دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
مدرس ارتباطات و رسانه:
رسانه ملی میزبان همه جریان ها باشد
یک مدرس ارتباطات و رسانه معتقد است که عملکرد رسانه ملی در سال های اخیر در حوزه تولید محتوا و جذب حداکثری مخاطبان به خصوص قشر جوان کشور ابداً قابل دفاع نبوده است این در حالی است که رسانه ملی باید میزبان همه جریان ها باشد.

به گزارش آوای خزر، اکبر کریمی درباره نقش رسانه ها به خصوص صدا و سیما در حوادث اخیر کشور، به خبرنگار ما گفت: برای اینکه بتوانیم تحلیل درستی از منظر رسانه ای داشته باشیم، لازم است قبل از هرچیزی تعریفی از سواد رسانه ای و لزوم توسعه آن بین آحاد مردم ارایه دهیم. سواد رسانه‌ای شامل یک نوع درک مبتنی بر مهارت بوده که براساس آن می‌توان تمامی رسانه‌ها و تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

وی افزود: در واقع سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها آموزش دهد تا از حالت مصرف گرایی و منفعل خارج شده و به یک ارتباط دوسویه و فعال با رسانه‌ها برسند که دستاورد و نتیجه آن در نهایت به نفع خود فرد است. بنابراین باید پرسید زمانی که بحران در کشور بوجود می‌آید، تعامل مردم و مسولان با زبان سواد رسانه‌ای تاثیرگذاری لازم را دارد یا نه؟  قاعدتا وقتی مردم بتوانند تشخیص دهند چه کسانی با چه هدفی به جز اهداف آنها در فضای مجازی در حال فعالیت هستند، سعی می‌کنند اقدامات منطقی‌تری انجام دهند.

این مدرس ارتباطات و رسانه تاکید کرد: اگر رسانه‌ها اطلاعات درستی را به‌موقع در اختیار مردم قرار دهند و مردم حس کنند که رسانه و مسئولان صادقانه اطلاعاتی به آنها می‌دهند و هدفشان اقناع هست، راضی می‌شوند. رسانه‌ها همزمان باید هم چشم و گوش و نماینده مردم باشند و در عین حال حرف‌های مسئولان را به مردم منتقل کنند حال با توجه به تنش‌هایی که اتفاق افتاده باید این موضوع بررسی شود که اشکال کار رسانه‌ها در اقنای مردم و اطلاع‌رسانی و به طور کلی ارتباط بین مسئولان و مردم چه بوده است، چراکه تنش، نا آرامی و آسیب به مردم تبعاتی دارد و در چنین شرایطی احتمال اعتماد زدایی و اعتبار زدایی از رسانه‌های رسمی بسیار بالاست.

کریمی با ابراز تاسف و تاثر از حادثه تروریستی شیراز تصریح کرد: هر واقعه ای در میدان و در حوزه رسانه تابع مختصات خاصی از استراتژی صاحبان رسانه و قدرت بوده و نحوه انعکاس آن بر همین اساس طراحی و اجرا می گردد. در واقع رسانه ها این آنالیز را در دستور کار خود قرار می دهند که این اتفاق موردنظر منجر به جریان سازی و هشتک سازی شده و قابلیت ترند حداکثری را دارد یا نه و در گام بعد پلن های عملیاتی خود را اجرا می کنند.

وی افزود: در واقع رسانه ها پس از عبور از مرحله مارپیچ سکوت، وارد فاز آبشار رسانه ای شده و سعی می کنند با طراحی فرضیه های مختلف، طیف های متنوع مخاطبان خود را راهبری کنند. بر همین اساس بعد از حادثه تروریستی شیراز اولین فرضیه این بود که جمهوری اسلامی برای فراموش شدن وقایع چهل روز اخیر کشور و پیشگیری از تجمع مردم در روز هفتم آبان در پاسارگارد اقدام به این حادثه نموده است.

این مدرس ارتباطات و رسانه با اشاره به فضای پر سوء تفاهم و خشم آلود افکار عمومی یادآور شد: طراحی این فرضیه دور از ذهن نبود و با توجه به آمادگی پذیرش افکار عمومی طبیعی است که شاهد اعتبار زدایی از رسانه ملی در بخش قابل توجهی از افکار عمومی باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه عملکرد رسانه ملی در سال های اخیر در حوزه تولید محتوا و جذب حداکثری مخاطبان به خصوص قشر جوان کشور ابداً قابل دفاع نبوده است. مسدود شدن فرصت های مشروع که گفتگو یکی از مهمترین این فرصت ها به شمار می رود، موجب بغض می شود. عدم استقبال از دیالوگ با جریان های منتقد، اعتراض و در نهایت اغتشاش را در پی دارد.

کریمی با تاکید بر اتخاذ سیاست های نو در رسانه ملی برای ایجاد گفتمان همه جانبه در کشور تصریح کرد: طبق قانون اساسی کشور همه افراد جامعه حق بیان اعتقاد، نقد منصفانه و بهره مندی از حقوق مشروع خود را دارند. همه متعترضین، دانشجوها، بسیجی ها، دانش آموزان و ... همه و همه فرزند این آب و خاک هستند رسانه ملی می بایست در نهایت عدالت فضا و فرصت را برایشان مهیا نماید. وگرنه در فضای نا امن و متشنج علاوه بر اتفاقات تلخ چهل روز گذشته، اتفاقات ناگواری مثل حادثه تروریستی شیراز به کشور تحمیل خواهد شد.
این مدرس ارتباطات و رسانه گفت: ما همیشه می گوییم رسانه های دشمن در حال هزینه کردن هستند. بنده این سوال را مطرح می کنم که رسانه ملی ما با بیش از ٣٠ هزار نیرو و در اختیار داشتن این همه امکانات چیزی کم دارد؟ صدا و سیما می بایست دائما در حال شناسایی و رصد مخاطبان خود و سلایق و خواسته های آنها باشد و بر همین اساس اقدام به تولید محتوا نماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گفتگو همواره بهترین راه حل بوده و باید صدای معترض و منتقد را شنید. اصل جهاد تبیین نیز با همین رویکرد و در راستای روشنگری مطرح شده است. مهمترین وظیفه رسانه ملی در حال حاضر عینیت بخشی به جهاد تبیین از راه گفتگوهای همه جانبه و عادلانه بین آحاد مردم بوده و شک نکنید اقناع افکار عمومی، جذب حداکثری و تقویت وحدت ملی دستاوردهای توسعه گفتگو خواهد بود.

انتهای پیام/۱۰۰۱/آزاده بابانژاد

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: