دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
بازیکنان زیادی از استقلال و پرسپولیس در تاریخ فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی به میدان رفته اند.

آوای خزر؛ هر زمان لیست دعوت شدگان تیم ملی فوتبال ایران اعلام میشود اول از همه تمام چشم ها به دنبال بازیکنان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس میگردد. سرخابی های پایتخت همیشه بخش مهمی از تیم ملی را تشکیل می دهند. در ادوار گذشته جام جهانی شاهد حضور و دعوت بازیکنان زیادی از این دو تیم را در ترکیب تیم ملی شاهد بوده ایم که بعضی از آنها فرصت بازی و درخشش در تیم را به دست آورده اند و بعضی خیر. در این گزارش به بهترین ترکیب سرخابی تیم ملی در ادوار جام جهانی خواهیم پرداخت:

*بازیکنان بر اساس حضور در جام جهانی در سالی که در استقلال یا پرسپولیس بازی می کردند انتخاب شده اند.

علیرضا بیرانوند (۲۰۱۸)

شاید بتوان از بیرانوند به عنوان موفق ترین و جذاب ترین دروازه بانان ایران در ادوار گذشته جام جهانی نام برد. کمترین گل خورده ایران در تاریخ جام جهانی و مهار پنالتی کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی از نکات درخشان این بازیکن در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به حساب می آید. بیرانوند طی سه دیدار ۷ سیو داشت که ۳ مورد از آن ها در دسته سیوهای نجات بخش قرار گرفته است. مسلما در چنین تورنمنتی ثبت این آمار، عملکردی قابل تحسین به شمار می آید می توان گفت مرد شماره یک ایران در روسیه نمره قابل قبولی را گرفت.

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

جواد زرینچه (۱۹۹۸)

پس از سالها دوری از تیم ملی در آستانه جام جهانی ۱۹۹۸ به تیم ملی برگشت و بازی های بسیار خوبی هم در فرانسه انجام داد. زرینچه مزد تداومش در تیم ملی را با دادن یک پاس گل خاطره انگیز در جام جهانی داد و سازنده گل قرن لقب گرفت. او در بازی با یوگسلاوی به صورت کامل بازی کرد. در بازی با آمریکا که یک کارت زرد گرفت در دقیقه ۷۷ تعویض شد. در بازی با آلمان هم ۷۰ دقیقه در میدان بود.

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

سید جلال حسینی (۲۰۱۴ )

سید جلال حسینی بی تردید یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران است، مدافعی کم حاشیه، کارآمد و باهوش بود و اهل هیچ نوع حاشیه‌ای نبود. او که عضو تیم ملی امید بود در بازی‌ای دوستانه در برابر بلاروس برای نخستین برای تیم ملی ایران به میدان رفت و توسط برانکو به تیم ملی دعوت شد. او برای مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ و مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ هم در ترکیب تیم ملی حضور داشت و رکورد بیشترین حضور در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ را در اختیار داشت.

در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۱۴، وی توسط کارلوس کی‌روش به ترکیب ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ فراخوانده شد.. بهترین عملکرد این بازیکن در قلب دفاع ایران در بازی مقابل آرژانتین بود که حسینی در این دیدار دو موقعیت خوب گلزنی روی دروازه آرژانتین ایجاد کرد که هر دو موقعیت روی ارسال های بلند و ضربات سر بود و در یکی از موقعیتها که در دقیقه ۴۱ به دست آمد ضربه سر جلال حسینی بالا تر از مدافعان آرژانتین زده شد و با اختلاف اندکی از بالای دروازه به بیرون رفت. این بازیکن ۱۴ پاس صحیح به همبازی های خود داد و یک بار هم با یک پاس عمقی سعی کرد موقعیت گلزنی را برای مهاجمان ایران مهیا کند. همچنین حسینی ۱۱ بار با دفع توپ موقعیت گلزنی را از یاران آرژانتین گرفت.

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

در نهایت در سال ۱۳۹۵ حسینی به عنوان یکی از ۳ مدافع برتر جهان در جریان بازی‌های مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ از نگاه مجله معتبر فرانس فوتبال انتخاب شد.

با این همه، اختلافات کی‌روش و برانکو دامن سید جلال حسینی را گرفت و او از حضور در تیم ملی و جنگیدن در جام جهانی محروم شد. در نهایت او که دید شانسی برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا نیز ندارد از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

پژمان منتظری ( ۲۰۱۸ ۲۰۱۴ )

پژمان در دو دوره جام جهانی برای تیم ملی ایران به میدان رفت که می توان از او به عنوان یکی از با ثبات ترین مدافعان تاریخ تیم ملی نام برد. او در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۳۹۰ از سوی کارلوس کیروش به تیم ملی دعوت شد. منتظری یکی از نفرات حاضر در جام جهانی ۲۰۱۴برزیل بود؛ پژمان منتظری در هر سه بازی تیم ملی جام جهانی ۲۰۱۴ به صورت فیکس در ترکیب قرار داشت و یکی از نفرات برتر خط دفاعی تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ به حساب می آمد. وی تاکنون ۵۱ بازی ملی انجام داده‌است و دو گل در کارنامه خود در عرصه ملی. وی نهایتاً در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ به صورت رسمی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

 

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

 

مهرداد میناوند (۱۹۹۸)

سرخابی ها بازیکنان کمی در پست دفاع چپ در تیم ملی داشته اند. مهرداد میناوند را می توان برجسته ترین بازیکن در این پست نامید که در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در مجموع عملکرد بسیار خوبی داشت اما به گفته ی او هیچ وقت به خاطر اشتباهی که مقابل یوگوسلاوی مرتکب شد خودش را نمی بخشد. او پس از عملکرد خوبش در جام جهانی فرانسه به اشتورم گراتس اتریش منتقل شد و طی ۳ سال ۶۷ بازی هم برای این تیم انجام داد.

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

 

امید ابراهیمی (۲۰۱۸)

تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بهترین عملکرد را از نظر امتیازگیری در ادوار جام جهانی بدست آورد. در این میان چند بازیکن عملکرد خوبی از خود به جای گذاشتند که امید ابراهیمی نیز یکی از آن هاست.

بر طبق آمار سایت فیفا، میان بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مجموعاً ۴۳۶ پاس رد و بدل شد که امید ابراهیمی دارای بیشترین تعداد پاس و بهترین پاسور تیم ملی در جام جهانی روسیه بوده است. با در ۲۶۱ دقیقه ای که برای تیم ملی در جام جهانی به میدان رفت ۵۵ پاس صحیح به اسم خودش ثبت کرد. امید ابراهیمی در هر سه بازی مرحله گروهی بازی کرد و در بازی اول جام جهانی جزو تیم منتخب جام جهانی قرار گرفت.

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

 

 

آندرانیک تیموریان (۲۰۱۴-۲۰۰۶)

آندرانیک نخستین بار برای تیم ملی فوتبال ب ایران به میدان رفت و از سال ۱۳۸۴ در عضویت تیم ملی فوتبال ایران قرار داشت. آندو پس از درخشش در تیم فوتبال ابومسلم خراسان، توسط برانکو ایوانکوویچ به تیم ملی دعوت شد، و در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان برای تیم ملی ایران در هر سه بازی این تیم به میدان رفت. وی در بازی های مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل نیز از اعضای ثابت تیم ملی فوتبال ایران بود؛ از جمله این بازی ها در آخرین و حساس ترین بازی در برابر تیم ملی کره جنوبی در اولسان، تنها گل تیم ملی با پاس وی توسط رضا قوچان نژاد به ثمر رسید. در این مسابقه آندرانیک بیش از ۶۰ دقیقه با دست شکسته به بازی ادامه داد. پیروزی در بازی آخر و در خانه حریف موجب شد تا ایران به عنوان تیم نخست گروه و بالاتر از کره جنوبی به جام جهانی برزیل راه یابد. آندرانیک در هر سه بازی تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل حضور کامل داشت.

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

نام او و پولادی در فهرست صد نفره برترین بازیکنان جام از نگاه پایگاه «بلیچر ریپورت» به شمار آمد. وی در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ پس از خداحافظی جواد نکونام در بازی ایران برابر سوئد که با برتری ۳–۱ سوئد به پایان رسید به عنوان کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران برگزیده شد. بازی ایران کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۵ آخرین بازی ملی او شد. او نخستین کاپیتان مسیحی تاریخ تیم ملی فوتبال ایران است.

 

وحید امیری (۲۰۱۸)

وی نخستین بار ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ در جریان اردوی تدارکاتی تیم ملی که برای آمادگی درجام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ در کشور پرتغال برگزار می‌شد توسط کارلوس کیروش به تیم ملی دعوت شد.در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ که تیم ملی ایران به عنوان تیم اول گروه خود به جام جهانی صعود کرد، وحید امیری در تمامی بازی‌ها - چه ثابت چه به‌عنوان بازیکن ذخیره - به میدان رفت از به یاد ماندنی ترین صحنه های حضور او با تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بازی درخشانش مقابل اسپانیا و جای گذاشتن جرارد پیکه با حرکت لایی بود که در رسانه های سراسر دنیا سرو صدای زیادی را به همراه داشت.

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

وحید امیری در مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی فوتبال ایران بود و نقش پررنگی در صعود به جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ داشت و همراه با تیم ملی فوتبال ایران سریع‌ترین صعود تاریخ ایران را به جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ تجربه کرد.

بیشتر بخوانید:

  • حسرت پرسپولیسی‌ها از پاس گل زیبای مودریچ/عکس

  • خداحافظی پرسپولیس با بازیکن محبوب هواداران!

  • خبری بد برای پرسپولیسی‌ها

مهدی مهدوی کیا (۲۰۰۶ – ۱۹۹۸)

مهدی مهدوی کیا در ۱۹ سالگی و تنها پس از یک فصل بازی در پرسپولیس، توسط مایلی کهن به تیم ملی ایران دعوت شد. با کنار رفتن مایلی کهن از هدایت تیم ملی، «والدیر ویرا» جانشین او شد و ایران پس از فراز و نشیب های بسیار در مقدماتی و در بازی با استرالیا توانست پس از ۲۰ سال راهی جام جهانی فوتبال شود.

پس از صعود به جام جهانی ویرا از هدایت تیم ملی کنار رفت و «جلال طالبی» هدایت این تیم در فرانسه را بر عهده گرفت. بازی اول را ایران در مقابل تیم قدرتمند یوگسلاوی سابق و تنها با یک ضربه ایستگاهی توسط سینیشا میهایلوویچ بازی را واگذار کرد. نوبت به بازی دوم و خاطره ساز با آمریکا در ورزشگاه ژرلان شهر لیون می رسد. بازی که از سوی فیفا بنا به تنش های دو کشور، بازی قرن لقب گرفته بود. مهدوی کیا یکی از بهترین و خاطره سازترین بازی هایش را مقابل ایالات متحده در جام جهانی انجام داد و با یک فرار دیدنی و ضربه ای دقیق توانست کیسی کلر را برای بار دوم تسلیم کند و زمینه ساز اولین پیروزی تاریخی ایران در جام جهانی شود.

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

هر چند ایران در بازی سوم و مقابل تیم قدرتمند آلمان بازی را ۰-۲ واگذار کرد و در عین شایستگی از صعود به مرحله حذفی جام جهانی باز ماند. حدود ۱۰ سال بعد و پس از ناکامی ایران در رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۲ تیم ملی با هدایت برانکو به سادگی و بدون دغدغه خاصی به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان راه یافت و مهدوی کیای ۲۹ ساله، می توانست دومین جام جهانی خود را تجربه کند.در جام جهانی آلمان او در هر دو گل ایران تاثیر مستقیم داشت.مهدی مهدوی کیا پس از بازی با کره جنوبی که در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی برگزار می شد و در پایان آن دیدار، ایران با کره جنوبی به تساوی ۱-۱ رسید و از صعود به جام جهانی بازماند، از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی کرد.

ایرج دانایی فر (۱۹۷۸)

او فرزند علی دانایی‌فرد و عضو باشگاه‌های تاج، عقاب و پاس بوده‌ است و در جام جهانی ۱۹۷۸ عضو تیم ملی فوتبال ایران بود و بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت، در بازی با اسکاتلند نیز زننده تنها گل تیم ایران بود و با این گل، نام ایرج دانایی‌فرد به عنوان نخستین زننده گل ایران در تاریخ جام جهانی ثبت شد. نخستین بازی ملی او، ۲۰ دی ۱۳۵۵ در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ در شهر ریاض برابر عربستان انجام شد، ایران بازی را سه بر صفر پیروز شد.ایرج دانایی‌فرد ۱۷ بازی ملی به همراه ۳ گل ملی در کارنامه دارد و با تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸ و جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰ حضور داشت و در تمامی مسابقات به میدان رفت.

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

ایرج دانایی‌فرد یکی از بازیکنان ایرانی حاضر در تیم منتخب جهان می‌باشد. او به همراه آندرانیک اسکندریان در بازی خداحافظی پله حضور به عمل آورد و در مقابل بزرگانی همانند پله و یوهان کرایف بازی کرد.

 

حسن روشن (۱۹۷۸)

حسن روشن تنها ملی پوش ایران است که در جام جهانی، جام ملت‌های آسیا، المپیک و بازی‌های آسیایی برای تیم ملی فوتبال ایران گلزنی کرده‌است. وی از این حیث در تیم ملی رکورد دار است.

او در جام جهانی ۱۹۷۸ عضو تیم ملی فوتبال ایران بود و توانست در دیدار برابر پرو گل ایران را به ثمر برساند؛ نتیجه پایانی بازی ۴–۱ به سود تیم پرو گردید. حسن روشن از بهترین مهاجمان تاریخ باشگاه استقلال و به عنوان یکی از گلزن‌ترین مهاجمان تاریخ تیم ملی ایران به شمار می آید./ایمان گودرزی

سرخابی‌های ماندگار جام جهانی

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها