دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
از خاصیت‌های سیر برای سلامتی بسیار شنیده‌اید، اما باز هم باید به شما تاکید کنیم که خواص سیر برای سلامتی باورنکردنی است. بقراط، پزشک یونان باستان و پدر پزشکی غرب عادت داشت برای بهبود انواع مشکلات سلامتی سیر تجویز کند. درواقع، او اعتقاد داشت: «بگذارید خوراکی داروی شما باشد و دارو خوراکی شما باشد.» علم نوین هم خواص سیر برای سلامتی را تأیید کرده است.

به گزارش آوای خزر، سیر بومی آسیای میانه است. یک گل سیر حاوی چندین حبه است، حبه‌های که با یک پوست نرم و شفاف پوشانده شده‌اند. این گیاه پرخاصیت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گیاهان کشت شده در جهان شناخته می‌شود.

‌سوابق تاریخی موجود نشان می‌دهند که استفاده از سیر به ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. از گذشته تاکنون از سیر به عنوان یک چاشنی خوش طعم و عطر در مواد غذایی استفاده می‌شده است، همچنین سیر به عنوان یک داروی سنتی همواره مورد توجه بوده است.

خواص و کاربرد‌های سیر

سیر حاوی کالری، چربی‌های اشباع و سدیم کمی است. سیر چندین ماده معدنی مفید مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، زینک، کلسیم و آهن دارد و مواد معدنی کمیاب مانند ید، گوگرد و کلر را نیز شامل می‌شود.

براساس بانک اطلاعات ملی مواد مغذی USDA، سیر منبع غنی ویتامین‌های گروه B فولات، تیامین، نیاسین و B-۶ و ویتامین‌های C، A و K است. سیر یکی از منابع نادر رژیم غذایی ترکیبات آلی است. در ادامه بیشتر با خواص این گیاه بی نظیر آَشنا خواهید شد.

محافظت از بدن در برابر سرماخوردگی

در فصل‌های که آنفلوآنزا و سرماخوردگی شیوع پیدا میکند، بسیاری افراد از بیماری‌های ایجاد شده رنج می‌برند. گفته می‌شود افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند، بیش‌تر مستعد ابتلا به این بیماری‌ها هستند؛ و به گفته‌ بسیاری مصرف سیر می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند.

مطالعات نشان می‌دهد مصرف روزانه این گیاه پرخاصیت ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را تا ۶۳ درصد کاهش می‌دهد؛ بنابراین در فصول سرد سال اضافه کردن سیر به رژیم غذایی‌تان را فراموش نکنید.

کمک به کاهش فشار خون بالا

بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته قلبی بزرگ‌ترین قاتل‌های دنیا شناخته می‌شوند. فشار خون بالا یا همان هایپرتنشن، یکی از مهم‌ترین عوامل این بیماری‌ها هستند. پژوهش‌های انسانی نشان داده است، سیر به عنوان یک مکمل غذایی تأثیر چشمگیری در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که عصاره‌ سیر در دوز ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم در یک دوره‌ی ۲۴ هفته‌ای به اندازه‌ داروی آتنولول در کاهش فشار خون مؤثر است. دوز سیر به‌عنوان مکمل غذایی باید نسبتا بالا باشد تا اثرات مطلوب داشته باشد. میزان آلیسین مورد نیاز بدن حدودا برابر با ۴ حبه سیر در روز است.

جلوگیری از مسمومیت با فلزات سنگین

دوز‌های بالای سیر ممکن است از آسیب اندام ناشی از فلزات سنگین جلوگیری کند. ترکیبات گوگرد موجود در این گیاه به طور چشمگیری سطح سرب در خون را کاهش می‌دهد. آن‌ها همچنین از علائم سمی که با سر درد و افزایش فشار خون ظاهر می‌شوند، جلوگیری می‌کند و همچنین به جذب بهتر آهن و روی در خون کمک می‌کنند.

گزارش سال ۲۰۱۲ منتشر شده در فارماکولوژی و سم شناسی پایه و بالینی نشان می‌دهد که سیر در کاهش غلظت سرب در بافت خون بسیار مؤثر است.

برای درمان خروپف در خواب

پژوهشگران معتقدند که مصرف خوراکی‌های تندی مثل سیر، پیاز، ترب کوهی خر و پف را کاهش می‌دهد. دلیل احتمالی این مسئله ممکن است این باشد که چنین خوراکی‌هایی به خشک ماندن مسیر هوا و مجاری بینی کمک می‌کنند، و از این طریق تجمع مخاط‌هایی را که باعث انسداد سینوس می‌شوند، کاهش می‌دهند. اگر انسداد سینوس عامل خر و پف باشد، با مصرف سیر ممکن است مشکل‌تان برطرف شود.

برخی از متخصصان دارو‌های گیاهی نیز معتقدند سیر حتی می‌تواند خر و پف ناشی از آپنه‌ خواب را درمان کند، زیرا این حبه‌ پر خاصیت لوزه‌های بزرگ شده و هم‌چنین التهاب دستگاه تنفسی را تسکین و کاهش می‌دهد. به هر حال، سیر برای سلامتی مفید است و مصرف آن عوارض جانبی چندانی به همراه نخواهد داشت.

کمک به تقویت و سلامت استخوان‌ها

پژوهش‌های انجام شده بر روی جوندگان نشان می‌دهد مصرف سیر می‌تواند با افزایش سطح استروژن در جوندگان ماده، از تحلیل استخوان‌ها جلوگیری کند.

مطالعات نشان داده است مصرف روزانه مقدار زیادی عصاره سیر یا ۲ گرم سیر خام، به طرز چشم‌گیری از شدت کمبود استروژن در زنان یائسه جلوگیری می‌کند. خوراکی‌هایی نظیر سیر یا پیاز در درمان پوکی استخوان موثر هستند.

پیشگیری از بیماری آلزایمر و فراموشی

آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در فرایند پیری مؤثر اند. سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سازوکار محافظت از بدن را در برابر آسیب اکسیداتیو تقویت می‌کند. مشاهده شده است دوز بالای سیر به‌عنوان مکمل غذایی، آنزیم‌های آنتی اکسیدان را افزایش می‌دهد. همچنین در کسانی که فشار خون بالا دارند، استرس اکسیداتیو را به‌طور چشمگیر کاهش می‌دهد.

در مجموع، اثرات سیر روی کاهش کلسترول و فشار خون، و نیز خواص آنتی‌اکسیدانی آن، می‌تواند برای پیشگیری از آلزایمر و جلوگیری از فراموشی و سایر بیماری‌های مغزی مفید باشد.

کمک به کنترل آسم

خوردن چند حبه سیر آب پز یک درمان هومیوپاتی موثر برای کاهش علائم آسم است. یکی دیگر از راهکار‌های پیشنهادی، نوشیدن یک لیوان شیر با سه حبه سیر آب پز هر شب قبل از خواب است.

این درمان می‌تواند علائم بیماران آسم را تسکین دهد. حملات آسم ممکن است با خوردن چند حبه سیر خرد شده با سرکه مالت کنترل شود. با این حال، توصیه می‌شود قبل از امتحان کردن این روش‌های درمانی در خانه با یک متخصص مشورت کنید.

مبارزه با کم خونی و کمبود آهن

علیرغم این واقعیت که آمریکا کشوری با استاندارد‌های بالای زندگی است، اما بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت آن به خاطر رژیم غذایی ناسالم، مصرف چربی، و کمبود پروتئین از کم‌خونی رنج می‌برند.

بیش‌تر افراد می‌دانند کمبود آهن در جریان خون از دلایل کم‌خونی است اما در واقع کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین گلبول‌های قرمز است که توانایی خون برای انتقال اکسیژن به سلول‌ها و خروج دی‌اکسید‌کربن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم کم‌خونی شامل خستگی، ضعف، تنگی نفس، سرگیجه و غش، تپش قلب، رنگ‌پریدگی، قاعدگی طولانی، و دشواری در تمرکز است.

یکی از خوراکی‌های موثر برای کمبود آهن و کم‌خونی، سیر است. به شدت توصیه می‌شود افراد مبتلا به کم‌خونی آن را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند. مصرف سیر به هر شکلی، می‌تواند به جذب آهن کمک کند. زیرا سیر دارای دی‌آلیل‌سولفید است که تولید فروپورتین، پروتئین مسئول جذب و تولید آهن، را افزایش می‌دهد./جامعه24

انتهای پیام/1005

برچسب ها: سیر ، خواص سیر
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
نظرسنجی
آیا با احداث پالایشگاه در میانکاله موافقید؟
موافقم
مخالفم
آخرین اخبار
پرطرفدارترین عناوین