دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۴۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد
آخرین آمار واکسیناسیون در مازندران/ عملکرد مثبت واکسیناسیون در روستا‌ها/تزریق بالای ۵ میلیون دز واکسن کرونا در مازندران
آوای خزر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ارائه آماری از واکسیناسیون در گروه‌های مختلف پرداخت و گفت: این مهم در روستا‌های استان بیشتر از شهر‌ها و در مجموع نیز از میانگین کشوری بالاتر است. ضمن آنکه افزون بر ۵ میلیون دز واکسن کرونا تاکنون به جمعیت هدف زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران (بدون احتساب بابل) تزریق شده است.
به گزارش آوای خزر از ساری، دکتر سید عباس علیپور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت پزشک خانواده و وجود مراکز بهداشتی قابل دسترس برای همگان، اظهار داشت: نظام سلامت به ارائه خدمات عادلانه می‌پردازد و نمونه آن را باید در راه‌اندازی مراکزی دید که براساس سقف جمعیتی نباید اتفاق می‌افتاد، اما براساس نیاز مردم، راه‌اندازی شده است.

او ادامه داد: گرچه در این مسیر با منابع اعتباری مواجه می‌شویم و دانشگاه علوم پزشکی در یک چرخه معیوب برای تأمین هزینه‌ها قرار می‌گیرد و حتی نمی‌تواند به‌موقع و به‌خوبی این هزینه‌ها را تأمین کند، اما سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با تطبیق منابع و مصارف، پاسخگوی نیازمندی‌های حوزه سلامت باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: به دنبال ایجاد بستر الکترونیک هستیم تا مردم خدمات را ببینند و از خدمات خود آگاهی داشته باشند.

علیپور با اشاره به خدمات پزشکان خانواده اظهار داشت: در واقع بین آنچیزی که پزشکان خانواده هزینه می‌کنند و آنچیزی که دریافت می‌کنند؛ عدد خاصی به آن‌ها پرداخت نمی‌شود و دریافتی آن‌ها پایین است ضمن آنکه با اپیدمی کرونا نیز تکالیف جدیدی بر آن‌ها بار شد که در کنار مجموعه خدمات عادی باید به مردم ارائه دهند.

او با بیان اینکه "کووید" یک درس بزرگی برای ما بود، افزود: وقتی این همه‌گیری اتفاق افتاد؛ نظام سلامت و نظام‌هایی غیر از وزرات بهداشت که در امر سلامت بودند، پای کار آمدند و همه زیر بار خدمات بهداشتی رفتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به تصمیم روز گذشته ستاد ملی کرونا برای سفر‌های نوروزی مبنی بر اجازه تردد به افرادی که سه دوز واکسن کرونا را زده باشند، تصریح کرد: بررسی اینکه چه افرادی واکسن زده‌اند و تطبیق داده‌ها در ورودی استان گردشگرپذیری مانند مازندران بسیار سخت و وقت‌گیر است و مسافران باید در صف انتظار برای بررسی باشند ضمن آنکه زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری در این حوزه مهیا نیست.
 
آخرین آمار واکسیناسیون در مازندران/واکسیناسیون در روستا‌ها برتر از شهرها/تزریق بالای ۵ میلیون دز واکسن کرونا در مازندران
علیپور ادامه داد: با دیتا بیس‌هایی فعلی که داریم نمی‌توانیم همه آنچه را که باید، انجام دهیم بنابراین نیاز است که در این زمینه بستر هوشمند داشته باشیم. ضمن آنکه روز گذشته با بسیج و نیروی انتظامی جلسه‌ای برگزار شد که با تجمیع امکانات بتوانیم به یک نقطه مشترکی برای کاهش مشکلات در ورودی‌های استان و انجام درست مأموریت‌های ستاد کرونا برسیم.

* آمار واکسیناسیون در مازندران

او در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آماری از واکسیناسیون کرونا پرداخت و گفت: از ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۷ نفر جمعیت ثبت‌شده در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران (غیر از بابل)، ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۴۹۲ نفر واکسن نوبت اول را دریافت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: در مجموع ۸۴.۲ درصد این جمعیت واکسینه شدند.  ۲ میلیون و ۴۸۱ هزار نفر در واقع جمعیت بالای ۱۲ سال هستند که شاخص واکسیناسیون محسوب می‌شوند و براساس این آمار، ۹۵.۸ درصد از جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دز نخست واکسن را دریافت کردند.

علیپور گفت: ۸۹.۹ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال نیز نوبت دوم واکسن را دریافت کردند و در دز سوم نیز این عدد، ۵۰.۵ درصد در افراد بالای ۱۸ سال است که این جمعیت در کل کشور ۳۳ درصد است.
 
آخرین آمار واکسیناسیون در مازندران/واکسیناسیون در روستا‌ها برتر از شهرها/تزریق بالای ۵ میلیون دز واکسن کرونا در مازندران

*واکسیناسیون قابل قبول در روستا‌ها

او با بیان اینکه از مجموع ۸۴.۲ درصدی که دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، ۹۴ درصد جمعیت شهری و ۹۸ درصد جمعیت روستایی بوده‌اند.

معاون علوم پزشکی مازندران اعلام کرد: از مجموع ۸۹.۹ درصدی که در دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند نیز ۸۷.۵ درصد در بخش شهری و ۹۳.۸ درصد در مناطق روستایی بوده است.

این مسوول ادامه داد: از مجموع ۵۱.۵ درصدی که دز سوم کرونا را دریافت کردند نیز ۴۳ درصد شهری و ۵۵ درصد روستایی بوده‌اند.

او اظهار داشت: ساختار نظام سلامت در روستا‌ها بهتر است. در شهر‌ها با واکسن‌گریزی و واکسن‌هراسی مواجهیم، اما در روستا‌ها وضعیت بهتری داریم.

*آمار واکسیناسیون در گروه‌های مختلف مازندران

علیپور درباره واکسیناسیون کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۹۶ درصد دز اول، ۹۳ درصد دز دوم را دریافت کردند و ۲۲ درصد نیز واکسن دز سوم را نزدند.

او بیان کرد: در جمع دانشجویان نیز ۸۶.۸ درصد دز اول، ۸۱.۴ درصد دز دوم و ۳۱.۵ درصد دز سوم را دریافت کردند.(برخی از دانشجویان مازندران در سایر استان‌ها واکسن زده‌اند که در این آمار نیامده است و نیاز به استعلام دارد) 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد: ۹۹.۸ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران نوبت اول واکسن را دریافت کردند. در نوبت دوم نیز ۹۳ درصد آن‌ها تاکنون واکسینه شدند و جمعیت ۵ تا ۹ ساله‌ها نیز تا امروز ۲۱.۴ درصد واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

این مسوول همچنین آماری از میزان واکسیناسیون اصحاب رسانه استان اعلام و اظهار کرد: ۸۲ درصد اصحاب رسانه دز اول، ۷۹.۳ درصد دز دوم و ۴۳.۴ درصد دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند که این عدد از میانگین استانی کمتر است. همچنین ۴۱.۸ درصد کارکنان صدا و سیما دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از اسفندماه ۱۳۹۸ تاکنون، ۵ هزار و ۹۱۷ مادر باردار در استان مبتلا به کووید شناسایی شدند که از این تعداد، ۵ هزار و ۸ نفر سرپایی ویزیت و درمان شدند.

او ادامه داد: ۹۰۹ مادر باردار در مدت یادشده بستری و متاسفانه ۱۷ نفر فوت شدند که از این تعداد ۲ نفر مازندرانی نبودند. همچنین در سال‌جاری نیز ۷ مرگ مادر باردار خارج از کووید داشتیم.

علیپور اعلام کرد: تاکنون ۵ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۲۹۷ دز واکسن در جمعیت ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۷ نفری زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تزریق شده است.
 
آخرین آمار واکسیناسیون در مازندران/واکسیناسیون در روستا‌ها برتر از شهرها/تزریق بالای ۵ میلیون دز واکسن کرونا در مازندران
*توصیه‌های کرونایی

او با بیان اینکه واکسیناسیون در استان مازندران در رتبه بالایی قرار دارد، از هم‌استانی‌های خود خواست تا فاصله فیزیکی و سایر دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه ماسک زدن را رعایت کنند، تعداد تماس‌ها را کم کنند. اگر احیاناً عضوی از خانواده دچار کووید شد و روند درمان او در منزل پیگیری می‌شود حتماً او را از بقیه جدا و روند درمان را طبق توصیه پزشک انجام بدهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه دو سال از اپیدمی کووید گذشته و یک مقداری خستگی ایجاد شده است، گفت: اگر بتوانیم پوشش واکسیناسیون در دز سوم را به ۷۵ تا ۸۰ درصد برسانیم خیلی از نگرانی‌ها حل می‌شود.

او در پایان نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان با تأکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیان کرد: قائمشهر و بهشهر ازجمله شهر‌هایی هستند که بیشتر با آن‌ها مشکل داریم؛ چون دز نخست و دوم واکسیناسیون را زدند و یک سهل‌انگاری و عادی‌انگاری نسبت به کرونا در آن‌ها مشاهده می‌شود که باید بیشتر مراقبت کنند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها