دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
دانشمندان با انجام آزمایش‌هایی روی جوندگان نتیجه گرفتند که حتی نوشیدن مقدار کمی الکل، مغز را برای اعتیاد آماده می‌کند.

به گزارش آوای خزر، بر اساس یک پژوهش جدید بر روی جوندگان، حتی کمی الکل ممکن است باعث تغییراتی در مدار‌های بخشی از مغز و در نتیجه ایجاد اعتیاد شود.
پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در آمریکا معتقدند مسیر‌هایی که در آماده‌کردن مغز برای اعتیاد نقش دارند، با عوارض ناشی از نوشیدن نیز مرتبط هستند.
« سابهاش پاندی » (Subhash Pandey)، از استادان دانشگاه ایلینوی، گفت: هنگامی که مغز اثرات ضداضطرابی الکل و بهبود خلق و خو، آرامش و همهمه، را تجربه می‌کند، هم‌زمان برای اختلال مصرف الکل نیز آماده می‌شود.
بنا بر اعلام وبگاه سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily) ، پاندی گفت: بر اساس مشاهدات ما رفتار‌هایی که نشان‌دهنده اعتیاد به الکل است، همیشه ناشی از نوشیدن طولانی‌مدت الکل یا مقدار زیاد آن نیست؛ بلکه نتیجه تغییرات اپی‌ژنتیکی سریع در مغز است که حتی ممکن است با کمی نوشیدن آن آغاز شود.
پاندی و همکارانش در آزمایش‌هایش بر روی موش‌ها آن‌ها را در معرض الکل با غلظت کم قرار داد. آن‌ها موش‌ها را در هنگام حرکت در هزارتو مشاهده می‌کردند؛ سپس، از توالی‌یابی آراِن‌اِی (اسید‌های نوکلئیکی که در فرایند‌های مهم سلولی مانند سنتز پروتئین نقش دارند) برای بررسی نمونه‌های بافت مغزی استفاده و الگو‌های بیان ژن را جست‌وجو کردند.
پژوهشگران پس از تجزیه‌وتحلیل نمونه‌ها دریافتند که ژن Hif ۳ a به مدت زمان ماندن موش‌ها در بخش‌هایی از هزارتو مرتبط است و نتیجه گرفتند که حتی مقدار کم الکل، بیان ژن را در آمیگدال (بادامه مغز)، ناحیه‌ای از مغز که اضطراب را تنظیم می‌کند، تغییر می‌دهد؛ به عبارت دیگر، یک مسیر اپی‌ژنتیک برای اعتیاد ایجاد می‌کند. تأثیر الکل بر موش‌های نر و ماده در این زمینه یکسان بود.
پاندی و همکارانش آزمایش‌های دیگری را نیز انجام دادند که در آن ژن را در آمیگدال موش‌ها با یا بدون قرار گرفتن در معرض الکل مسدود کردند تا متوجه ارتباط آن با اضطراب شوند. هنگامی که ژن Hif ۳ a مسدود شد، اضطراب در موش‌های گروه کنترل افزایش یافت. این اقدام شبیه به ترک مصرف مداوم الکل بود و از اثرات ضداضطرابی الکل نیز جلوگیری می‌کرد.
پاندی گفت: باید بدانیم مقدار کم الکل ، مقدمات اعتیاد را فراهم می‌کند. مردم نباید تصور کنند که نوشیدن کمی الکل بی‌خطر است. غلبه بر اختلال مصرف الکل پیچیده است. اطلاعاتی که از این پژوهش به‌دست آوردیم، به ما کمک می‌کند تا آنچه را که در مغز اتفاق می‌افتد، بهتر درک کنیم تا شاید روزی از آن برای ارائه درمان‌ها و تولید دارو‌های بهتر استفاده شود./صداوسیما
 
انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها