دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
وقتی یک روستا پای کار آمد؛
اینجا لیموترش، شیرین می‌روید!
خیلی از مرکز شهر دور نیست، به همت اهالی تبدیل به یک روستای نمونه اقتصادی شده‌است، "خرماکلا" را حالا بیشتر با لیموترش‎هایش می‌شناسند، میوه‌ای که در یکسالگی ثمر می‌دهد و شیرینی کار و زندگی اهالی شده‌است.
آوای خزرآزاده بابانژاد: در یک‌دهه گذشته روستا‌ها و آبادی‌ها با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و به طور ویژه در یک سال گذشته با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و توجه مضاعف به مناطق محروم، اکنون از معیشت‌محوری به سوی روستا‌های مولد در حرکت هستند.

در برخی روستا‌ها این مسیر به سبب مشارکت اجتماعی اهالی با شتاب بیشتری به پیش می‌رود و اهالی نشان دادند که روستا‌ها تنها برای آخر هفته‌ها مقصد نیستند و برای آنکه چرخ اقتصاد خانواده و یک کشور بچرخد، باید در روستا ماند و تلاش کرد.

استان مازندران با بهره‌مندی از ظرفیت خدادادی؛ ذاتا یک استان کشاورزی و گردشگری است و صنعت باید به کمک این دو شاخصه مهم بیاید تا پازل توسعه تکمیل شود.

در تمام طول سال، هر گوشه‌ای از مازندران خود را با یک محصول و یک رویداد بزرگ بومی محلی معرفی می‌کند؛ برنامه اقتصادی و زیربنایی "هر روستا یک محصول" و یا "هر روستا یک برند" به خوبی در برخی مناطق پیداست.

روستا‌های شهرستان قائمشهر، الگو و نمونه بارزی از این تلاش و همت هستند، از تولید شکر قرمز، توت و لیموترش گرفته تا راه‌اندازی خانه‌های بومی و محلی، کارگاه‌های دوخت و دوز و روستای پایلوت غذا!

روستای خرماکلا، اما برای خودش یک برند جهانی شده است، بهتر است بگوییم؛ "دهکده جهانی لیمو ترش"، مردم روستا به دلیل بازار خوبی که این محصول دارد حتی در باغ‌هایی با مقیاس کوچک هم لیموترش پرورش می‌دهند.
 
اینجا لیموترش، شیرین می‌روید!
نوعی از این گیاه با نام "لایم‌کوات" در محیط گلخانه و در بیشتر فصول سال گل‌دهی و باردهی دارد. چه اینکه بر روی درختچه‌ها، همزمان میوه‌های تقریبا رسیده، میوه‌هایی که تا چند وقت دیگر بارور می‌شوند و همچنین غنچه‌های کوچک سفید و صورتی را شاهد بودیم.

نهالستان لیموترش نیز در خرماکلا بازار خوبی دارد، بسته به نوع لیمو قیمت آن تا ۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.

پرورش لیموترش به ویژه اینکه در یک‌سالگی به ثمر می‌نشیند و در واقع خیلی شیرین می‌روید! سبب شده است تا حتی آن‌هایی که زمین ندارند به دنبال تهیه زمین باشند و اگر هم شده اجاره کنند تا شیرینی تولید و فروش این محصول را بچشند.

یکی از بانوان که در فضایی یک‌هزار متری به کشت لیموترش در محیط گلخانه اقدام کرده است، می‌گوید: این محوطه را با ۵۰۰ میلیون تومان آماده کردم و توانستم اعضای خانواده و چند نفر از دوستان را مشغول کنم.

او می‌گوید: مستقیم و غیرمستقیم ۱۰ نفر از این باغ امرار معاش می‌کنند و لحظه‌هایی که ماحصل تلاشم را می‌بینم احساس خوبی دارم و خدا را شاکرم.
 
اینجا لیموترش، شیرین می‌روید!
بازگشت جوانان به روستا با شیرینی لیموترش!

شاید ردّ پای نخستین گلخانه لیموترش دنیا را باید در روستای خرماکلا از توابع شهرستان قائمشهر دید. این را مدیرعامل شرکت تعاونی برکت در همین روستا می‌گوید.

ولی الله نادعلیزاده که آغازگر یک جریان اقتصادی در روستا‌های قائمشهر است، می‌گوید: از سال ۱۳۹۶ تاکنون بیش از ۱۱۳ روستای این شهرستان زیر کشت گلخانه‌ای لیموترش رفت و ۸۶۰ نفر تسهیلات دریافت کردند.

او ادامه داد: بیش از ۳۵۸ هکتار از باغات قائمشهر زیر کشت لیموترش رفت، همین حالا ۳۴۰ نفر نیز متقاضی دریافت تسهیلات برای راه‌اندازی گلخانه‌های سبزی و صیفی، گل و گیاه زینتی و لیموترش هستند.

این کارآفرین با بیان اینکه ارزش افزوده لیموترش در محیط گلخانه‌ای بسیار بالاست، هدف از ترویج این محصول را اولاً انجام یک کار فرهنگی و دوماً ایجاد فرصت اشتغال پایدار و ارسال محصول به بازار‌های هدف داخلی و خارجی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی برکت با اشاره به اینکه سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن لیموترش وارد ایران می‌شود، اعلام کرد: "فکر نمی‌کنم که تولیدات ما بیشتر از ۷۰۰ تن باشد، اگر تمامی گلخانه‌های در دست اقدام نیز فعالیت خود را آغاز کنند، در ۴ سال آینده شاید نزدیک به ۴ هزار تن لیموترش تولید کنیم، این یعنی جای کار بسیار است و دولت باید حمایت کند".  
 
اینجا لیموترش، شیرین می‌روید!

نادعلیزاده از زحمات اداره‌کل امور روستایی، استانداری مازندران، جهاد کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید و بانک صنعت و معدن که در صدور استعلامات و اعطای تسهیلات به متقاضیان گلخانه تلاش کردند، قدردانی و اظهار کرد: با پیگیری‌های مسوولان، استعلامات چهارده‌گانه برای ۲۷۰ واحد گلخانه‌ای در قائمشهر ظرف مدت ۱۰ روز انجام شده است.

او با اعلام اینکه در ۲۰ سال گذشته ۷۰ نفر از جوانان روستا به شهر مهاجرت کردند، افزود:، اما در همین چند سال با ارائه تسهیلات و ایجاد بارقه امید برای کار و تلاش، ۱۷ نفر از جوانان به روستا آمدند و برای خود خانه ساختند و کسب و کار ایجاد کردند.

روستا‌ها تامین‌کننده امنیت غذایی و حافظ ارزش‌ها

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران نیز با بیان اینکه حداقل ۵۰۰ روستای مازندران در فاز نخست به طرح "هر روستا یک محصول" پیوستند، افزود: افتتاح ۷۲ واحد گلخانه‌ای لیموترش با در اختیار قرار دادن افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در روستای خرماکلا قائمشهر نیز در راستای همین طرح بوده است.

علی اصغر احمدی با تاکید بر اینکه دولت از طرح‌های توجیهی حمایت می‌کند، گفت: تسهیلات و اعتبارات خوبی در دولت سیزدهم به پیشرفت روستا‌ها و خودکفایی آن‌ها اختصاص یافته است که حلاوت استفاده از این فرصت‌ها در بسیاری از روستا‌های استان را دیدیم.

او با بیان اینکه مازندران با ظرفیت‌های خوب در بخش کشاورزی بخش عمده‌ای از اشتغال و تامین امنیت غذایی را حل می‌کند، گفت: روستا‌ها علاوه بر اینکه حافظ و پاسدار انقلاب و فرهنگ کشور هستند، مراکز مهم تولید نیز هستند.
 
اینجا لیموترش، شیرین می‌روید!

مدیرکل امور روستایی استان مازندران اظهار داشت: با حمایت بانک‌ها و بخش خصوصی در استان، قول می‌دهیم که همانند روستای خرماکلا؛ از گلوگاه تا رامسر حداقل یک محصول را در تمامی روستا‌ها داشته باشیم.

احمدی این را هم گفت که یکی از مهمترین آثار همراهی دولت، مردم و بانک‌ها در پیشرفت و خودکفایی روستاها، جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهر و بازگشت افرادی است که به دلیل نبود زیرساخت، سالهاست به شهر مهاجرت کرده بودند.

او همچنین اعلام کرد: از آغاز دولت سیزدهم تا کنون، با تسهیلات دولتی، نزدیک به ۱ هزار و ۳۱۴ هکتار از اراضی روستا‌های مازندران زیر کشت انواع محصولات باغی و گلخانه‌ای رفت؛ بیش از ۳۹۳ هکتار آن گلخانه‌ای و ۹۲۰ هکتار آن نیز فضای باز است که ۲ هزار و ۷۴۸ بهره‌بردار در آن فعالیت دارند.

مدیرکل امور روستایی استان مازندران ادامه داد: از محل راه‌اندازی واحد‌های باغی و گلخانه‌ای نیز برای ۹ هزار و ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.

به گزارش آوای خزر، مراسم افتتاح ۷۲ گلخانه لیموترش در روستای خرماکلا شهرستان قائمشهر که با ارائه بیش از 100 میلیارد تومان تسهیلات راه‌اندازی شده‌اند با حضور سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور و سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران و هیات همراه، برگزار شد.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار