دریافت کرد، گفت: «حیواناتی که به عنوان شکار در این بازارها به صورت زنده فروخته می‌شوند، طیف وسیعی از عوامل بیماری‌زای ویروسی را حمل می‌کنند و بسیار محتمل است که ویروس مناسب، در حیوان مناسب و در زمان مناسب به راحتی باعث ایجاد یک بیماری همه گیر جهانی شود.»

چین پس از ظهور کووید-۱۹ تجارت این حیوانات را ممنوع کرد و متعاقبا مصرف حیوانات وحشی زمینی را محدود کرد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها