دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
برخی توصیه های کلیدی برای حفظ سلامت کلیه ها شامل انجام فعالیت بدنی روزانه و حفظ تناسب اندام ، کنترل مداوم سطح قند خون ، کنترل فشار خون ، تغذیه سالم و کنترل وزن، نوشیدن مایعات فراوان ، ترک سیگار و دخانیات است.

آوای خزر/ کلیه‌ وظیفه تصفیه‌خون را بر عهده دارد. آنها مواد زائد را حذف می‌کنند، تعادل مایعات بدن را کنترل می‌کنند و سطوح الکترولیت‌های مناسب را حفظ می‌کنند.دومین پنجشنبه ماه مارس روز جهانی کلیه نام گذاری شده و این زمان فرصتی برای یاد آوری توجه بیشتر به این عضو حیاتی بدن است.

به گزارش ایرنا، روز جهانی کلیه همه ساله در دومین پنج شنبه ماه مارس گرامی داشته می شود با  هدف آن بالابردن آگاهی مردم از اهمیت کلیه ها و کاهش رفتارهای خطرساز برای کلیه ها نامگذاری شده است.

برای نخستین بار روز نهم مارس سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان روز جهانی کلیه نامیده شد. بر اساس تحقیقات جهانی بیماری های مزمن کلیه، تا سال ۲۰۱۵ میلادی زندگی بیش از ۳۶ میلیون نفر از مردم دنیا را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

هدف اصلی از نام گذاری این روز افزایش آگاهی عموم مردم درباره بیماری های مزمن کلیه و خطرات و عوارض جدی این بیماری و بیماری های ناشی از آن است، چرا که امروزه پژوهش های علمی نشان می دهد از هر ۹ نفر به ظاهر سالم، یک نفر برخی از علائم ابتلا به بیماری های کلیوی مزمن را دارا می باشند.

با وجودی که سالانه افراد بی شماری در سراسر جهان به بیماری های کلیوی مبتلا می شوند اما هنوز بسیاری از مردم درباره این بیماری اطلاعات مفید و ضروری ندارند در واقع این بیماری زمانی نمود پیدا می کند که عملکرد کلیه ها کاهش می یابد و یا متوقف می شود و در این مرحله بیماری خیلی پیشرفت کرده است.

به همین دلیل پزشکان همواره سعی دارند با آگاه کردن مردم درباره این بیماری به ویژه راه های پیش گیری از آن، شانس مقابله با ناتوانی کلیوی را افزایش داده و در نتیجه احتمال مرگ بیماران را تا حد امکان کاهش دهند.

برخی توصیه های کلیدی برای حفظ سلامت کلیه ها شامل انجام فعالیت بدنی روزانه و حفظ تناسب اندام ، کنترل مداوم سطح قند خون ، کنترل فشار خون ، تغذیه سالم و کنترل وزن، نوشیدن مایعات فراوان ، ترک سیگار و دخانیات است.

روزانه ۳ تا ۴ نفر از جمعیت استان فارس به نارسایی مزمن کلیوی مبتلا می شوند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همزمان با فرا رسیدن روز جهانی کلیه، از ابتلای روزانه ۳ تا ۴ نفر از جمعیت استان به نارسایی مزمن کلیوی خبر داد.

 دکتر «مهرداد شریفی» هدف اصلی از نام گذاری روز جهانی کلیه را افزایش آگاهی عموم مردم درباره بیماری های مزمن کلیه و خطرات و عوارض جدی این بیماری و بیماری های ناشی از آن دانست.

دکتر شریفی ادامه داد: با توجه به برتری پیشگیری بر درمان، کنترل فشارخون، کنترل قندخون، انجام آزمایش های دوره ای، اصلاح الگوی تغذیه و قطع مواد غذایی زیان آور، ورزش، کنترل استرس و اصلاح سبک زندگی در جلوگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی اهمیت بسیاری دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۲ هزار و ۲۱۲ بیمار دیالیز خونی و  ۱۱۰ بیمار دیالیز صفاقی، در مراکز دیالیز دانشگاهی و غیر دانشگاهی استان فارس در حال دریافت خدمات درمانی هستند.

این مقام مسوول در دانشگاه اعلام کرد: بیمارانی که به تشخیص پزشک معالج خود مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی هستند و نیاز به یکی از روش های جایگزین دارند، بیمار خاص محسوب شده و پس از تاییدیه سازمان های بیمه گر، می توانند از خدمات اداره بیماران خاص و حمایت از بیماران کلیوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهره مند شوند.

رایگان شدن هزینه دیالیز، مساعدت در هزینه خدمات پاراکلینیکی و خدمات بستری، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به بیماران، راه اندازی و توسعه بخش های همودیالیز، دیالیز و دیالیز صفاقی در سطح استان فارس تنها بخشی از خدمات اداره بیماران خاص و حمایت از بیماران کلیوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که دکتر شریفی به آن اشاره کرد.

به گفته دکتر شریفی، پیشگیری همواره بر درمان تقدم داشته و بسیاری از نارسایی های کلیوی را با اقدام پیشگیرانه و به موقع می توان تحت کنترل قرار داد یا فرآیند پیشرفت بیماری را کاهش داد.

 
 
انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار