دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
آلودگی پلاستیک یکی از چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی قرن بیست و یکم است که آسیب‌های گسترده‌ای به اکوسیستم‌ها و سلامت انسان وارد می‌کند. اما چطور می‌توان از ضایعات پلاستیکی خلاص شد.

به گزارش آوای خزر، بر اساس یافته‌های منتشر شده در روز جمعه ۳ ژوئن، جهانی که به شدت تحت تأثیر آلودگی پلاستیکی قرار گرفته است، در کمتر از چهار دهه، ضایعات پلاستیکی‌اش ۳ برابر می‌شود! بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، تولید سالانه پلاستیک‌های مبتنی بر سوخت فسیلی تا سال 2060 به بیش از 1.2 میلیارد تن و ضایعات به بیش از یک میلیارد تن خواهد رسید. این نهاد متشکل از 38 کشور در گزارشی پیش بینی می‌کند که حتی با اقدامات تهاجمی برای کاهش تقاضا و بهبود کارایی، تولید پلاستیک در کمتر از 40 سال تقریباً دو برابر می‌شود.

با این حال، چنین سیاست‌های هماهنگ جهانی می‌تواند سهم زباله‌های پلاستیکی بازیافتی آینده را از ۱۲ به ۴۰ درصد افزایش دهد. هشدار بین المللی در مورد حجم و حضور همه جانبه آلودگی پلاستیکی و تأثیر آن وجود دارد. میکروپلاستیک‌ها با نفوذ به دورافتاده‌ترین و بکرترین مناطق سیاره زمین، در داخل شکم ماهی‌ها در عمیق‌ترین شکاف‌های اقیانوس و در داخل یخ قطب شمال کشف شده‌اند. تخمین زده می شود که این زباله‌ها سالانه باعث مرگ بیش از یک میلیون پرنده دریایی و بیش از 100000 پستاندار دریایی می‌شود. آلودگی پلاستیک یکی از چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی قرن بیست و یکم است که آسیب‌های گسترده‌ای به اکوسیستم‌ها و سلامت انسان وارد می‌کند.

از دهه 1950، تقریباً 8.3 میلیارد تن پلاستیک تولید شده است که بیش از 60 درصد آن در محل‌های دفن زباله پرتاب شده، سوزانده شده یا مستقیماً به رودخانه ها و اقیانوس‌ها ریخته شده است. حدود 460 میلیون تن پلاستیک در سال 2019 استفاده شد که دو برابر 20 سال قبل است. میزان زباله‌های پلاستیکی نیز تقریباً دو برابر شده و از 350 میلیون تن فراتر رفته و کمتر از 10 درصد آن بازیافت شده است.یک گزارش جدید یک مسیر تجاری معمول را با مزایای سیاست‌های جاه‌طلبانه‌تر جهانی با کاهش استفاده از پلاستیک و آلودگی مقایسه می‌کند.OECD هشدار می‌دهد که با رشد اقتصادی و افزایش جمعیت، تولید پلاستیک در هر دو افزایش می یابد. تنها جایی که سیاست ها می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند، مدیریت زباله است.

در حال حاضر، نزدیک به 100 میلیون تن زباله پلاستیکی یا سوء مدیریت می‌شود یا اجازه نشت به محیط زیست می‌شود، رقمی که قرار است تا سال 2060 دو برابر شود. در پایان این گزارش آمده است: «تلاش‌های جهانی هماهنگ و جاه‌طلبانه می‌تواند تقریباً تا سال 2060 آلودگی پلاستیکی را از بین ببرد. در اوایل سال جاری، سازمان ملل متحد فرآیندی را برای ایجاد یک معاهده الزام آور بین المللی برای محدود کردن آلودگی پلاستیکی آغاز کرد.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار