دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
اگر بخواهیم حافظه بلند مدت خودمان را تقویت کنیم، باید برنامه مشخصی برای این کار داشته باشیم. خوراکی‌های سرشار از فلاونوئیدها، گروهی از مواد غذایی هستند که در این راه به ما کمک می‌کنند.

به گزارش آوای خزر، فلاونوئیدها نوعی از ترکیبات شیمیایی گیاهی هستند که در مواد غذایی گیاهی یافت می‌شوند و از آن‌ها با نام فیتونوترینت‌ها یا مواد مغذی گیاهی هم نام می‌برند. در حال حاضر، دانشمندان توانسته‌اند حداقل ۸ هزار فلاونوئید مختلف را شناسایی کنند، اما این تعداد همواره روبه‌افزایش است. فلاونوئیدها در میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان، چای و... یافت می‌شوند، در حالی که در بعضی از انواع دانه‌ها، غلات و حبوبات هم وجود دارند.

فلاونوئیدها و تقویت حافظه

برای درک این‌که فلاونوئیدها چگونه بر حافظه تاثیر می‌گذارند، اول باید با توضیحات اولیه درباره استرس اکسیداتیو آشنا باشیم. براساس گزارشات مجله Frontiers in Psychology، استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که رادیکال‌های آزاد بسیار زیادی در بدن وجود داشته باشند. رادیکال‌های آزاد همان مولکول‌هایی هستند که به‌عنوان پس‌ماند در فرایندهای طبیعی سلولی به‌ وجود می‌آیند.

اما عواملی مانند آلودگی‌های زیست‌محیطی، دود سیگار و التهاب می‌توانند شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد را افزایش دهند، درحالی که تداوم این روند به استرس اکسیداتیو منتهی می‌شود. به‌مرور زمان هم استرس اکسیداتیو می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ شود. این اتفاق می‌تواند مغز را هم تحت تاثیر بگذارد که یکی از نتایجش، کاهش قوای شناختی و تضعیف حافظه است. پیشروی استرس اکسیداتیو درنهایت به تخریب نورون‌ها (سلول‌های عصبی) و زوال عقل منجر خواهد شد.

اما فلاونوئیدها دقیقا در همین نقطه وارد ماجرا می‌شوند. فلاونوئیدها در گروه آنتی‌اکسیدان‌ها قرار می‌گیرند و بنابراین از سلول‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. این ترکیبات ساختار مولکولی رادیکال‌های آزاد را تغییر می‌دهند و از این طریق آن‌ها را به عناصر بی‌خطری تبدیل می‌سازند.

درواقع، گیاهانی که حاوی فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدانی هستند، از ساختار سلولی خودشان در برابر عوامل زیست‌محیطی مانند پرتوهای فرابنفش خورشیدی محافظت می‌کنند. پس زمانی که ما هم این گیاهان را مصرف کنیم، از همین مزیت‌های آنتی‌اکسیدانی بهره‌مند خواهیم شد. اگر دریافت فلاونوئیدها در بلند مدت و به‌طور منظم انجام بگیرد، از بدن خودمان در برابر ابتلا به بیماری‌های مزمن و همچنین زوال حافظه محافظت خواهیم کرد.

بهترین منابع فلاونوئیدها

همان‌طور که بالاتر گفته شد، فلاونوئیدها در خوراکی‌های گیاهی متنوعی یافت می‌شوند. در میان میوه‌ها می‌توان به انواع توت‌ها مثل توت‌فرنگی، توت سیاه، بلوبری و... اشاره کرد. میوه‌های مرکباتی مانند پرتقال، لیموترش، نارنگی و گریپ‌فروت هم سرشار از فلاونوئیدها هستند. در میان سبزیجات و گیاهان هم می‌توان از کلم کیل، کلم قرمز، پیاز و جعفری نام برد که مقادیر بالایی از فلاونوئیدها را درون خود جای داده‌اند. چای سیاه، اولانگ و سبز هم از بهترین نوشیدنی‌ها برای دریافت انواع متنوعی از فلاونوئیدها هستند. شکلات تلخ و کاکائو را هم باید به این فهرست اضافه کرد./سلامت

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار