دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
در نشست کرونا مازندران عنوان شد
عادی‌انگاری کرونا در مازندران و علائم ویروس
نشست کرونا مازندران در روز دهم آذرماه با چند تلنگر همراه بود؛ یکی اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان از 45 درصد پایین‌تر رفته و دوم اینکه، با توجه به ورود خواهی نخواهی سویه جدید کرونا به کشور، «باید به مردم بگوییم که "اُ میکرون" آخرین ویروس نیست و ویروس جدیدتر هم خواهد آمد»!
به گزارش آوای خزر از ساری، نشست امروز ستاد کرونا در مازندران به ریاست علی شیرازی سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران، امروز به گفته او به‌دور از تشکیلات و ملاحظات اداری با هدف یاری جستن از دستگاه‌های مربوطه، اصناف و مشاغل و رسانه‌ها برگزار شد.

او با بیان اینکه تا امروز 94.5 درصد از افراد بالای 12 سال دوز اول واکسن کرونا و 81.8 درصد بالای 12 ساله‌های مازندران نیز دوز دوم را دریافت کرده‌اند، اما همچنان رعایت 45 درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این استان را یک ضعف دانست.

سویه جدید کرونا خواهی نخواهی وارد ایران می‌شود

شیرازی با اشاره به اینکه سویه جدید بیماری کووید با نام «اُ میکرون» با شدت سرایت بیش از چهار برابری نسبت به سویه دلتا وارد کشورهای اروپایی و آفریقایی شده است، با صراحت اعلام کرد که براساس تجربیاتی که داریم، این سویه جدید نیز خواهی نخواهی وارد استان مازندران هم می‌شود.

این مسوول ادامه داد: این در حالی است که هنوز برخی افراد نسبت به عدم دریافت واکسن اصرار داشته و واکسن‌گریز هستند.

او از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی خواست تا نسبت به موضوع واکسن و رعایت مسائل بهداشتی با هدف کنترل بیماری و مقابله با سویه جدید کووید، به کمک استان بیایند.
عادی‌انگاری کرونا در مازندران و علائم ویروس
شیرازی از تمامی اصناف، مشاغل، شهروندان، دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، نهادها، و مدارس و دانشگاه‌های استان خواست تا نسبت به نوع جدیدی از ویروس کرونا که کشور را تهدید می‌کند، با فاصله‌گرفتن از عادی‌انگاری و با رعایت موازین بهداشتی ستاد کرونا، مقابله کنند.

معاون استاندار مازندران اعلام کرد که غیر از رنگ زرد کرونایی در نور، رامسر و آمل، بقیه شهرهای مازندران آبی هستند ولی این موضوع نباید منجر به عادی‌انگاری شود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران زیر 45 درصد رسید

دکتر نادر آهنگر معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان از 45 درصد به سمت 40 درصد می‌رود، عنوان کرد که بانوان بیش از مردان، استفاده از ماسک را جدی می‌گیرند.

او در پاسخ به اینکه چرا هنوز براساس مصوبه قبلی، لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای استقرار پایگاه واکسیناسیون را اعلام نکرده است، گفت: قرار بود که سازمان صنعت، معدن و تجارت لیست را به دانشگاه اعلام کند.

این در حالی است که ابراهیم یعقوبی نماینده اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت مازندران می‌گوید: لیست را برای دانشگاه فرستادیم و اگر لازم باشد، مجدداً می‌فرستیم.

همچنین در حالی که نادر آهنگر گفته بود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای "کشوری" هستند و نیاز به مجوز از تهران دارند، ابراهیم یعقوبی گفت: چنین چیزی نیست و فروشگاه‌های استانی دارای مجوز هستند و می‌توانند با استقرار ایستگاه‌های واکسیناسیون موافقت کنند.

او بیان کرد: پیشگیری از کرونا توسط این مراکز جدی گرفته می‌شود و در موج نخست نیز به صورت خودکار، رعایت پروتکل‌ها و تب‌سنجی را انجام می‌دادند.

"اُ میکرون" با سردرد و بدن‌درد همراه است

پزشک بدون مرز که این روزها با تجربیات گرانسنگی از درمان بیماری‌های سخت در آفریقا، گریزی به ویروس جدید کرونا با نام «اُ میکرون» زده است، می‌گوید: اگر می‌بینیم این ویروس بیشتر در آفریقا مرگ و میر به راه انداخته، به سبب آن است که در این کشور هشت میلیون نفر مبتلا به HIV هستند و ویروس کرونا فرصت بیشتری برای جهش پیدا کرده است.

دکتر سید ناصر عمادی درباره علائم بالینی از سطح خفیف تا متوسط که درباره بیماری جدید صورت گرفته است، تصریح کرد: مشخص شده که دلتا ریه‌ها را درگیر می‌کند و سطح اکسیژن خون را کاهش می‌دهد اما "اُ میکرون" ریه را درگیر نمی‌کند بلکه با سردرد و خستگی بدن همراه است و افراد 40 سال و جوانتر را درگیر می‌کند.

"اُ میکرون" بی‌تردید وارد ایران می‌شود

او با تأکید اظهار داشت: شک نکنید که "اُ میکرون" وارد ایران خواهد شد؛ به اندازه سرعت هواپیما از یک مکان به مکان دیگر یا از یک کشور به کشور دیگر خواهد بود.
 
عادی‌انگاری کرونا در مازندران و علائم ویروس
این پزشک بدون مرز و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به فعالیت واکسن‌گریزان در جامعه، گفت: در شرایط فعلی راه نخست برای مقابله با کرونا، واکسن است و ما اکنون به جای اینکه با ویروس جدید باید بجنگیم، باید با مخالفان ویروس کرونا و واکسن‌گریزان بجنگیم.

عمادی تصریح کرد: باید با ارائه دانش و علم، انکار و اصرار مخالفان واکسن را به پذیرش علم تبدیل کنیم. مردم باید بدانند که این ویروس، آخرین ویروس نیست. بنابراین باید بیاموزیم که چگونه باید با آن زندگی کنیم.

"اُ میکرون" آخری نیست؛ ویروس جدیدتر خواهد آمد!

او ادامه داد: ویروس بخشی از زندگی ماست. با این تعدد جهش، "اُ میکرون" آخرین ویروس نیست و جدیدتر هم خواهد آمد.

پزشک بدون مرز، بازگشایی مدارس را یک فرصت برای اطلاع‌رسانی در حوزه کرونا اعلام و عنوان کرد: در این کلاس‌ها می‌توانیم تدریس این بیماری، راه‌های پیشگیری و برخورد با آن را بیاموزیم.

عمادی گفت: باید با جامعه با زبان آنها صحبت کنیم. به مردم این امید را ندهیم که اگر سویه جدید را شکست دادیم؛ دیگر کرونا تمام شد. بلکه باید بگوییم یک ویروس دیگر با یک شکل دیگر می‌آید.

او در پاسخ به سوال خبرنگار آوای خزر درباره اینکه گفته می‌شود واکسن‌ها هیچ تأثیری بر سویه جدید ندارند، گفت: این موضوع به اثبات نرسیده است و علمی نیست، تأکید ما این است که همه مردم باید واکسن بزنند.   

آمادگی اصناف و رسانه‌های مازندران برای مقابله با سویه جدید کرونا 

در این نشست، نمایندگان اصناف از آمادگی خود برای تشدید شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی فعالان کسب و کارهای مختلف گفتند. آموزش و پرورش نیز ملزم به نظارت بیشتر بر مدارس و ارائه اطلاعات بهداشتی به دانش‌آموزان شد. همچنین یکی از خبرنگاران نیز از آمادگی اصحاب رسانه برای ارائه اطلاعات در زمینه کرونا و ترغیب واکسن‌گریزان به تزریق واکسن کرونا سخن گفت.

انتهای پیام/1001/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها