دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
آن چه والدین باید درباره فلج اطفال بدانند؛
فلج اطفال نوعی بیماری حاد ویروسی است که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌ کند. این بیماری باید از سوی والدین جدی گرفته شده و اقدامات لازم برای پیشگیری از آن انجام شود.

به گزارش آوای خزر، ویروس پولیو عامل اصلی ابتلا به فلج اطفال بوده و دارای سه زیر شاخه است. ویروس مذکور تنها از انسان به انسان منتقل می‌ شود و راه انتقال آن نیز از طریق مخاط دهان و بینی یا مدفوع است. این بیماری در گذشته بسیاری از افراد را مبتلا کرده و در پی کشف واکسن آن، تا حد زیادی کنترل شده و خوشبختانه کودکانی که این واکسن را دریافت می کنند، به فلج اطفال مبتلا نخواهند شد.


دلایل بروز بیماری

مطالعات انجام شده نشان می دهد ویروس پولیو باعث درگیری اعصاب حرکتی در انسان می ‌شود. تخریب نورون اعصاب ویژه حرکت در انسان ضایعات زیادی را به همراه دارد. باید توجه داشتکه ماده خاکستری شاخ قدامی نخاع، هسته‌ های حرکتی و پیاز نخاعی از جمله حساس ترین بخش های اعصاب بدن انسان هستند.به گزارش سیناپرس، معمولا از زمان ورود ویروس فلج اطفال به داخل بدن تا شروع علایم پیش درآمد، بین ۹ تا ۱۲ روز طول می کشد و تا زمان ایجاد فلجی نیز زمانی بین ۱۱ تا ۱۷ روز مورد نیاز است و البته ممکن است آسیب به اعصاب فرد تا آخر عمر بیمار طول بکشد.

واکسینه نشدن با واکسن فلج اطفال، حضور در مناطقی شایع و پرخطر، مراقبت از بیمار مبتلا به ویروس پولیو، دست زدن به نمونه‌ های آزمایشگاهی که حاوی ویروس زنده پولیو باشند و داشتن سیستم ایمنی ضعیف، می تواند باعث ابتلا به فلج اطفال شود. به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات پژوهشگران مشخص شده است که خطر بروز فلج اطفال در افرادی که لوزه‌های خود را جراحی کرده اند، بیشتر از سایر افراد است.


علائم بیماری

زمانی که ویروس وارد بدن فرد می ‌شود هیچ علامتی ندارد و به طور متوسط بین ۹ تا ۱۲ روز زمان لازم است تا اولین علایم بیماری ظاهر شود. علایم اولیه فلج اطفال بسیار شبیه آنفلوانزا بوده و شامل تب، سردرد و گلو درد، استفراغ، مننژیت، احساس خستگی، درد و گرفتگی عضلات کمر، گردن، دست‌ ها و پا‌ها می ‌شود.

با از بین رفتن این علائم، نشانه های ویژه فلج اطفال که شامل درد و اسپاسم شدید عضلانی، ضعف شدید بدن پس از اندکی فعالیت، درد و ضعف عضلانی و تحلیل عضلات، حساسیت زیاد در مقابل کاهش دمای محیط، مشکلات تنفسی و مشکل در بلع غذا در فرد بیمار ظاهرمی شود.به گزارش سیناپرس، شل شدن عضلات در این بیماری بیشتر در اندام ‌های تحتانی صورت می گیرد. گاهی اوقات این عضلات درگیر بهبود پیدا کرده و فعال می شوند اما متاسفانه در بیشتر مواقع این اندام‌ دچار فلج دائم می شوند.


پیشگیری و درمان

در ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کرد که تنها راه پیشگیری از فلج اطفال دریافت واکسن فلج از بدو تولد است. در برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در فاصله های زمانی مشخص، واکسن زنده خوراکی پولیو گنجانده شده است. این واکسن برای نوزادان به ترتیب در بدو تولد، ۲ ماهگی، ۴ ماهگی، ۶ ماهگی، ۱۸ ماهگی و ۶ سالگی خورانده می ‌شود. به گزارش سیناپرس، واکسن مذکور برای کودکان زیر ۷ سال که به‌ موقع مراجعه نکرده‌اند به ‌ترتیب در بدو مراجعه، یک ماه، دو ماه و شش ماه تا یک سال پس از اولین نوبت و در ۶ سالگی به صورت خوراکی به کودک داده شود. کودکان ۷ ساله و بالاتر که به‌ موقع مراجعه نکرده‌اند نیز به ‌ترتیب در بدو مراجعه، یک ماه، دو ماه و شش ماه تا یک سال پس از اولین نوبت می توانند این واکسن را دریافت کنند.

خوشبختانه چندی پیش پژوهشگران چینی موسسه زیست پزشکی از زیر مجموعه های آکادمی علوم پزشکی چین در شهر کومینگ این کشور، موفق به ساخت نسل جدیدی از واکسن های فلج اطفال شده اند که نسبت به نمونه های پیشین دارای کیفیت بیشتری بوده و قدرت مصون سازی و ایمنی بالاتری دارد./سیناپرس

انتهای پیام/1005

برچسب ها: فلج اطفال
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها